I forrige uke viste Volvo for første gang fram den nye XC90. Bilen er så viktig for Volvo at de kaller den «en markering av relanseringen av Volvo som merkevare».

Først i uke 5 neste år starter produksjonen av bilen, og de første kundene vil få sine biler i april. Men allerede onsdag ettermiddag åpnet salget for dem som har det riktig travelt med å kjøpe en XC90.

For første gang i Volvos historie skjedde salget på internett. 1927 nummererte biler - tallet gjenspeiler årstallet for Volvos oppstart - av en spesialversjon kalt First Edition skulle selges. Etter mindre enn en time var alle biler solgt.

120 av dem ble bestilt eller reservert av nordmenn, opplyser PR- og informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen i Volvo Car Norway.

First Edition-modellen koster nøyaktig én million kroner i Norge. Den har 225-hestersutgaven av dieselmotoren på 2,0 liter og full utstyrspakke.

XC90 skal konkurrere med biler som for eksempel BMW X5, Mercedes ML og neste generasjon Audi Q7.

KONSERVATIV: Konseptutgavene av den nye XC90 var svært spenstige. Produksjonsversjonen er lang mer konservativ. FOTO: Volvo

Storsatsing

Volvo ble fram til 2009 eid av Volvo, men ble da solgt til kinesiske Geely. Salget innebar at Volvo måtte ta et valg. De kunne fortsette å samarbeide med andre merker - for eksempel deler alle andre Volvo-modeller enn XC90 ennå i dag plattform med Ford-modeller - eller de kunne starte på nytt.

Volvo valgte det siste - et dyrt valg. I alt kommer Volvo til å investere over 70 milliarder kroner i teknologiutvikling og fabrikker. XC90 er første bil med en helt nyutviklet plattform som Volvo skal bruke i alle kommende mellomstore til store modeller.

Volvo XC90 2014

SKJERM: Volvo låner en idé fra Tesla: I stedet for massevis av knapper og taster, slik dagens Volvo-modeller har, får XC90 en stor skjerm av nettbrettypen. FOTO: Volvo

Tallet er to

Samtidig starter Volvo på nytt også motormessig. Alle motorer er på 2,0 liter, enten vi snakker om bensin eller diesel. Det skal både gi rimeligere produksjon og lavere forbruk.

Akkurat som plattformen kan bygges i forskjellige størrelser, kan motoren enkelt bygges i ulike versjoner. Grovt forenklet skrur man på det som skal til for å få akkurat den effekten man ønsker, med hjelp av for eksempel turboer av ulik størrelse og raffinementsgrad.

De aller sterkeste utgavene får i tillegg hybridmotor. Slik skal Volvo skape V8-krefter ut av en firesylindret motor.

Volvo sier selv at denne satsingen er vinn eller forsvinn for merket.

Les også:

Bruktbilguide: BMW X5 - 9 av 10 er uten feil

Bruktbilene du ikke bør kjøpe

Så mye kan du spare på å kjøpe nyere bruktbil

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!