Bilen - McLaren 650S - var i Sør-Spania. For å møte den der, kjørte jeg til flyplassen i en Jaguar F-Type V8S. I det sørlige England virket denne Jaguaren absurd og nesten skremmende rask.

Deretter kjørte jeg McLaren i to dager, og fløy hjem. Og nå føltes akselerasjonen til Jaguaren ganske hverdagslig.

Den nye bilen til McLaren er virkelig vanvittig rask. Kanskje er ikke en F-Type en verdig rival, men McLaren slår også ut superbil-rivalene sine i samme prisklasse - som er ca. to millioner i England.

Hvordan skjedde dette?

Du husker kanskje at den opprinnelige MP4-12C skiltet med over 600 hk, og så ble oppgradert til 630. Nå leverer 650-modellen, ja, gjett. Så den maksimale kraften er bare økt med fire prosent på full omdreining, noe du knapt føler.

Den utrolige følelsen av tilgjengelig trøkk skyldes for det meste en rå økning i dreiemomentet i øvre del av mellomturtallet.

Dette er ikke bare en chippe- og turbo-jobb: Stemplene og sylindertoppene og kamakselen er modifisert, intercoolerne og radiatorene er større, eksosanlegget er nytt og lyden er skarpere uten av det blir tåpelig.

Som en slegge

Det var verdt strevet. Mens 12C hadde et dreiemoment på 600 Nm, leverer denne bilen opptil 680 Nm. Bånner du gassen i for eksempel 4000 o/min i tredje gir, blir dette en økning som treffer deg som en slegge. Og dette er gjort uten å tilføre forsinkelser eller motvillig oppførsel fra motoren.

McLaren 650S Launch 2014 Ascari=

NY NESE: Frontdesign i P1-stil er mer rotete enn på 12C, men gir mer marktrykk © FOTO: McLaren

Tekniske data

Motor: 3799 ccm, dobbelt turbo V8

Drift: Bakhjulsdrift

HK: 650

Dreiemoment: 680 Nm

0-100 km/t: 3,0 sek

Toppfart: 328 km/t

Oppgitt forbruk: 1,17 l/mil

CO2-utslipp: 275 g/km

Vekt: 1645 kg

Pris: Ca. 2,17 mill. kroner (i England)

Tallpreik

Noen sier at McLaren snakker for mye om tall. Men dersom du har tall som dem i 650S, hvorfor skulle du ikke det?

I denne bilgruppen er tiden fra 0 til 100 km/t bare en liten del av ytelsen. 0-200 km/t er et bedre mål på hva som skjer når de får opp farten. McLaren sier at en 650S vil komme opp i 200 km/t på bare 8,4 sekunder, eller 8,6 for en Spider.

Mot Ferrariene er dette på et helt annet nivå, selv når du henter fram en Speciale. Her er vi på banen til F12 Berlinetta.

McLarens dyktige ingeniører har gjennomgått nesten hver eneste detalj på en eksisterende 12C for å optimalisere bilen med tanke på kraftigere ytelser - noen meningsfulle, og andre mer merkverdige. Så dersom øynene dine blir såre av de påfølgende linjene, ta det helt med ro.

Vi setter i gang: Mer marktrykk (24 prosent mer i 240 km/t) fastere fjæring (22 prosent foran, 37 prosent bak), lavere vekt (6 kg) til tross for større radiatorer. Konsekvens: Raskere rundetider. Sistnevnte oppgis bare som en merkbar forbedring, og ikke i tall.

Forførende å kjøre

Men de evige tallmennene- og kvinnene i Woking har også gjort noe annet. De har lagd en bil som ikke bare flytter grensene for fart på enhver målbar måte. De har også gjort den mer underholdende all den tid man ikke raser rundt som en villmann.

Den føles mer levende i alle fartsområder, og pirrer deg med en levende følelse av kraft.

McLaren 650S Launch 2014 Ascari=

GREP OG STOPP: Karbon-keramiske bremser og Corsa-dekk standard ¿ en del av prisøkningen fra 12C. © FOTO: McLaren

650S er forførende på veier som inviterer til engasjerende kjøring. Styringen er forbløffende tydelig: Direkte, rett på sak, kontant og nøyaktig.

I chassismodus Sport er dempingen bedre enn noensinne. 12C kan oppleve som en hoppestokk, men i 650S er kontrollene strammere. Og likevel, som tidligere, virker det ikke som om ujevnheter sinker deg. Stabilitetskontrollen og oppsettet til bremsene har en beinhard evne til å nagle bilen fast til sporet du har valgt.

Byr opp til dans

Bytter du til Track-modus, blir bilen enda strammere, og hekken veiver omkring litt mer når du gir på.

Dette er noe som bare de flotteste superbilene kan gjøre: De omfavner deg og jobber sammen med deg, og danser rundt grensene for veigrep.

McLaren 650S Launch 2014 Ascari=

UTE MED 12C: 650S erstatter 12C. Den var ment som et tillegg. Men da McLaren lanserte den, ville ingen lenger ha den eldre bilen, så 12C ble avlivet. © FOTO: Patrick Gosling

Rått turbotrøkk

Dra til en bane, kjør hardere, og kontrollen er fantastisk. Jeg er ingen racerkjører, men jeg må beundre den tilliten 650S gir meg.

Hvis du skulle finne på å bremse inne i en sving, føles den ikke utrygg. Jeg fikk aldri følelsen av at det ville gå galt. Og på vei ut av svingen finner den feste for å takle det rå turbotrøkket.

Skviset ut 12C

650S erstatter 12C. Den var ment som et tillegg. Men da McLaren lanserte den, ville ingen lenger ha den eldre bilen, så 12C ble avlivet.

Men vet du hva? 650C er ikke bedre på alle måter. Jeg synes at 12C er en vakrere bil. 650S ser ut som om den har gjennomgått en ansiktsløftning, med tofargede partier i nesa og hekken som forvirrer proporsjonene litt.

McLaren 650S Launch 2014 Ascari=

HØYT OPPE: Hevbar dør gjør det enkelt å komme inn i bilen over høye kanaler. © FOTO: McLaren

Bare én er like sivilisert

Selv om de nye demperne gir deg en eminent komfortabel kjøring, betyr de fastere fjærene at 650S ganske enkelt ikke er så smidig som 12C når du setter den i chassismodusen Normal.

Men når du først har fått smake på den herlige Sport-modusen i 650S, er det hardt å gå tilbake. Standardmodus sløver styringen, uten å gi mye komfort tilbake.

Men la oss ikke dra dette for langt: Det finnes bare én superbil som er i nærheten av å være like sivilisert som 12C. Og det er 650S.

DOMMEN:

Mer superbil enn i 12C - raskere, og med mer dramatisk utseende. Men på bekostning av de vakre linjene til 12C.

RIVALEN

Ferrari 458 Spider - Ingen Speciale Spider (ennå), og en vanlig 458 er langsommere. Men skarp.

Les også:

Her står UP i sommer

911 Turbo - den er uhyggelig rask

Kan koste deg mellom 6000 og 10.000 kroner hvis du må bytte

McLaren 650S Launch 2014 Ascari=

RASKERE: 650S er mer superbil enn i 12C, men på bekostning av de vakre linjene til 12C. © FOTO: McLaren

Les hele saken

Se flere saker fra: De råeste bilene vi har kjørt

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!