Prøvekjørt: Mitsubishi Colt 1,3

Praktisk morobil

Mitsubishi Colt er liten utvendig og stor innvendig. Vi har kjørt den i Norge to måneder før den kommer i salg.

Sist oppdatert

Den lille bilen er overraskende rommelig inni. Baksete- og passasjerseteryggen kan slås ned, og med ett er lastekapasiteten mangedoblet.

Sittestillingen er det mange som vil sette pris på. Sjåføren sitter relativt høyt, og det bidrar til god oversikt og gjør småtassen enkel å parkere.

Materialkvaliteten i dashbord og midtkonsoll er så som så, men ryddig satt opp. Mitsubishi har satset på orden framfor det trendy i utformingen.

InStyle, utstyrspakken som tar over etter det som på forrige modell het Sport, byr på det mest nødvendige av utstyr. Aircondition, stereo, multifunksjonsratt og informasjonsdisplay er på plass - de to sistnevnte er samme som vi finner i for eksempel Lancer Sportback, som vi nylig har kjørt.

Ansiktet er heller ikke vanskelig å dra kjensel på. "Samurai-lyktene", som Mitsubishi selv kaller dem, kjenner vi godt igjen fra storebror Lancer. Mitsubishi hevder selv at nye Colt har en design som gjør at bilen ser lavere og bredere ut, noe vi kan være enig i når vi ser vår mineral-blue fargede testbil.

Les også:

Glimt i øyet - Peugeot 107

Toyotas aller verste - Toyota Yaris TS

Flørter med oss - Ford Fiesta 2009

I svingene er Colt stabil og relativt lettbeint. Kjøreegenskapene er ikke de beste i klassen, men over snittet. Colt er riktignok ganske stiv, så på dårlig underlag blir den fort litt stump. Da kjenner man slagene godt i kupeen.

Colt framstår som veldig lettkjørt, noe en kvikk motor og enkle girskift bidrar kraftig til.

I første omgang vil Colt bare bli levert med bensinmotorer. Den minste på 1,1 liter og 75 hester, den største en 1,5 liter på 109 hester. Vi kjørte alternativet imellom, 1,3 liter med 95 hester og 125 Newton, en motor som passet godt til bilen.

Draget fra bunn er ikke mye å ringe hjem om, men fra 4000 o/min og oppover er både lyden og akselerasjonen frisk.

Tester av andre modeller fra Mitsubishi finner du her.

Sammen med 1,3 literen har man valget mellom manuell femtrinns girkasse, eller en "Allshift" (automatisk manuell girkasse)-variant.

Bare den manuelle var tilgjengelig på vår prøvekjøring, og den er både presis og kontant i sjaltingen.

Se i-MiEV, den lille elbilen fra Mitsubishi.

Mitsubishi satser på om lag 65.000 solgte biler på europeisk basis neste år, der 700-800 vil finne veien til norske garasjer.

Alle våre biltester kan du se her.

Denne saken ble første gang publisert 28/11 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også