Slik blir du kvitt telefonselgere

Så enkelt slipper du telefonmaset

Du bør faktisk ikke la være å ta telefonen.

NEI TAKK: Har du reservert deg mot telefonsalg og du likevel blir oppringt, så er du ikke uhøflig om du takker nei og legger på; det er selgerne, som ikke respekterer din reservasjon, som er uhøflige. I tillegg til at de faktisk bryter loven.
NEI TAKK: Har du reservert deg mot telefonsalg og du likevel blir oppringt, så er du ikke uhøflig om du takker nei og legger på; det er selgerne, som ikke respekterer din reservasjon, som er uhøflige. I tillegg til at de faktisk bryter loven. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Crestock.
Sist oppdatert

Bli kvitt telefonsalg for godt

Her er Forbrukerombudets beste tips:

Registrer telefonnummer i Reservasjonsregisteret:

  • Registrer deg mot telefonsalg på https://w2.brreg.no/reservasjon/
  • Når næringsdrivende ringer folk som har reservert seg, skjer det ofte fordi de av en eller annen grunn ikke har fått treff på navnet og adressen deres når de sjekker listene sine opp mot Reservasjonsregisteret. Dette skyldes at navn og adresse som telefonselgere har fått fra ulike nummeropplysningstjenerster ikke er identisk med det som er registrert i folkeregisteret.
  • Dette problemer kan du fjerne ved å legge inn telefonnummeret ditt i Reservasjonsregisteret.

Ikke alle oppringningene er forbudte:

  • Det er ikke alle typer telefoner du kan reservere deg mot. For eksempel må du godta å bli ringt opp angående markedsundersøkelser og av næringsdrivende du har et aktivt kundeforhold til. Gjelder telefonen kundeforholdet ditt kan du likevel be om at de ikke kontakter deg igjen.
  • Har du bedt en næringsdrivende om å ringe deg, vil reservasjonen i Reservasjonsregisteret heller ikke gjelder. Forbrukerombudet oppfordrer deg til å ha et bevisst forhold til det å legge igjen telefonnummeret i spørreundersøkelser, konkurranser og lignende på internett, da flere næringsdrive regner dette som en oppfordring om å bli kontaktet.
  • Dersom du blir ringt opp av frivillige organisasjoner du ikke ønsker å støtte, bør du kontakte organisasjonen direkte og gi beskjed om dette.

Ta telefonen:

  • Dersom du ikke tar telefonen får du ikke hva oppringningen gjelder, og da får du heller ikke gitt beskjed dersom du vil bli slettet fra ringelistene. Derfor er det bedre å ta telefonen, høre hvem som ringer og gi beskjed. Viser det seg at det er noen som har ringt i strid med reservasjonen din, kan du klage de inn til Forbrukerombudet.

Hva kan jeg klage på?

  • Du kan klage til Forbrukerombudet på den enkelte næringsdrivende som ikke respekterer reservasjonen din. Når de ringer bør du derfor spørre hvem som ringer (callsenter) og på vegne av hvem (oppdragsgiver). Forbrukerombudet kan da kontakte den næringsdrivende og vurdere rutinene deres for å sikre at de ikke ringer folk som har reservert seg mot telefonsalg.
  • Oppdater reservasjonen din med telefonnummer på Brønnøysundregistrene sine nettsider.

(Kilde: Forbrukerombudet.no )

Telefonsalg kan irritere vettet av de fleste, særlig dersom man tror at man har registrert seg mot dette men likevel blir oppringt i tide og utide .

Men det er fordi de fleste ikke vet hvilke rettigheter de har, eller hvordan de kan unngå dette, mener fagleder ved Forbrukerombudet, Tonje Hovde Skjelbostad.

Slik registrerer du deg

Første steget mot å slippe telefoner fra selgere er å registrere seg.

- Gå inn på nettsiden www.brreg.no og legg inn din reservasjon nederst til venstre på nettsiden. Følg instruksjonene som kommer opp underveis, og husk å legge inn telefonnummeret ditt også. Å legge inn sitt telefonnummer kan gjøre reservasjonen mer effektiv, forteller Hovde Skjelbostad til Kvinneguiden.

- Det kan ta inntil én måned fra du legger inn reservasjonen, til denne blir virksom. Det er nok å gjøre dette en gang - det er ikke nødvendig å fornye eller å oppdatere reservasjonen.

Du kan også ringe til Reservasjonsregisteret på telefon 7500 7500.

