Du trenger ikke mange kilometer bak det kompakte rattet til nye SLK 55 AMG - særlig i de glamorøse åsene over San Francisco - for å skjønne at den har appell.

Når taket er oppe er den stille, varm og kontrollert som en kupé. Ønsker du mer dagslys i kabinen uten mer eksponering mot elementene, kan du bestille ekstrautstyret Magic Sky for å gjøre taket gjennomskinnelig ved å trykke på en knapp.

Og vil du ha mer varme eller avkjøling på praktisk talt hvilken som helst kroppsdel, finnes det en dyse eller varmekilde på eller nær nesten ethvert kontaktpunkt med bilen, inkludert et "luftskjerf" for halsen, så du alltid blir perfekt varmet eller avkjølt.

Kabinen er i klassisk AMG-lær og børstet stål over det hele, pluss behagelige seter og flere elektriske dingser enn hos Clas Ohlson.

SLK 55 AMG (R 172) 2011=

ATTITUDE: Av en eller annen grunn tror vi SLK 55 AMG passer bedre i California enn i Hedmark. Skjønner ikke hva det kommer av. © Daimler AG

Under literen på mila

Mens du husker og humper deg over skinnene i den bratte trikkebyen, er det nesten umulig å overbevise deg selv om - når motoren bytter fra å jobbe med åtte til fire sylindere når det er mulig - at denne fem og en halv liters toseteren faktisk er ganske grønn på sin egen måte.

For en 5,5-liter som bruker 0,94 liter på mila er vel ikke dårlig?

Og når du kaster den gjennom svingene med det glitrende Stillehavet til høyre, føles denne drøyt 1600 kilo tunge bilen perfekt stabil og stødig opp til nær sagt enhver vettug hastighet.

AMG Direct Steer-systemet slår inn med variabel styrke, noe som minimerer styrejobben og forbedrer responsen, men det gidder ikke å fortelle deg om hver eneste hump og dump i veien.

Og noen smart konstruerte momentvektor-bremser får bilen til å svinge enda raskere. Så du kan ta kurvene med minimalt av trøbbel.

SLK 55 AMG (R 172) 2011=

LÆR ELLER IKKE: Setene har jukselær som standard. Sauelær er ekstrautstyr © Daimler AG

Raskere enn en surfer

Å åpne taket for å slippe inn litt frisk sjøluft fra det nordlige California går like raskt og behagelig.

Et lett trykk på spaken, og så - selv når du kjører - vipper bilen opp toppen raskere enn en surfer som oppdager en perfekt bølge.

Vindbrølet uten diffuseren på plass er moderat ved lovlig hastighet, men øker til en hylende nordsjøstorm dersom du gir blaffen i ting som liv og førerkort. Når nettinggrillen er installert blir ting vesentlig mer stille over alt.

Chassiset har den samme todelte ville og milde egenskapen, takket være stivere fjæring, demping og stabilisering hele veien, pluss AMGs tretrinns ESP-system. Dette kan stilles til "På", "Sport" eller "Kjøremodus", eller "Av". Den første er bare kjedelig, den midtre omtrent riktig og den siste drar corden av bakhjulene før du går tom for bensin.

SLK 55 AMG (R 172) 2011=

AV: Både åpning og lukking av taket går raskt. © Daimler AG

Mercedes SLK 55 AMG

Spesifikasjoner

Motor: 5461 ccm, V8

Drift: Bakhjulstrekk

Hk: 428

Nm: 540 Nm

Forbruk: 94 l/mil,

CO2-utslipp: 195 g/km

0-100 km/t: 4,6 sek,

Toppfart: 250 km/t

Vekt: 1608 kg

PRISEN

Fra kr 1 281 300,-

DOMMEN

AMG-mekking har løftet SLK til et nytt ytelsesnivå, men også dradd prisen høyt opp. Er nok greit i California; ikke fullt så greit i Norge

Fire eksosrør

Så langt er altså alt greit. Dette er en supersolid 250 km/t toseter som funker like bra med taket både oppe og nede.

