Kort sagt:

+ Høy komfort

+ God plass

+ Sikre vinteregenskaper

+ Kultiverte motorer


- Ikke særlig sportslig

- Noe svak i 280 CDI-versjon

- Noen mangler hos Dekra

Da den andre generasjonen av Mercedes-Benz M-klasse ble lansert på Detroit-utstillingen i januar 2005, markerte den et bastant skille til den første utgaven. Her var det selvbærende karosseri i stedet for rammekonstruksjon, gode veiegenskaper og komfort var prioritert fremfor egenskaper i terrenget.

Riktignok kan du få bra offroadteknikk som tilleggsutstyr. Da vi kjørte test på en ML 280 CDI i 2009, hadde den en offroadpakke med to manuelt låsbare differensialsperrer og elektroniske hjelpemidler for fremkommelighet.

Vi var i første rekke imponert over komforten i M-klasse: Utmerket fjæringskomfort, behagelig sittestilling, lavt støynivå - alt bidrar til å gjøre dette til en av de mest luksusaktige stor-SUV-ene fra denne perioden.

Mer sportlige konkurrenter

Er du på jakt etter sportslige veiegenskaper i SUV-klassen, bør du heller kikke i retning av Porsche Cayenne eller BMW X5 fra samme periode. Mercedes-Benz ML kjører sikkert, men det er lagt mer vekt på å sluke ujevnheter, enn å gi tett og intim kontakt på veien. I en stor og tung SUV, er ikke det noen dårlig prioritering.

=

KVALITET: Førermiljøet er ryddig og kvalitetsmessig. Sittekomforten er førsteklasses. © FOTO: HM Arkiv

280 i snaueste laget

Både 280, 320 og 350 CDI bruker den samme treliters V6-dieselen, med ulik effekt og dreiemoment. Vi synes ML 280 CDI blir i snaueste laget; 190 hk og 440 Nm er ikke all verden for en bil på drøyt 2,1 tonn.

Skal du kjøre med last i bilen eller trekke henger, er 224 hk og 510 Nm i 320/350 CDI å foretrekke. Fra 2010 fikk 350 CDI 231 hk og 540 Nm. Syvtrinns automatgir er standard og får det beste ut av dieselmotorene.

=

SNAUT: Vi synes ML 280 CDI blir i snaueste laget; 190 hk og 440 Nm er ikke all verden for en bil på drøyt 2,1 tonn. 224 hk og 510 Nm i 320/350 CDI å foretrekke © FOTO: HM Arkiv

=

PLASS: Bagasjeromsplassen er på 551-2050 liter © FOTO: HM Arkiv

Sjekkpunkter

  • Hjuloppheng
  • Motor
  • Girkasse
  • Service/eierhistorikk
  • Bremseledninger

En av de beste på plass

Plasstilbudet i ML holder fint til familie- og feriebruk, både i baksetet og bagasjerommet hører dette til de rommelige stor-SUV-ene. Førermiljøet er ryddig og kvalitetsmessig, men Command-løsningen for betjening av navigasjon, underholdning, telefon og annen moro, er ikke den beste vi har prøvd.

Under snittet med feil

Tyske Dekra sjekker tilstanden på rundt 15 millioner brukt biler per år. Mercedes-Benz M-klasse har brukbare resultater i undersøkelsen: For biler med kjørelengde 50-100 000 km, går 86,6 % gjennom teknisk kontroll uten anmerkninger, mens 6,2 % har større mangler. Snittet for SUV-klassen er 82,2 og 8,9 %.

For biler med 100-150 000 km er resultatet for M-klasse relativt sett noe bedre i forhold til klassesnittet: Her går 77,8 % av bilene gjennom uten feil, 11,2 % har større mangler. For SUV-er generelt er resultatet 70,0 og 15,3 %.

Viktig å sjekke

Likevel har Dekra funnet noen klare gjengangere på feilsiden. Det er viktig å sjekke tilstanden på støtdempere, oljelekkasje fra motor/girkasse og bremseslanger. Dessuten kan M-klasse ha for høye avgassutslipp.

=

BRUKBAR TEKNISK: For biler med kjørelengde 50-100 000 km, går 86,6 % gjennom teknisk kontroll uten anmerkninger, mens 6,2 % har større mangler. FOTO: HM Arkiv

Råsterk AMG-versjon

Da vi sjekket markedet for brukte Mercedes-Benz M-klasse, årsmodell 2006-2011 i august 2014, var det et brukbart utvalg med ca. 110 biler til salgs.

Ikke uventet er det dieselmotor som dominerer, men det er også et lite utvalg av bensinmotor for den som vil ha det. Ikke hvilken som helst bensinmotor heller. Det er faktisk den 510 hk sterke AMG 63-versjonen som dominerer, med priser fra 550-750 000 kroner.

For dieselversjonene er det flest biler av årsmodell mellom 2006-2008 og biler med mellom 100-150 000 km kjørelengde starter på ca. 330 000 kroner, med et godt knippe mellom ca. 350-400 000 kroner.

Vil du ha en nyere M-klasse med lavere kjørelengde, er utvalget av 2009-2011-modell med 50-100 000 km bra i området 550-600 000 kroner.

BENSINMOTOR: Mercedes ML 63 AMG er blant de aller råeste SUV-ene. Den er utstyrt med en 6,3 liters V8-motor som yter 510 hk og som leverer maksimalt dreiemoment på 630 newtonmeter ved 5.200 omdreininger i minuttet. Motoren er selvpustende og har verken turbo eller kompressor. Effekten oppnås ved høyt turtall – hele 7250 omdreininger i minuttet. Heftig lydbilde garantert. FOTO: Martin Jansen

Modellhistorie

2005: Andre generasjon Mercedes-Benz M-klasse vises på Detroitutstillingen i januar 2005. De viktigste motorversjonene: ML 350: V6 bensin/272 hk. ML 280 CDI: V6 diesel/190 hk. ML 320 CDI, V6 diesel/224 hk.

2006: ML AMG 63 med 6,2-liters V8/510 hk.

2007: Ny versjon av ML 500 med 5,4-liters V8 og 388 hk.

2008: Facelift, med karosseriendringer foran og bak. Innvendige oppgraderinger, PreSafe og NeckPro sikkerhetsutstyr.

2009: ML 350 CDI/224 hk erstatter 280 og 320 CDI i mai.

2010: ML 350 CDI /231 hk og mer dreiemoment fra januar.

2011: Produksjonen avsluttes i juni. Tredje generasjon M-klasse debuterer på Frankfurtutstillingen i september.

Anbefalte motorversjoner:

ML 320 og 350 CDI/224 og 231 hk: Kraftig og kultivert treliters V6-diesel, meget god trekkraft. Forbruk 0,85-1,2 l/mil

ML350/272 hk: V6-bensin med gode ytelser og fin komfort. Forbruk 1,0-1,4 l/mil.

ML 500/388 hk: 5,4-liters V8 med svært gode ytelser og behagelig gange. Forbruk 1,2-1,5 l/mil.

Les også:

Bruktbilene du ikke bør kjøpe

Så mange feil har Norges mest populære bruktbiler

Den ukjente bruktbilfella

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes-Benz
Pris 330000

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!