Jurist Nina Elise Dietzel forteller at utgangspunktet er at telefonsalg er en lovlig markedsføringsform.

- Har man som forbruker benyttet seg av retten om å reservere seg mot dette, er det forbudt å kontakte vedkommende per telefon, sier Dietzel til Kvinneguiden.

Dette kan man vise til i markedsføringsloven paragraf 12 og 13.

- Hvis man ikke ønsker å motta markedsføring fra frivillige organisasjoner, må man huke av for dette spesifikt når man registrerer sin reservasjon. Fra og med 1. juni 2009 ble det åpnet for at man også kan registrere sitt telefonnummer i registeret. Vi anbefaler at alle forbrukere gjør dette, ettersom det vil effektivisere reservasjonen, sier hun.

Visse unntak

Har du derimot et enkeltmannsforetak, slipper du ikke unna telefonselgere, forteller forbrukerombudet.

- Nei, det gjør man ikke. Tvert i mot så vil man som enkeltmannsforetak bli regnet som næringsdrivende - og ikke være beskyttet verken av reglene for telefonsalg i markedsføringsloven, eller reglene i angrerettloven, opplyser Hovde Skjelbostad.

Det er mange som prøver å "lure" nyetablerte enkeltmannsforetak inn i ugunstige avtaler via telefon, for eksempel på søkesider uten særlig verdi, telefon- og internettabonnementer. Det er derfor grunn til å være ekstra oppmerksom dersom man akkurat har registrert et foretak i Foretaksregisteret - da ringer de så snart foretaket er registrert.

Registrert men får likevel telefoner

Man skulle tro at når man har registrert seg mot telefonsalg så vil man slippe å få flere telefoner fra selgere.

Det stemmer, til manges store frustrasjon, dessverre ikke alltid.

- Markedsføringsloven har unntak; selv om du er reservert mot telefonsalg så kan du likevel bli ringt av de du har et eksisterende kundeforhold til (for eksempel mobil, TV - eller strømleverandøren din). Det skjer nok rimelig ofte at man blir ringt av slike man har et kundeforhold til. Det er viktig at du som forbruker faktisk svarer på telefoner for å høre hvem som ringer - så kan du gi beskjed direkte til de som ringer. Ofte er det veldig effektivt, anbefaler forbrukerombudet.

Hovde Skjelbostad forteller at man også kan bli ringt dersom man "uttrykkelig anmoder" en næringsdrivende å ringe, i praksis ber om at en næringsdrivende ringer deg med tilbud.

- Dessverre så er det flere useriøse aktører i bransjen som tolker dette unntaket altfor vidt. Det resulterer i at dersom du for eksempel har deltatt i en konkurranse på nettet, så kan du, egentlig uten å vite om det, eller å ha reflekter over det, opphevet reservasjonen din.

- Derfor er det viktig å se hva man samtykker til når man deltar i alt av konkurranser og spørreundersøkelser på nettet. Ofte er disse konkurransene helt resultatløse; den eneste grunnen er at næringsdrivende skal samle inn personopplysninger, e-postadresser og telefonnumre til folk de kan markedsføre seg direkte mot, opplyser hun videre.

Det finnes også noen useriøse aktører som ikke er så flinke til å oppdatere listene sine mot Reservasjonsregisteret, eller som av forskjellige grunner mener de ikke er omfattet av loven - da skjer det oppringinger i strid med regelverket.

Gratistilbud blir abonnement

Kanskje har du opplevd å få et godt tilbud hvor du kan motta gratisprøve i posten og takket ja til dette?

Men plutselig har selskapet du fikk gratispakken av satt deg opp som abonnent!

Dietzel forteller at det ved telefonsalg til forbruker er et krav om at forbrukeren i forkant skal motta en rekke opplysninger skriftlig, for eksempel om det dreier seg om et abonnement, og om det er bindingstid.

- En forbruker som har takket ja i telefonsamtalen som følge av press, eller som i ettertid angrer, trenger dermed ikke å foreta seg noe. Så lenge forbrukeren ikke har sendt inn skriftlig aksept, er det ikke inngått noen avtale. Kravet til skriftlig tilbud og aksept gjelder imidlertid ikke ved oppringing om salg av varer eller tjenester fra frivillige organisasjoner eller ved salg av avisabonnement, sier juristen.

Dette kan du se i angrerettloven, paragraf 10a, fjerde ledd og paragraf 7, tredje ledd.

