Prøvekjørt: VW Golf R

Kul, men med ulemper

Den er basert på det gamle Golf-chassiset, har ikke 4WD, og koster en liten formue.

SPARKER FRA: 264 hk og et dreiemoment på 350 Nm gjør at R-kabriolet sparker bra fra. FOTO: VW

SPARKER FRA: 264 hk og et dreiemoment på 350 Nm gjør at R-kabriolet sparker bra fra. FOTO: VW

Publisert Oppdatert

R-modellen er enda råere enn GTI, og det koster. Man hva betaler du for? Eksklusivitet? Da er prisen ganske høy. Det er ingen vits i å ignorere elefanten i dette rommet, så vi går rett på: Nye Volkswagen Golf R kabriolet koster så mye at den neppe vil komme til Norge. For dette er en kompaktbil som ikke engang gir deg et skikkelig tak over hodet.

Men først tar vi det som er bra. Den ser helt fantastisk ut: Skarpe, rene detaljer utenpå, og inni har du fire individuelle sportsseter av lær som gir rikelig plass til, vel, fire. Dashbord og innredning er også i fin Volkswagen-stil.

Og det er mer. Under panseret har R-kabrioleten den samme toliters turbomotoren som R med tak, og den gir her 264 hk og 350 Nm dreiemoment via Volkswagens utmerkede sekstrinns DSG girkasse.

Den er også svært velutstyrt, så hvorfor virker prisen likevel nokså drøy?

For det første bruker alle Golf kabrioleter plattformen fra sjette generasjon, som gir nokså gamle løsninger.

For det andre har kabrioleten ikke firehjulsdrift, noe versjonen med tak har. Fraværet av en skikkelig takkonstruksjon gjorde at VW måtte bruke så mye metall i bånn - for å gjøre bilen stiv nok - at det ikke ble plass til firehjulsdrift.

Så du får et chassis med forhjulsdrift. Null til 100 tar 6,4 sekunder (5,5 med DSG), og det blir merkbart mye hjulspinn og krafsing etter veigrep.

SER BRA UT: Den er for kostbar, men den ser helt fantastisk ut. FOTO: VW

SER BRA UT: Den er for kostbar, men den ser helt fantastisk ut. FOTO: VW

For dyr

4WD: R med tak har firehjulsdrift. FOTO: VW

4WD: R med tak har firehjulsdrift. FOTO: VW

Likevel er dette en fin sak å farte rundt med. Styringen føles tilfredsstillende tung og nøyaktig (selv om den mangler følelsen som den burde hatt), og chassiset holder seg på plass dersom du vil dra'n helt ut. Kjøreopplevelsen er også fin.

Men tenk på dette: Denne koster vesentlig mer enn en Golf GTI Cabriolet. Volkswagen kan hevde at R-kabrioleten er eksklusiv (bare 100 forventes solgt i England), men vi er i et prisområde der det er kort opp til Porsche Boxster.

Dermed unngår du også å slepe på elefanten som sover inni Golfen.

Spesifikasjoner VW Golf R cab

RATTER BRA: Styringen føles tilfredsstillende tung og nøyaktig. FOTO: VW

RATTER BRA: Styringen føles tilfredsstillende tung og nøyaktig. FOTO: VW

Motor: 1984 ccm, 4 syl,

Drift: Forhjulstrekk

Hk: 264

Dreiemoment: 350 Nm

Forbruk: 0,82 l/mil,

CO2-utslipp: 190 g/km

0-100 km/t: 6,4 sek

Toppfart: 250 km/t

Vekt: 1614 kg

Pris: 38 770 GBP (ca 350 000 NOK - i England)

DOMMEN: En bil som sliter med å rettferdiggjøre seg selv. Denne kostbare R-kabrioleten har strukket Golfen for langt. Gå heller for en Boxter.

Les også:

Dette er den ultimate Louis Vuitton-cruiseren

Slik går det når menn skal tøffe seg for damer

Valgets kval for rikinger: Aston, Bentley eller Mercedes?

Ingen takløs bil er råere enn denne

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag