=

SUV'en Mitsubishi ASX går så det griner, og er i skrivende stund landets nest mest solgte modell (etter VW Golf). Dette er selvsagt noe den norske Audi-importøren Harald A. Møller AS har bitt seg merke i, når det til høsten kommer en Audi-SUV i samme kompakte størrelse.

Men ASX er ingen målestokk for premium-modellen Audi Q3. Lista er lagt av BMW X1, som allerede er vel etablert på det norske markedet, og som har vært en voldsom salgssuksess (et mulig skår i gleden for BMW er det nok at X1 har stjålet mange kunder fra 3-serie, siden forskjellen på de to modellene ikke er så stor som for eksempel forskjellen på Q3 og A4).

669 biler er solgt i løpet av årets fem første måneder. Det gjør X1 til BMWs mest solgte modell.

X1 har blant annet solgt på å være en slags kombinasjon - en crossover - mellom en stasjonsvogn og SUV, og sånn sett er Audi Allroad en mer naturlig konkurrent enn Q3. Men det er likevel ingen tvil om at X1 er primærmålet for Q3, som prismessig legger seg opp mot sin rival.

KLASSE: Det oser etter vår mening premiumklasse av Q3. Både kvinner og menn vil finne designen tiltalende, tipper vi. Foto: Audi=

KLASSE: Det oser etter vår mening premiumklasse av Q3. Både kvinner og menn vil finne designen tiltalende, tipper vi. Foto: Audi

Krympet Q5

Q3 er som sagt - i motsetning til X1 - en ekte SUV med høy bakkeklaring, og i farta ser den ut som en krympet versjon av storebror Q5 (Q3 er 23 centimeter kortere og fem centimeter smalere enn Q5, samt seks centimeter lavere). Litt mer coupéaktig sett fra siden, men ellers er likheten stor, selv om Audi-folkene under prøvekjøringen i Sveits, var veldig opptatt av å påpeke forskjellene.

Hvorfor, skjønner vi ikke. Q5 er en flott bil å se på, og ikke det verste Q3 kunne likne på. Dessuten har Q3 en design vi tror vil appellere til begge kjønn.

I Sveits kjørte vi de to modellene som antageligvis blir viktigst for det norske markedet: Q3 2,0 TDI 140 hk med forhjulsdrift og manuell girkasse (fra 375 000 kroner), og Q3 2,0 TDI 177 hk quattro S tronic (fra 485 000 kroner). Forhjulsdrift? Joda; importøren tror faktisk at ganske mange kommer til å velge Q3 uten quattro, noe du sparer 40 000 kroner på.

140 hk-versjonen har en dugelig og velkjent dieselmotor, som fungerer godt i Q3, selv om vi savnet litt "trøkk". Tolitersdieselen i X1 118d oppleves som kvikkere.

Sånn sett så fortoner 177 hk med S tronic seg selvsagt som en annen verden - ikke minst takket være den herlige girkassen. Pakken hevet en allerede god opplevelse med 140 hk-versjonen et par hakk.

Bilene vi kjørte hadde for øvrig også adaptivt understell, noe som er ekstrautstyr.

BRA BAGASJEROM: Q3 har i utgangspunktet bra bagasjeromsplass på 460 liter, som dertil kan cirka tredobles ved å felle bakseteryggene (3-delt) ned. Foto: Audi=

BRA BAGASJEROM: Q3 har i utgangspunktet bra bagasjeromsplass på 460 liter, som dertil kan cirka tredobles ved å felle bakseteryggene (2-delt med luke) ned. Foto: Audi

Praktisk

Men uansett modell oppleves Q3 som forventet som en vellaget kvalitets-SUV; lettkjørt, smidig, stødig, komfortabel, og med et oversiktlig interiør med umiskjennelige Audi-gener. Rattet er for øvrig en helt ny konstruksjon.

Og selvsagt er hele pakka med førerassisterende systemer på plass - en god del av det som ekstrautstyr.

Det eneste minuset vi i farta fant, var at sladrespeilet var merkelig lite.

Interiøret er av den forventede premiumkvaliteten, og plassmessig duger Q3 til par og familier med et barn eller to. Bagasjerommet er omtrent like voluminøst som i A4, men ikke like praktisk (mer plass i høyden, mindre i lengden).

Q3 er i salg i oktober; da med motoralternativene 2,0 TDI 177 hk og 2,0 TFSI 211 hk. I desember kommer så 2,0 TDI 144 hk, med forhjulstrekk og manuelt gir. Denne skal ha et forbruk på 0,52 liter per mil.

Audi-importør Harald A. Møller AS har visjoner om å selge 1200 Q3 i 2012, da hele rekken av motorer skal være på plass.

Vi kommer selvsagt tilbake med en grundig test av Audi Q3 senere!

HVIT: ...er en fin farge på Q3. Penere enn den oransjeliknende signaturfargen. Foto: Geir Svardal=

HVIT: ...er en fin farge på Q3. Penere enn den oransjeliknende signaturfargen. Foto: Geir Svardal

De to mest aktuelle modellene:

Q3 2,0 TDI 140 hk FWD

Q3 2,0 TDI 177 hk quattro S tronic

1968 cmm

1968 ccm

320 Nm

380 Nm

0,52 l/mil (blandet kjøring)

0,59 l/mil (blandet kjøring)

138 g CO2 pr. km

156 g CO2 pr. km

Toppfart: 202 km/t

Toppfart: 212 km/t

0-100 km/t på 9,9 sek.

0-100 km/t på 8,2 sek

Fra 375 000 kroner (415 000 med quattro)

Fra 485 000 kroner

Q3 2,0TDI 140 hk FWD er på det norske markedet i desember; med quattro først i mars 2012. Q3 2,0 TDI 177 hk er på markedet i oktober, og det samme er to bensinversjoner av Q3. Bestillinger kan gjøres nå. Audi kommer muligens også til å lage en S-versjon av Q3, med den femsylindrede turbomotoren du finner i TT RS.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!