At SUV er kjempepopulært kommer vi ikke unna. Utviklingen har gått i et rasende tempo, og skal man vise til gode salgstall gjelder det å henge med i timen.

Hyundai har med sin Tucson vært med i klassen, men det var på høy tid med noe nytt da Tucson begynte å bli gammel.

Det går unna med Hyundai om dagen, eller egentlig siste tiden. For helt siden i30 kom på markedet i 2007 har Hyundai vært et friskt pust - hvertfall i forhold til hva de var på nitti- og begynnelsen av 2000-tallet.

Hyundai rir på denne medgangsbølgen, og finanskrise til tross er salgstallene og markedsandelene stadig på vei oppover. Verdens femte største bilmerke er nå veldig nære på å ta igjen Ford som ligger på fjerde.

© Handeland, Petter

Bilene er driftssikre og gir kundene mye for pengene - og jaggu blir de ikke mer og mer spennende også. Dessuten står nyhetene i kø.

Men det er i først og fremst den nye kompakt-SUVen ix35 som skal føre Hyundai mot nye høyder, vi har kjørt den i, og utenfor, Italias hovedstad Roma.

Helt ny SUV

Det var da Hyundai viste frem konseptbilen Ixonic i Geneve at ryktene begynte å gå om en ny SUV fra det koreanske merket - ix35 er resultatet av dette.

Hele bilen er ny - fra topp til tå. Heldigvis kan vi nesten si, for Tucson begynte å bli vel gammel. Hyundai har heldigvis valgt å beholde noen av linjene fra konseptbilen, så det er en ganske sprek nyhet vi er vitne til.

Det første som slår meg bak rattet i ix35 er materialkvaliteten, for her har koreanerne lenge vært i bakleksa sammenlignet med europeerne. Selv om det fortsatt er en del hardplast på dasjbordet og i dørene har Hyundai klart å kamuflere dette ganske godt. Det hele gir et moderne inntrykk og er helt klart på høyde med konkurrentene i samme prissjikt.

Hyundai har utnyttet plassen godt. Selv om bakseteplassen ikke er spesielt stor kan de faktisk vise til hele 591 liter bagasjeromsvolum - noe som er meget bra. Plassen foran er også behagelig, og det hele gir et ryddig inntrykk.

© Handeland, Petter

Minner om Kuga

Mange var enige om at ix35 var veldig lik Ford Kuga da de første bildene av bilen dukket opp, dette synes vi fortsatt. Også interiøret minner litt om Kuga.

Det som overrasker er at Hyundai har tatt et stort skritt nærmere Kuga når det gjelder kjøreegenskaper. Uten at ix35 er helt på høyde skal den likevel ha skryt - fra triste Tucson er det nemlig et hav i mellom. Vår testbil var riktignok utstyrt med 18toms felger og lavprofil dekk, og drar nok litt fordeler av det - men både styrefølelsen og fjæringen er langt mer presis enn tidligere.

Vi kjører ix35 med diesel i hva Hyundai kaller low power-utgave. En helt ny tolitersdiesel på 136 hestekrefter og 320 Nm - noe som vil bli en volumselgeren i Norge. Denne motoren gir ix35 respektable ytelser og er på et helt greit nivå både med tanke på støy og motorkarakteristikk.

Den er også gjerrig på forbruket - 0,57 l/mil er mindre enn både VW Tiguan og Ford Kuga. CO2-utslippet på 149 gr/km er også oppsiktsvekkende lavt.

© Handeland, Petter

Vil man spandere flere kroner i statskassa skal det sies at en 163-hesters bensinmotor og en 184-hesters turbodiesel også er tilgjengelige fra salgstarten i mars. Automatgir er også å få. Dessuten kommer ix35 med både firehjulsdrift og med forhjulsdrift.

Enda mer spennende er de to motorene som ix35 får til høsten, selv om disse kun kommer som forhjulsdrift. En helt ny 1,6 liters bensinmotor på hele 140 hestekrefter kan vise til et CO2-utslipp på kun 149 gr/km, og en helt ny 1,7 liters turbodiesel på 115 hk med et CO2-utslipp på 139 gr/km!

© Handeland, Petter

Spennende nyheter

Ix35 er første modell med Hyundais nye designspråk, Fluidic Sculpture, og de kan røpe at hele ti nye modeller skal introduseres i løpet av 2010 og begynnelsen av 2011. Det kan bli spennende det, ser vi på den siste tidens utvikling fra merket.

Pressesjef i Hyundai Norge, Morten Brusletto kan fortelle om et salgsmål på rundt 800 biler i løpet av 2010. - Vi tipper på en femti-femti fordeling mellom for- og firehjulstrekk, og er meget spente på motornyhetene til høsten, forteller han.

Den forhjulsdrevne versjonen med 136-hesters diesel vil starte på 319 950 kroner, ønsker man firehjulstrekk er ikke de 30 000 kronene dette koster akkurat avskrekkende.

For firehjulstrekk må man ut med hyggelige 349 500 kroner med toliters dielsel og 136 hestekrefter, et lite hakk under prisen på Skoda Yeti 2,0 TDI 140 hk med firehjulstrekk.

Lavt forbruk og CO2-utslipp, samt god bagasjeplass er en bonus som følger med når bilen ankommer Norge i mars.

Les også:

Verdens råeste biler

104 nye modeller til Norge i år

Oversikt over de billige firehjulstrekkerne

Trendy miljø-SUV

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!