Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW

Meningene var delt da BMW presenterte jåle-SUV-en X6 for noen år siden. En SUV-kupé basert på X5. Nå er kupéutgaven av X3 her. Vi har testet X4.

Sist oppdatert

Måten de store produsentene bygger biler på i dag, gjør det mulig å bygge flere bilmodeller over samme lest, eller plattform om du vil. I dag er plattformene satt sammen av forskjellige moduler, mot faste plattformer tidligere.

Det gir produsentene større spillerom. For med basisen på plass, koster det ikke like mye å utvikle en helt ny bilmodell.

X4 er en slik bil. En nisjemodell basert på storselgeren X3, som i nylig ble lansert på det norske markedet med facelift og helt ny dieselmotor.

Kjøreegenskaper: 5

«Hvis du ønsker deg en SUV som kjører mest mulig som en lavere personbil, er X3 et godt valg», skrev vi etter å ha kjørt nye X3, og det gjelder ikke uventet for X4 også. Og kanskje i enda større grad.

For akkurat som lovet, har X4 enda mer sportslig karakter enn X3. X4 er litt lengre og litt lavere og har et mer sportslig understellsoppsett enn X3. Sportsstyring med variabel utveksling er standard i X4, som har presis styring og gir deg som fører gode tilbakemeldinger gjennom rattet.

GÅR BRA: Med den 560 Newtonmeter sterke trelitersdieselen setter fart på X4, som klarer 0-100 km/t på syv sekunder.
GÅR BRA: Med den 560 Newtonmeter sterke trelitersdieselen setter fart på X4, som klarer 0-100 km/t på syv sekunder.

Kjøreopplevelsen kan påvirkes gjennom tastestyrte modusvalg. Valgene strekker seg fra Eco pro, som blant annet er ekstra ivrig til å velge høye gir, via normalinnstillingen Comfort til Sport og Sport +. Vår testbil har adaptive dempere, og de strammes opp i de to siste modusene.

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 7,0
  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,2
  • 60-100 km/t, 5. gir: 6,6
  • 60-100 km/t, 6. gir: 10,4
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,3
  • 80-120 km/t, 4. gir: 6,2
  • 80-120 km/t, 5. gir: 7,1
  • 80-120 km/t, 6. gir: 8,7
  • 80-120 km/t, kickdown: 5,4
  • Støy tomgang, dBA: 48,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,0
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,2
  • Testforbruk, l/mil: 0,68

I likhet med X3'en vi testet for kort tid siden, sto X4'en også på hjul vi ikke vil anbefale - 245/40R20 foran og 275/35R20 bak. For ikke bare sporer det fælt på vei med hjulspor, men dekkene presterer ikke spesielt godt i våre kjøreøvelser, som har hensikt å simulere kritiske situasjoner. Testbilens smalere dekk foran enn bak, bidrar til understyring når bilen settes under press. De brede bakhjulene har rett og slett bedre grep enn forhjulene.

Motor: 6

Det er utrolig hva to sylindre ekstra gjør med en motor. Vi likte den nye, firesylindrede tolitersdieselen i X3 godt, men vi rett og slett digger den sekssylindrede trelitersdieselen i X4.

Både lyd og gange er i en helt annen liga enn den firesylindrede toliteren, og trekkraften er på et helt annet nivå. Et lite dytt på gasspedalen slynger deg avgårde, akkompagnert av et sultent bjeff fra motorrommet. Vi trekker på smilebåndet hver gang.

Ytelser: 5

Selv om trelitersdieselen er den nedtrimmede versjonen med 211 hestekrefter (finnes med 258 hk), er den sterk som en bjørn - uansett turtall. Med 560 Newtonmeter til rådighet allerede ved 1500 omdreininger, har du i praksis veldig god trekkraft fra tomgang og helt opp til rødmerkingen.

Det betyr at du blåser forbi den saktekjørende semitraileren. Og når du aldri trenger å trykke gasspedalen i bunn, holder drivstofforbruket seg på et fornuftig nivå.

TUNG OG SOLID: Materialkvaliteten er i ypperste klasse. Interiøret er forseggjort og gir en tung og solid følelse.
TUNG OG SOLID: Materialkvaliteten er i ypperste klasse. Interiøret er forseggjort og gir en tung og solid følelse. Foto: FOTO: Petter Handeland

I våre akselerasjonsøvelser gjør X4 xDrive 30d det meget godt: 0-100 km/t går unna på sju sekunder, mens akselerasjonsintervallene 60-100 og 80-120 km/t, kun tar 4,3 og 5,4 sekunder.

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 2993
  • Effekt, hk: 211/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 560/1500
  • Egenvekt, kg: 1895
  • Tilhengervekt, kg: 2400/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 467/188/162
  • Bagasjerom, liter: 500
  • Standard dekkdimensjon: 245/45R20 275/35R20
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,61
  • CO2-utslipp, g/km: 159
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,8
  • Toppfart, km/t: 234
  • Pris fra, kr: 751 600
  • Pris testbil, kr: 997 440

Den gode trekkraften kommer også godt med om du fra tid til annen trekker tung tilhenger. Testbilen kan trekke henger på opptil 2,4 tonn.

Eksteriør: 3

Gjennom testperioden opplever vi - i likhet med X6 - delte meninger om X4s design. Enkelte mener den er sporty, moderne og kul, mens andre synes designet er teit. Å lage en sporty kupé av en høyreist SUV er i seg selv ganske motsigende. Vi synes den er tøff forfra og litt rar bakfra.

