Prøvekjørt: Volvo VEA

181 hestekrefter – 0,38 l/mil.

Ja, så lavt er faktisk forbruket i Volvo S60/V60 med den nye firesylindrede, to liter store og 180 hestekrefter sterke turbodieselen som snart er på plass i hopen av Volvos modeller. Best in class, skryter Volvo.

Sist oppdatert

Sammen med en toliters bensinmotor fases dagens åtte forskjellige motorer gradvis ut av sortimentet.

Men det er ikke alt. Volvo står midt oppi merkets største endring av modellrekken gjennom tidene. Og om et års tid kommer ny XC90 - første modell bygget på Volvos nye SPA-plattform - Scalable Platform Architecture.

Vi fikk en prøvesmak på de nye motorene under Volvos internasjonale presselansering i Nice denne uka.

Kun toliters slagvolum

To nye motorer erstatter altså dagens åtte forskjellige bensin- og dieselmotorer. Turbo får du uansett om du velger diesel eller bensin, men i den største kraftpakken får du en kompressor "med på kjøpet": T6 (bensin) har både turbo og kompressor og yter 306 hestekrefter.

Går du et trinn ned på skalaen, ned til T5, faller kompressoren bort og motoren yter 245 hestekrefter. Det vil også komme effektversjoner på 150 og 180 hestekrefter, som blir langt mer aktuelle på det norske markedet.

HARD PLAST: Plastdekselet under panseret røper ikke stort. Men under dekselet skjuler en av Volvos største oppgraderinger gjennom tidene.
HARD PLAST: Plastdekselet under panseret røper ikke stort. Men under dekselet skjuler en av Volvos største oppgraderinger gjennom tidene. Foto: FOTO: Petter Handeland

Gjerrig og spennende diesel

Den nye dieselen skal erstatte de femsylindrede dieselene i dagens modeller - både 2,0- og 2,4-literen. Og det er jaggu på tide.

Også den nye tolitersdieselen vil komme i flere effektversjoner, men det kun 181-hesteren var tilgjengelig på lanseringen.

Den nye firesylindrede tolitersdieselen yter 18 hestekrefter mer enn dagens femsylindrede tolitersdiesel: 181 mot 163 hk. Dreiemomentet på 400 Newtonmeter er likt.

Viktigst er uansett hvor mye de svenske motoringeniørene har klart å redusere forbruket. Og svenskene har tryllet: 0,38 l/mil og 99 gr/km med manuell girkasse i S60 og V60 er best i klassen.

Med automatgir er forbruket 0,43 l/mil og CO2-utslippet 112 gr/km, mot 0,49 l/mil og 129 gram i dagens modell.

0-100 km/t-sprinten kuttes i følge Volvo med 1,8 sekunder. Ned fra 9,4 til 7,6 sekunder.

Mer fleksibel

I følge Volvos grafer har den nye dieselen høyere dreiemoment på lavt turtall og flere hestekrefter og høyere dreiemoment på høyt turtall (fra 3000 o/min til 5000 o/min).

Og det merkes. Motoren kjennes langt mer moderne enn dagens D4-motor. Den trekker bedre på lavt turtall og dør ikke ut i samme grad over 3000 o/min som dagens D4.

Men hva med gange og støy? Dagens femsylindrede motor kanskje største ankepunkt.

Som forventet er den nye motoren bedre også på dette. Den bråker mindre og har mer kultivert gange enn tidligere. Vi vil likevel ikke påstå at den er bedre enn konkurrentene. På tomgang og under pådrag er man aldri i tvil om at man kjører en dieselbil.

To liter - 306 hk

NY XC60: Ny bil og nye motorer - om du velger framhjulstrekk. Firehjulstrekk lar seg nemlig ikke kombinere med de nye motorene på dagens plattform.
NY XC60: Ny bil og nye motorer - om du velger framhjulstrekk. Firehjulstrekk lar seg nemlig ikke kombinere med de nye motorene på dagens plattform. Foto: FOTO: T.Antoine/ACE-Team Volvo

Vi klarer selvfølgelig ikke styre unna den nye T6-motoren under lanseringen. Som nevnt over pumper den ut 306 hestekrefter og 400 Newtonmeter ved hjelp av både kompressor og turbo. Som kjent gir kompressoren god kraft på lavt turtall, mens turboen sørger for fraspark helt opp til rødmerkingen på 6500 o/min.

Tapet av lyden i de fem- og seksylindrede bensinturbomotorene Volvo er kjent for, er stort. Samtidig skal Volvo ha skryt for lydtuningen som er gjort i T6. Her er det godt med eksoslyd, akkompagnert med kompressorhvin på lavt turtall og turbosus på høyt turtall. At de har jukset litt ved å gi den såkalt "Active Noice Controll" er helt ok, for lyden høres ekte ut.

S60 T6 skal ifølge Volvo gå 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Det er raskt, men oppleves faktisk ikke så brutalt. Det er først når vi klemmer på i tredjegir at ting virkelig begynner å skje. Vips så har du 150 km/t.

Ny automatkasse

Nesten like spennende som de nye motorene er den nye automatkassa Volvo nå skal pare motorene med. Den gamle sekstrinnskassa går ut, og inn kommer en åttetrinns tradisjonell automat - ikke dobbelklutsj.

NY OG STERKERE: Nye D4 blir 18 hestekrefter sterkere enn dagens femsylindrede tolitersdiesel. Nye D4 yter 181 hk og 400 Newtonmeter og skal i følge Volvo nøye seg med 0,38 l/mil i S60/V60 med manuelt gir.
NY OG STERKERE: Nye D4 blir 18 hestekrefter sterkere enn dagens femsylindrede tolitersdiesel. Nye D4 yter 181 hk og 400 Newtonmeter og skal i følge Volvo nøye seg med 0,38 l/mil i S60/V60 med manuelt gir. Foto: FOTO: Petter

Volvo valgte bort dobbelklutsj for å ivareta komforten, og vi synes de gjorde et godt valg med det. Den nye kassa henger med på notene og girer raskt nok, samtidig som den girer veldig komfortabelt.

Ny diesel og 4WD - SPA

Første modell ut med den nye dieselmotoren og firehjulsdrift er kommende XC90, som er bygget på Volvos nye plattformstruktur. Den kommer sent i 2014. Den nye dieselen lar seg ikke pare med dagens firehjulsdrevne drivlinje/plattform. Eksempel: Vil du ha diesel og firehjulsdrift i din nye XC60, må du velge den gamle D4-motoren. XC60 vil ifølge Volvo gå ut sin livssyklus med dette oppsettet.

For øvrig forsikrer Volvo oss om at de nye motorene er bygget for enkelt å kunne gå over til en hybrid drivlinje ved et senere tidspunkt.

Les også:

BMW med mye billigere firehjulsdrift

Første hybrid-SUV snart klar. Prisen ser ut til å bli bra.

Slik finner du drømmebilen

Denne saken ble første gang publisert 30/09 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også