Test: Finnmaster 61 C, 2009

Bovennlig

Finnmaster 61 C har innredning som gir mulighet for overnatting.

Sist oppdatert

Båten har fått ny modellbetegnelse i år - tidligere het den 6100 C. Noen justeringer er foretatt og selv om båten bare er 20 cm lenger enn Yamarin 59 C har den betydelig større volum i skroget. Fribordet er høyere og det gir også mulighet for et litt kortere og høyere overbygg med bra innvendig volum som resultat.

Brønnen forut er stor nok for en sittebenk og best egnet er den om man fisker - da kan et par person bruke stang eller snøre forut i båten. Mindre velegnet er plassen i fart - bevegelsene helt fremme er kraftigere enn lenger bak i båten, men i rettferdighetens navn har båten en solid pulpit.

Finnmasteren har en skyvedør forut som er forholdsvis smal, men den fungerer greit. Det er bedre høyde i døra enn på Yamarin og generelt er det enkelt å bevege seg fra for til akter i forhold til de tre andre i testen.

Førerplassen på Finnmaster 61 C
Førerplassen på Finnmaster 61 C

Dørken i fordekket ligger ganske lavt og høydeforskjellen med dørken inne er liten. Skyvedør forut er normalt en ekstra mulighet for maksimal ventilasjon på varme dager, men ikke her. Inn under sittebenken forut går en stikkøye i babord side og av den grunn må døren skyves over mot styrbord og foran vinduet til skipperen. Resultatet blir at skipperen får dobbelt lag glass foran seg og da blir det ikke sikker sikt!

Les også:

Pershing 80: All tenkelig luksus

Test: Yamarin 59 C, 2009: Rask transportbåt

Under vår testtur viste det seg også at Finnmasteren tar en del sprut inn over seg. Resultatet ble saltbelegg på frontvinduene og skyvedøra. Med saltbelegg på skyvedør og frontvindu blir det svært begrenset sikt. Klart pluss for stor takluke det er mulig å stå opp gjennom. Testbåten hadde separat varmeanlegg og det gjorde det behagelig når gradestokken krøp nedover. Finnmasteren har et fornyet instrumentbord med plass til innfelt plotter midt i siktlinjen.

Dekk med liten sitteplass
Dekk med liten sitteplass

Ergonomien er god med justerbar stol i lengderetningen pluss komfortabel passasjerstol og langsgående benker aktenfor. Også her kan man lage køye ved hjelp av mellomleggsputer og sammen med stikkøya kan tre overnatte. Er man alene om bord bør stikkøya holde om man ikke er særlig mer enn 1,80 på strømpelesten. Innredningen er gjennomtenkt og all plass er utnyttet effektivt.

Les også:

Alle våre Finnmaster-tester

Her er høstens dagsturbåter

I den ene benken er det toalett (ekstrautstyr) mens trimplan er standard og det trengs, for båten legger seg fort mot sidevinden og må rettes opp. Pantryet er plassert under den ene stolen og kjøleskapet stjeler ikke plass fra gangsonen. Testbåten var også utstyr med gardiner og da blir det mulig å sove selv tidlig på morgenen.

Generelt har båten gode kjøreegenskaper og den går ganske mykt over bølgene. Toppfarten havner på rundt 33 knop med 115 hk og det holder lenge. Antagelig er en litt mindre motor mer passende og gir bedre totaløkonomi.

Sjøegenskapene får godkjent
Sjøegenskapene får godkjent

Ved tøff kjøring ute i bølgene er det lite ulyder fra innredningen og båten kjører bra, men er litt våt. Det store spørsmålet blir om man trenger all "boinnredningen" om man først og fremst har behov for en transportbåt.

Les også:

Lær deg sjøens viktigste regel

Kontrollér båten med iPhone

Tekniske data Finnmaster 61 C

  • Lengde: 6.01 m
  • Bredde: 2,30 m
  • Vekt: 890 kg
  • Tank: 129 l
  • Ant. Køyer: 3
  • Motor fra - til: 80-150 hk
  • Maks. personer: 6
  • Testmotor: Yamaha 115 hk
  • Pris fra m/ testmotor: kr 422 743
  • Importør: Yamaha Scandinavia
  • Internett: www.yamaha-motor.no

Turtall, o/m

Støy, dBA

Bra førermiljø
Bra førermiljø

Forbruk, l/nm

Fart i knop

2500

72

1,04

7,2

3000

75

1,22

9

3500

77

0,94

15,3

4000

78

0,77

20,7

4500

80

0,82

25,7

5000

83

0,92

27,7

5500

84

1,04

31

5800

86

1,16

33

Små fasiliteter som gjør det enklere å bo om bord.
Små fasiliteter som gjør det enklere å bo om bord.

Denne saken ble første gang publisert 05/09 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også