Kort sagt:

+ Tøff

+ Rommelig

+ Kjører fint

+ God garanti


- Mye turtallsstøy

- Litt kostbar med bensinmotor

Firesylindrede forbrenningsmotorer uten pustehjelp gir sjelden noe kraftoverskudd i SUV-er. Derfor er diesel som regel klart å foretrekke, og det synes på salgsstatistikkene. Typiske storselgere i klassen er Volkswagen Tiguan, Toyota RAV-4, Honda CR-V, samt Nissan Qashqai og storebror X-Trail.

Folkefavoritten Outlander appellerer til en bred kundegruppe med sine verdifulle familieegenskaper og sitt tøffe utseende. For ihuga bensin-entusiaster kan 2,4 CVT være et godt alternativ, men det er nok fortsatt en momentsterk diesel som står best til bilen totalt sett.

Kjøreegenskaper

Outlander føles ikke like tung som enkelte av konkurrentene, og samtidig er den både forutsigbar, trygg og personbil-aktig i oppførselen. Veigrepet er upåklagelig, og firehjulstrekksystemet fungerer godt til normal kjøring, selv på ganske elendig underlag. Outlander understyrer akkurat så mye at det ikke blir irriterende - ikke minst positivt og trygt når værgudene setter seg på bakbeina.

Motor

En firesylindret bensinmotor skal få kjørt seg godt for å levere noe i nærheten av det samme momentet en dieselmotor kan by på. 2,4-literen fremstår som både sprek og fleksibel, men denne motoren med trinnløs CVT-kasse er ikke drømmekombinasjonen i en SUV på Outlanderens størrelse. CVT-kassen gjør en vesentlig bedre jobb enn en tradisjonell automat siden den til enhver tid jobber i turtallsområder der det er bra med dreiemoment, men et noe høyere støynivå trekker ned.

Ytelser

En sugemotor som denne må tynes mer enn en oljebrenner for å få voksne ytelser. På høyt turtall har man bra med krefter, men det blir litt slitsomt i lengden. Girkassens manuelle modus, som faktisk virker overraskende godt, gjør at bilen kan kjøres mer effektivt hvis ønskelig. Fra stillestående til hundre bruker Outlander 2,4 CVT 10,8 sekunder, mens toppfarten er 190 km/t.

Eksteriør

Mitsubishi Outlander er en tøff bil. Til tross for at det har kommet til andre nykommere i klassen etterpå, er utseendet både moderne, dynamisk og røft. De brede skjermene og de rette linjene rundt om skaper en mer aggresiv bil enn forgjengeren var utseendemessig.

Interiør

Outlander byr på god sittekomfort, massevis av plass, og et langt mindre spartansk inntrykk enn vi er vant med fra Mitsubishi generelt. Utstyrsnivået er bra, og interiøret er relativt sporty. Plassen innvendig er meget god, så fem voksne kan uten problemer dra på langtur. Bagasjerommet er også på XXL-nivå, og det hele toppes med enkel inn- og utlasting takket være delt bagasjeluke der nederste halvpart kan legges ned mot deg.

Komfort

Å slippe dieselknatring er ikke det samme som at man slipper motorstøy; bensinmotoren må det jobbes mye mer aktivt med, og man er avhengig av forholdsvis høyt turtall for å få nok moment ved akselerasjon. Dessuten legger CVT-kassen automatisk motoren på et turtall der det er bra med effekt - langt oppe i registeret. Fjæringen er meget behagelig satt opp; den er komfortabel samtidig som bilen kjører godt på dårlig underlag. Setene er også meget gode, men av en eller annen merkelig grunn tilbyr ikke Mitsubishi fireveis justering av rattet i noen av sine modeller.

Sikkerhet

Med fire av fem stjerner for sikkerheten til voksne, gjorde Outlander en god figur i EuroNCAPs test. Den fikk i tillegg tre av fem stjerner for sikkerheten til barn, og to av fire mulige for fotgjengersikkerhet. Nivået på sikkerhetsutstyret er bra, med blant annet ESP, beltestrammere og seks kollisjonsputer som standard.

Pris/utstyr

Startprisen for en Outlander med 2,4 MIVEC CVT er 435 900 kroner. Selv om Outlander har bra med utstyr og stort sett har 20 hestekrefter mer enn sine bensindrevne konkurrenter, er nok dette i dyreste laget. BMW X3 med 2,0i er dyrere, ellers er stort sett samtlige av de andre kompakt-SUVene med bensinmotorer rimeligere. Til Outlanders forsvar skal det nevnes at CVT-kassen er inkludert i den prisen, og at ytelsen er noe høyere enn hos de andre. Hvordan Outlander vil holde seg i verdi er vanskelig å si, siden forgjengeren kun var å få med bensinmotor - lite gunstig på bruktmarkedet i diesel-landet Norge. Men Mitsubishi har gode garantier, og kvaliteten på produktene pleier å stå i stil, så bilholdet vil nok generelt bli av en hyggelig art.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Selv med bensin og CVT-automat glimter Outlander til, og viser seg fram som en bil det er lett å like. Vi vil likevel ikke anbefale bilen med denne motor/gir-kombinasjonen, siden dieselmodellen både er mye rimeligere (ca. 45 000 kroner billigere med tilsvarende utstyr) og samtidig bidrar med mye mer dreiemoment der det er lettere å utnytte. Vi vet at Outlander snart får den nye SST-dobbelklutsjkassen vi kjenner fra blant annet Evolution-modellen i kombinasjon med diesel; den er det nok verdt å vente på hvis du ikke er tilhenger av å gire selv.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!