Interiør: 4

Interiøret i X4 er tilnærmet likt det nylig oppgraderte interiøret i X3. Det gjør det lett å trives bak rattet. Eller i passasjersetene, om du vil. Sittestillingen er god i sportssetene i skinn og kvalitetsfølelsen er tung, solid og god.

Dashborddesignen er ryddig, men det tar litt tid å bli kjent med alle funksjonene som er lagt til dreie- og trykkehjulet som styrer infoskjermen.

I baksetet er takhøyden og benplassen noe mindre enn i X3. Bagasjerommet er oppgitt til 500 liter mot 550 liter i X3 (under hattehylla), mens plassen over hattehylla går bort i X4 grunnet den kupéaktige taklinjen.

Komfort: 4

De store hjulene med lavprofildekk ødelegger en del for komforten i X4. De produserer en del dekkstøy og er langt mindre smidige over brå ujevnheter. Sporingen trekker også ned, for på vei med dype hjulspor, er du nødt til å holde hardt i rattet. Det er litt slitsom i lengden.

Heldigvis er resten på plass. Til tross for hjulene, er det lett å kjenne at fjæringen er så smidig den skal være i en BMW-SUV. Bilen er generelt godt støydempet og vi tror alle ombord vil finne seg godt til rette.

Sikkerhet: 3

BMW X4 er foreløpig ikke kollisjonstestet av EuroNCAP og får derfor standardkarakter 3 i denne testkategorien.

BEST FOR TO: Bakseteplassen er noe dårligere enn i X3. Den kupéaktige taklinjen stjeler også litt plass i høyden. Baksetet egner seg best for to.
BEST FOR TO: Bakseteplassen er noe dårligere enn i X3. Den kupéaktige taklinjen stjeler også litt plass i høyden. Baksetet egner seg best for to. Foto: FOTO: Petter Handeland

Men med X3 som basis, er vi sikre på at X4 vil gjøre det godt i en kommende kollisjonstest:

BMW X3 ble testet av EuroNCAP i 2011 med godt resultat. Bilen fikk fem av fem stjerner i totalkarakter, 88 prosent score for beskyttelse av voksne, 83 prosent for beskyttelse av barn, 53 prosent for fotgjengere og 71 prosent for sikkerhetssystemer.

I kommentarene til testen er EuroNCAP godt fornøyd med sikkerhetsnivået for beskyttelse av voksne. Det er to områder med forbedringspotensial: I sidekollisjon med stolpe betegnes beskyttelse av brystregionen som svak, mens beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra blir omtalt som marginal.

I forbindelse med midtlivsoppgraderingen er X3 nå tilgjengelig med mer aktivt sikkerhetsutstyr for den som betaler ekstra.

Pris/utstyr: 3

Vi er fristet til å si at du betaler mer for mindre om du velger X4 i stedet for X3. Den koster mer, og er på langt nær like praktisk. De som liker designet er nok uenige. Det samme er nok de som søker etter sportslige kjøreegenskaper i en SUV.

Prisforskjellen på X3 og X4 er ikke enorm. Litt avhengig av motorisering er X4 fra 20-35 000 kroner dyrere enn X3, som i utgangspunktet er en kostbar bil.

LITT MINDRE: Det oppgitte bagasjeromsvolumet er på hele 500 liter - 50 liter mindre enn i X3, som i motsetning til X4 også har plass over bagasjeromsgardinen.
LITT MINDRE: Det oppgitte bagasjeromsvolumet er på hele 500 liter - 50 liter mindre enn i X3, som i motsetning til X4 også har plass over bagasjeromsgardinen. Foto: FOTO: Petter Handeland

Prisen på X4 begynner på 582 700 kroner. Du får da tolitersdiesel med 163 hestekrefter og firehjulsdrift. Med automatgir koster denne fra 601 500 kroner.

Testbilens trelitersdiesel trekker prisen opp. Den koster fra 751 600 kroner, men i god BMW-tradisjon er den utstyrt med det meste av det beste BMW kan tilby av ekstrautstyr. Det hever prisen til totalt 997 440 kroner.

BMW holder seg generelt sett godt i verdi. Men som dyre nisjemodeller flest, tror vi verditapet vil være større enn for en modell som treffer et bredere publikum, som X3.

Forbruk: 4

Ifølge EU-normen skal BMW X4 xDrive 30d bruke 0,6 l/mil og slippe ut 159 gram CO2/km.

I vår faste, 20 mil lange forbrukstest bruker den litt mer. 0,68 l/mil i gjennomsnitt er likevel et godt resultat. X4 xDrive 30d er tross alt en stor, tung bil med firehjulsdrift, automatgir og meget gode ytelser.

FEIL HJUL: For store hjul med lavprofildekk ødelegger mye for fjæringskomforten som bor i bilen. Mindr felg og mer gummi, er vår anbefaling.
FEIL HJUL: For store hjul med lavprofildekk ødelegger mye for fjæringskomforten som bor i bilen. Mindr felg og mer gummi, er vår anbefaling. Foto: FOTO: Petter Handeland

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

BMW har helt klart funnet en egen nisje med nye X4. Dette er en bil for folk som liker SUV-ens egenskaper og mer sporty egenskaper og design, og som ikke trenger all plassen du får i X3 eller konkurrentene.

Vi liker motoren/drivlinjen og kjøreegenskapene svært godt, men misliker hva de store hjulene gjør med kjørekomforten. Vi opplever delte meninger om designet, men de fleste går i negativ retning. Sist, men ikke minst; testbilen koster flesk.

Les også:

Her får du plass, utstyr og kjøreglede

Brukt SUV: Utmerket fjæringskomfort, behagelig sittestilling og lavt støynivå

Denne bilen ble utsolgt på under en time

Denne saken ble første gang publisert 28/09 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også