Test: Volvo XC90 Sport

Sport eller komfort?

XC90 Sport sladrer om en sporty utgave av premium-SUV’en til Volvo. Men stemmer det?

Sist oppdatert

Volvo XC90 er til tross for at den har noen år på baken, fortsatt en populær modell i sin klasse. Betegnelsen Sport kan bety mer kjøreglede og bedre egenskaper, eller det kan bety ødelagt fjæringkomfort. Hvilken kategori faller testbilen under?

Ingen tvil om at XC90 holder seg godt til tross for at den ikke på langt nær er den "ferskeste" i klassen. Bilen fremstår som et godt kjøp den dag i dag, og scorer gjennomsnittelig godt på de fleste områder. Betegnelsen Sport gjør bilen svært så velkjørende og med på notene, men enkelte kan nok oppleve at den legger en demper på komforten med stram fjæring.

Kjøreegenskaper:

Et strammere understell enn på basismodellen av Volvo XC90 sørger for gode og aldri så lite sportslige kjøreegenskaper. XC90 har ikke den presise styringen til BMW, eller understellet Porsche Cayenne kan vise til, men klarer seg godt på svingete vei. Følelsen av å kjøre en Volvo som faktisk føles mindre enn den er, er noe man ikke opplever hver dag. Ellers føles bilen trygg og sikker, og oppleves som stabil på dårlig norsk motorvei-dekke.

Motor:

D5-motoren har eksistert en stund. Rekkefemmeren på 2,4 liter yter i denne versjonen 185 hester og 400 Nm, tilstrekkelig nok til å sette brukbart med fart på XC90 Sport. Motoren trekker solid fra bunnen av, men flater fort ut, og kan derfor ikke karakteriseres som veldig sportslig. Men den er velfungerende og sterk, og enkel å ha med å gjøre. Dessuten er det et snev av god gammeldags femmerklang gjemt bak litt dieselknatring og masse turbosus.

Girkassen, som forøvrig er ekstrautstyr til 50 000 kroner, virker bedre enn på tidligere modeller av XC90. Den girer forholdsvis kjapt, og henger greit med på notene hvis du ønsker å gire ned for en forbikjøring eller en akselerasjon.

Ytelser:

Volvo XC90 er en stor bil, det får ikke Sport-emblemet gjort noe med. Den drøyt to tonn tunge bilen klarer sprinten til hundre på 11,5 sekunder. Ikke noe tall å hoppe av glede for, men faktisk oppleves den raskere i praksis. Bak rattet sitter man med et inntrykk av å kjøre en godt over middels sprek bil, og i mellompartier imponerer den spesielt bra. Det virker også som om girkassen (sekstrinns automat) takler det høye dreiemomentet bra, for bilen er også kjapp ved igangsetting.

Eksteriør:

Her kommer Sport-betegnelsen til sin rett, vesentlig mer enn når man tråkker gassen i bunn. Sport-modellen har blant annet spesielle eksospotter, nedre del av støtfangerne i rustfritt stål og 19-tommers felger for å nevne noe. Dette resulterer i en barsk og oppsiktsvekkende bil, som selvsagt forsterkes ytterligere av bilens eksteriørfarge.

Interiør:

Også innvendig har Volvos designere pyntet litt slik at den skiller seg fra en vanlig XC90. Blant annet er instrumentpanelet annerledes, gulvmattene har fått en søm og det vanlige rattet erstattet med et sportsratt i skinn. Setene er som vanlig i en påkostet Volvo av beste sort, og sittekomforten er i ypperste klasse. Men å kalle disse setene sportseter er å ta vel hardt i, for sidestøtte er det ikke overdrevet mye av. Ellers er bilen rommelig, og bagasjeplassen er god. Ved behov, kan det slåes opp to seter slik at sju personer kan dra på tur.

Komfort:

På komfortsiden når ikke XC90 Sport helt til topps. Undertegnede plages ikke nevneverdig av at bilen er stivt satt opp, men at det går utover komforten for eksempel på dårlig vei kommer man ikke unna. Den er litt butt i fjæringen, men det virker som det verste av ristingen og hoppingen lukes bort på vei opp til kupéen. Vindsus var ikke noe tema, men dieselmotoren støyer noe mer enn sine silkemyke sekssylindrede konkurrenter. Til motorens fordel skal det imidlertid sies at rekkefemmer-lyden faktisk er av de finere i dieselverdenen.

Sikkerhet:

For mange er Volvo synonymt med sikkerhet, XC90 er intet unntak. Som en av de få i sin klasse har den fått fem av fem stjerner på sikkerheten til passasjerer i bilen ved en ulykke. Når det gjelder beskyttelse av fotgjengere får XC90 tildelt to av fire stjerner, heller ikke avskrekkende bilens størrelse og form tatt i betraktning. Ellers har Volvo XC90 alt av sikkerhetsutstyr på plass, blant annet seks kollisjonsputer, syv nakkestøtter og kollisjonsgardiner. ESP-systemet gjorde ikke mye ut av seg, men var velfungerende de få gangene behovet meldte seg.

Pris/utstyr:

Med en grunnpris på 737 900 kroner er Volvo XC90 Sport alt annet enn noe "billigbil", men fremstår likevel som et godt kjøp i klassen. Hvorfor? Jo, fordi hovedkonkurrentene koster vesentlig mer. BMW X5 har kommet i ny drakt, og okster fra 899 700 kroner. Riktignok med større motor og nyere design, men likevel er prisdifferansen vanskelig å forsvare. XC 90 Sport er en velutstyrt bil standard, likevel hadde testbilen ekstrautstyr for 131 400 kroner montert. Dette gjør at prislappen lander på 869 300 kroner, fortsatt godt under tyske og engelske konkurrenter.

Denne saken ble første gang publisert 03/05 2007, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også