Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en

BMW X1 er fortsatt det beste valget om du vil kombinere SUV med sportslige egenskaper.

KJØREMASKIN: BMW X1 er den mest kjørevillige og personbilaktige modellen som samtidig har SUV-aktig bakkeklaring.
KJØREMASKIN: BMW X1 er den mest kjørevillige og personbilaktige modellen som samtidig har SUV-aktig bakkeklaring. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Da BMW X1 kom høsten 2009, var det en av de første såkalte crossover-modellene som ble lansert i Norge. En mellomting av SUV og stasjonsvogn, med det beste av begge verdener. I år er BMW X1 blitt utfordret av nye modeller i høyprisklassen. Holder favoritten fortsatt mål?

Kjøreegenskaper: 6

Det er en stund siden vi sist kjørte BMW X1 xDrive 20d gjennom vårt testprogram. Og veiegenskapene har stått seg siden bilen kom på markedet høsten. Selv etter å ha blitt utfordret av nye Range Rover Evoque og Audi Q3 står BMW X1 alene igjen på tronen.

Selv med bakkeklaring på 19 cm er X1 i SUV-sammenheng beskjedne 155 cm høy. Når testbilen i tillegg er utstyrt med sportsunderstell og 18-tommers runflatdekk i dimensjon 255/40, sier det seg selv at dette er som å kjøre en sportslig personbil.

På sommerføre klarer bilen ekstremt høye hastigheter i våre dynamiske tester på bane. Om vinteren nyter du godt av en stram, presis styrefølelse og xDrive-systemet med sin lett bakhjulsdrevne karakter. Det sørger for at hekken smetter et par underholdende hakk ut om du kjører aktivt på glatt underlag.

Motor: 4

BMWs toliters diesel har gjort jobben i mange år. I vår testbil er den koblet opp til en sekstrinns automatkasse. Dermed er ikke drivlinjen like moderne som i for eksempel BMW 520d, men den klarer seg fortsatt forbløffende godt i sammenligning med ferskere konkurrenter.

Harmonisk og sterk effektutvikling er motorens beste side, mens gange og støybilde er noe grovere enn de aller beste.

KONTROLL: Bak rattet på BMW X1 føler du alltid at du har kommandoen over situasjonen. Sterk dieselmotor bidrar til inntrykket.
KONTROLL: Bak rattet på BMW X1 føler du alltid at du har kommandoen over situasjonen. Sterk dieselmotor bidrar til inntrykket. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Ytelser: 5

TESTDATA

0-100 KM/T, SEK: 9,9

60-100 KM/T, 4. GIR: 6,6

60-100 KM/T, 5. GIR: 9,0

60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,5

80-120 KM/T, 4. GIR: 7,5

80-120 KM/T, 5. GIR: 9,7

80-120 KM/T, 6. GIR: 13,4

80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,2

STØY TOMGANG, dBA: 47,4

STØY 50 KM/T, dBA: 64,5

STØY 80 KM/T, dBA: 68,0

STØY 100 KM/T, dBA: 70,3

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,61

Med 20d-motoren på 163 hk og 350 Nm mellom 1750-3000 o/m har BMW X1 et dugelig fraspark. Med automatgir går kickdown forbikjøringsakselerasjon på 5,5 sekunder fra 60-100 km/t og 7,2 sekunder fra 80-120 km/t. Det gir også et fornuftig kraftoverskudd i forhold til X1 med 143 hk 18d-motor.

Av direkte konkurrenter er det bare Audi Q3 med toliters diesel på 177 hk og syvtrinns DSG-girkasse som viser BMW-en hekken. Her går 60-100 og 80-120 km/t unna på henholdsvis 4,6 og 6,3 sekunder.

Eksteriør: 4

Moderne BMW-design trenger av og til et år eller to tilvenning før det sitter. Her i redaksjonen er vi enige om at X1 ikke er noen fulltreffer fra BMW, særlig ikke etter vellykkede modeller som nye BMW 3-serie og BMW 5-serie.

Vi synes fortsatt at bilen ser helt grei ut forfra og i profil, men føler at hekken blir litt tam i forhold den tøffe kjøremaskinen X1 tross alt er.

Interiør: 4

SÆREGEN: Utseendemessig er BMW X1 noe for seg selv. Farge og felger er viktige valg om den skal vise seg fra sin beste side.
SÆREGEN: Utseendemessig er BMW X1 noe for seg selv. Farge og felger er viktige valg om den skal vise seg fra sin beste side. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det beste med BMW X1 er den nøkterne soliditeten som er varemerket for de fleste moderne BMW-interiører. Her er det oversiktlig, med enkel betjening og en bil som kjennes mer lettkjørt enn mange konkurrenter.