- Mottar man en vare med faktura i etterkant av en telefonsamtale, men uten å ha akseptert tilbudet skriftlig, bør man rette en skriftlig henvendelse til den næringsdrivende å protestere på betalingskravet. Det er i strid med markedsføringsloven paragraf 11 å levere varer, tjenester eller andre ytelser og kreve betalt for det, uten at det foreligger en avtale om levering mellom den næringsdrivende og forbrukeren, sier Dietzel og fortsetter:

- Det er den næringsdrivende som må bevise at forbrukeren har akseptert tilbudet skriftlig. Forbrukeren har ingen plikt til å betale hvis ikke kravet kan dokumenteres.

Slik kan du takle oppringningen

Om du likevel skulle bli oppringt av en selger, finnes det effektfulle måter å avslå tilbudet kjapt og greit på.

- Det er helt greit å si nei takk, og legge på! Har du reservert deg mot telefonsalg og du likevel blir oppringt, så er du ikke uhøflig om du takker nei og legger på; det er selgerne, som ikke respekterer din reservasjon, som er uhøflige. I tillegg til at de faktisk bryter loven, sier forbrukerombudet.

Det er lurt at du gir beskjed om at du er reservert og ber om at de sletter deg fra ringelistene og at telefonsalg er uønsket.

- Noe som er veldig viktig å få frem er at man som forbruker ikke blir bundet av en avtale ved å si ja i telefonen. Det du eventuelt sier ja til i telefonsamtalen er å få tilbudet skriftlig, understreker Hovde Skjelbostad.

  • Man skal altså få tilbudet skriftlig i etterkant, og skriftlig takke ja til det. (I praksis på sms, eller e-post).
  • Har du ikke takket ja på sms/e-post så er det ikke inngått noen bindende avtale.
  • Det er den næringsdrivende som må legge frem bevis på at du har takket ja skriftlig og at du på forhånd har fått god nok informasjon om tilbudet skriftlig.
  • Det er du som bestemmer om du vil takke ja eller ignorere den sms/e-post du får etter telefonsamtalen. Du trenger ikke å føle deg presset til å svare ja selv om selgeren ringer deg opp igjen og maser.
  • Hele poenget med denne regelen er at folk i ro og mak skal kunne bestemme om tilbud de får over telefonen er noe de faktisk ønsker å inngå.

- Denne regelen om skriftlighet har to unntak; ved avtaler om avisabonnement og ved bidrag til frivillige organisasjoner. Husk også at man som forbruker har angrerett dersom man inngår en avtale via telefonen. Angreretten er i utgangspunktet 14 dager fra avtalen blir inngått og man mottar opplysninger om angrerett fra den næringsdrivende, forklarer Hovde Skjelbostad.

Telefonterror-app

Du kan også ty til andre løsninger for å bli kvitt telefonselgere - for eksempel laste ned en app.

For iPhone

FOR IPHONE: Telefonterror-appen.
FOR IPHONE: Telefonterror-appen. Foto: Skjermdump: KVINNEGUIDEN.
FOR ANDROID: HYSJ! -appen.
FOR ANDROID: HYSJ! -appen. Foto: Skjermdump: KVINNEGUIDEN

Har du en iPhone kan du laste ned appen "Telefonterror" til 21 kroner.

Den lagrer alle numrene til kjente telefonselgere og/eller markedsundersøkelsesfirmaer som en kontakt på din iPhone, noe som igjen gir deg muligheten til å ignorere telefonen når det ringer.

Du kan også legge til egne nummer i applikasjonen, hvis det er andre du vil ignorere.

Applikasjonen oppdateres fortløpende med nye nummer.

Last ned appen her

For Android

Har du en Android-telefon kan du laste ned appen "Hysj!".

Den koster 22 kroner og vil sette alle telefoner fra telefonselgere og/eller markedsundersøkelsesfirmaer automatisk på lydløs og i tillegg slå vibrering av.

Det vil si at telefonene automatisk ignoreres.

Last ned appen her

Les også:

Slik forhandler du deg til høyere lønn

Derfor bør du gir komplimenter

Du dømmes på dette

Så mye betyr førsteinntrykket

Derfor bør du begynne med pensjonssparing nå

Slik ser du om kollegaen din er dønn ærlig

Så enkelt jobber du deg nedover

Derfor smaker colaen bedre på glass

Denne saken ble første gang publisert 13/11 2012, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også