Den har all kraften og økonomien som du med rimelighet kan forvente, har en flott lyd fra de fire eksosrørene med aktive spjeld - motoren er i fullt V8-modus hele tiden når taket er nede, så du kan nyte gleden av alle tonene - og den ser ut som....

Ja, her er det første problemet. Det hjelper ikke hvor dårlig synet ditt er, eller hvor mange ganger noen har prøvd å forklare de spesielle likhetene mellom SLK og SLS, eller til og med SL.

SLK AMG har sin egen stutte styling som skriker ut at dette er en bil som er lagd for rike husmødre, hvorav nesten alle holder til utelukkende i California.

Og dette fungerer helt greit når den holder seg innenfor grensene av Gullstaten, der prislappen like mye som alt annet vil sikre at den er både eksklusiv og ettertraktet.

Tøffe konkurrenter

Og prisen er kanskje det største problemet i den virkelige verdenen.

I en verden der en velutstyrt Porsche Boxster S koster en drøy million, og en Porsche 911 kabrio går for drøyt 1,4 millioner, og begge tilbyr utrolig mye bedre styring samt veiegenskaper fra en annen planet, er det vanskelig å argumentere for SLK55 AMG med en pris på 1,3 millioner. Jeg prøvde, og klarte det ikke.

Dermed er det kanskje best å akseptere dette som det superraske California-tilbehøret det er, og se nærmere på detaljene i bilen.

Selv om 99,9 prosent av de oppstæsjede Louis Vuitton-kjøpende SLK55 AMG-kjørerne ikke kan noe - eller bryr seg - om teknologien som bilen består av, betyr ikke det at den ikke er interessant.

SLK 55 AMG (R 172) 2011=

AMG: Fire fete eksosrør avslører at dette ikke er en helt vanlig SLK. © Daimler AG

Skrur av sylinderne

Spesielt motoren, kjent som M152, som er den ikke-turboladede versjonen av motoren (M157) som er montert i nye CLS AMG.

Den har en rekke med mindre endringer, men den mest interessante er avstengingssystemet AMG Cylinder Management. Selv om vi burde hate enhver ting som kastrerer en V8 på noen som helst måte, må man bare respektere det som er gjort her. Særlig toppeffekten på 428 hk og forbruket på 0,94 l/mil.

I bunnen her ligger systemet som brukes av alle Mercedes-produserte F1-biler, som slår av drivstofftilførselen til fire av bilens åtte sylindere (2, 3, 5 og 8) når bilen ikke trenger kraften til hele motoren.

For eksempel når du bare cruiser - og eierne av denne bilen vil gjøre lite annet enn akkurat det. Men hent fram mer kraft ved å trykke høyre pedal inn i plysjteppet, og 30 millisekunder etter er alle åtte helt våkne igjen.

Hvis det ikke fantes varsellys som fortalte deg at dette skjedde, ville du egentlig ikke visst at det skjedde.

SLK 55 AMG (R 172) 2011=

STENGER: SLK AMG har et system som slår av drivstofftilførselen til fire av bilens åtte sylindere (2, 3, 5 og 8) når bilen ikke trenger kraften til hele motoren. © Daimler AG

De hårete egenskapene

Men den virkelig artige egenskapen hos SLK 55 AMG er hva som skjer når du skrur alle bitene - chassis, veigrepskontroll, gassposisjon - til elleve, og skuffer på alt som bilen kan gi.

Du glemmer alt som har med øko og liter på mila å gjøre, og koser deg med en fabelaktig eksoslyd, trøkket fra akselerasjonen og - som om kjøreegenskapene ikke er de beste for en toseter - de hårete sidene dens.

Altså egenskaper som de fleste i målgruppen - uansett hvor mange mil de kjører i SLK 55 AMG - aldri vil oppdage. Og det er synd.

SL 63 AMG, Kristallsilber, Leder Schwarz (R 231) 2011=

RÅERE STORBROR: Nylig viste Mercedes de første bildene av Mercedes SL 63 AMG. Den kan fåes med 564 hk. © Daimler AG

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!