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1995

EFFEKT, HK VED O/MIN: 163/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 350/1750-3000

EGENVEKT, KG: 1660

TILHENGERVEKT, KG: 2000/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 445/180/155

BAGASJEROM, LITER: 420-1350

STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/50-17 H

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,62

CO2-UTSLIPP, G/KM: 164

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 9,1

TOPPFART, KM/T: 205

PRIS FRA, KR: 490 100

PRIS TESTBIL, KR: 668 660

Plassen er akseptabel i forhold til bilklassen, med takhøyde og benplass i baksetet som det mest positive.

Bagasjerommet har ikke samme høyde som på de rommeligste SUV-modellene, og er relativt kort sammenlignet med typiske familiestasjonsvogner som Ford Mondeo.

Komfort: 4

BMWs utmerkede sportsseter og nydelige sittestilling redder et ellers labert komfortinntrykk.

Krysser du av for sportsunderstell og velger runflatdekk som på testbilen, har du nemlig ødelagt det som i utgangspunktet er en fin kombinasjon mellom veiegenskaper, kjørefølelse og smidig fjæring. I tillegg blir det unødvendig mye veistøy i bilen.

Etter vår erfaring med ulike X1-versjoner, er standardunderstell og 17-tommere den beste kombinasjonen for gjennomsnittlige norske kjøreforhold.

Uten runflat og sportsunderstell holder nemlig X1-komforten til karakter 5.

Sikkerhet: 5

BMW X1 ble sent i 2009 testet etter den nye EuroNCAP-normen og resultatene ble oppdatert i 2011 . X1 fikk fem av fem mulige stjerner i totalscore. For beskyttelse av voksne oppnår X1 en score på 87 %. Det er mindre god beskyttelse i brystregionen ved sidekollisjon med stolpe, samt marginalt resultat i whiplashtesten som trekker ned. Ellers klarer bilen seg svært bra.

SOLID: BMW-interiøret er ikke det mest fancy i 500 000-kroners klassen, men er i stedet funksjonelt og fremstår med en solid kvalitetsfølelse.
SOLID: BMW-interiøret er ikke det mest fancy i 500 000-kroners klassen, men er i stedet funksjonelt og fremstår med en solid kvalitetsfølelse. Foto: Egil Nordlien HM Foto

For beskyttelse av barn får X1 86 % score, med god kollisjonsbeskyttelse både for 1,5- og 3-åringer. I fotgjengerbeskyttelse oppnår bilen 64 %. Det er harde områder rundt kanten av panseret og nederste delen av frontruten som trekker ned.

Elektronisk stabilitetskontroll er standardutstyr. Systemet fungerer kjapt, presist og uten overdrevne innslag.

Pris/utstyr: 3

I sin enkleste form koster BMW X1 xDrive 20d fra ca. 460 000 kroner. Vår testbil hadde en grunnpris på ca. 490 000 kroner og utstyr for ytterligere 180 000 kroner.

Riktig så mye behøver du ikke legge i potten, men en "riktig" utstyrt X1 koster fort 100 000 kroner mer enn det som i utgangspunktet står på prislappen. Så langt ser X1 ut til å holde seg svært godt i verdi som bruktbil.

Miljø: 5

Vi har de siste tre årene kjørt alle bilene vi tester gjennom en fast forbruksrunde. BMW har gjennomgående hatt meget gode resultater uavhengig av bil- og motortype. Det er en klar indikasjon på at deres Efficient Dynamics-system fungerer bra.

BMW X1 xDrive 20d er ikke noe unntak. Testforbruket på 0,61 l/mil er blant de laveste vi har målt på firehjulsdrevne biler med automatgir. At det også ligger på nivå med de 0,62 l/mil BMW oppgir som normforbruk i EU-miks teller også positivt. Ingen er tjent med oppgitte fantasiverdier man ikke oppnår i praksis.

FOR FIRE: BMW X1 er en typisk fire-personers bil både i baksete- og bagasjeplass. Bagasjeromsvolum på 420-1350 liter er mindre enn en typisk familiestasjonsvogn.
FOR FIRE: BMW X1 er en typisk fire-personers bil både i baksete- og bagasjeplass. Bagasjeromsvolum på 420-1350 liter er mindre enn en typisk familiestasjonsvogn. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Etter drøyt to år på markedet er BMW X1 etter vår mening fortsatt den beste sportslige SUV-modellen på markedet. Det er en kombinasjon av kjøreglede, dynamikk og praktiske egenskaper som gjør X1 til vår favoritt. Prisnivået er høyt, men ligger på nivå med de mest aktuelle konkurrentene.

Les også:

Vi har testet nye BMW M5

Spar 100 000 på denne SUV-en

Over 200 nordmenn har kjøpt denne SUV-en usett

Denne saken ble første gang publisert 28/12 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også