Top Gear lar deg enten komme bak rattet og gir deg en smak av det dramaet som skapes av en rask bil, eller lar deg nyte de flytende formene av et karosseri på en måte som så absolutt er en aha-opplevelse. Men selv vi hadde problemer med å fange inn den nye Ferrari F12 Berlinetta.

For ærlig talt: Det er vanskelig å begripe hvor vanvittig og herlig vakker denne saken er før man ser den i virkeligheten og lar hendene gli over den på en måte som grenser til det uanstendige. Formen er kompleks - ikke tvil om det - men overlegent følbar. Ferrari er bilbedriften som kanskje har vært gissel av sin egen tidligere produksjon.

Dagens lovgivning og de rene ytelsene til moderne superbiler, har gjort det umulig å produsere, for eksempel, en 250 GT PF kabriolet eller GT SWB. Men med F12 har Ferrari endelig klart å kombinere moderne aerodynamikk med en skjønnhet som tar pusten fra deg.

Bedrer bilens funksjonalitet

Panseret har det som Ferrari kaller en Aero Bridge som skal dytte luften over det på en måte som skaper marktrykk (123 kg av det i 200 km/t). Det er vanskelig å se det på bildene, men frontvingen har en glipe som nesten er stor nok til å plassere en hånd i.

F12 har også Active Brake Cooling, en elektronisk styring av spjeldene til kjølekanalene for bremsene, men de åpnes kun når tingene blir skikkelig varme. Videre finnes det ytterligere fem inntak under bilen, som leder luft i ulike retninger og med ulik hensikt, men alt skjer for å forbedre bilens funksjonalitet.

DAMAGES WILL BE SORT FOR ANY COPYRIGHT INFRINGEMENT=

HEFTIG: Med 740 hestekrefter er dette den kraftigste Ferrari-gatebilen noensinne.

=

PÅ TUR: Spesialvesker gjør best bruk av plassen. Og det ser kult ut.

Lettere, raskere, stivere

Over til Ferraris designdirektør Flavio Manzoni:

- Dette er en bil med to sjeler, sier han med lysende, klare øyne som er fylt med positiviteten du kan forvente av en mann som nettopp har vært med på å få en slik bil i produksjon.

- Det er en veldig teknisk, men man er nødt til å bli forelsket i den

- Den har ingen synlige vinger eller spoilere. Slik ting er ikke elegante. Dette er en Ferrari, den må være vakker.

- Men når det er sagt, er F12 Berlinetta virkelig en dynamisk skulptur. Vi har jobbet hardt med å legge inn så mange nye elementer som mulig. Flere av de aerodynamiske grepene er originale og har ganske enkelt aldri var blitt lagd tidligere. Se på panseret, for eksempel: Det er fullstendig funksjonelt. Designen øker bakketrykket, så det ser ut slik det gjør av en grunn. Dette er ekte design, ikke styling. Men den er likevel skulpturell. Hver eneste idé vi hadde er sterkt knyttet til bilens ytelse. [dramatisk pause] Vi lider når vi prøver å gjøre dette. Men vi lider med nytelse.

Mens vi snakker surrer en kunstnerisk film av F12 i bakgrunnen. Den viser bilen der den feier gjennom ørkenen, før den danser fra bakketopp til bakketopp på en uidentifisert bane. Reklamefilm eller ikke; det er ganske åpenbart at F12 er et alvorlig velbygd stykke arbeid.

Den er lettere, lavere, raskere, stivere og enormt mye kraftigere enn forgjengeren 599 GTB. Og synlig mer letthåndterlig. Den ser ut som om den beveger seg slik den ser ut, og du skjønner hvor jeg vil.

DAMAGES WILL BE SORT FOR ANY COPYRIGHT INFRINGEMENT=

VÆRER OKSEBLOD: - Den har ingen synlige vinger eller spoilere. Slik ting er ikke elegante. Dette er en Ferrari, den må være vakker, sier Ferraris designdirektør Flavio Manzoni - med et lite stikk til Lamborghini antakelig.

=

AUTOMAT: Ser du ingen girspak? Ferrari vil ikke tilby manuell kasse i F12.

Kraftigste gatebilen noensinne

Ferrari er en innovatør. Men arv er også viktig, og F12 passer rett inn i GT-tradisjonen med store, frontplasserte V12-motorer.

Ingen turbomating her, selv om det sikkert bare er et tidsspørsmål. Så selve hjertet i denne saken er ikke den fancy aerodynamikken eller den fikse designen; det er den 6262-kubikks 65-graders plasserte, direkteinnsprøytede 12-sylinderen. Den ligner motoren i FF, men er enda sterkere.

Med rundt 740 hester på lager, er dette den kraftigste gatebilen fra Ferrari noensinne, og med en rundetid på 1:23 er den nå også den raskeste rundt Fiorano. Ferrari har med andre ord gjenoppfunnet sin toseters Berlinetta, og den drar sågar fletta av Enzo Ferrari.

F12 Berlinetta er kulminasjonen av 10 år med vanvittig framgang. Det får oss til å lure på hvordan i all verden den nye Enzoen vil bli (vi finner det ut før året er omme). Toppfarten ligger rundt 340 km/t, og null til 100 går på 3,1 sekunder - null til 200 varer i bekymringsfulle 8,5 sekunder. Disse tallene ommøblerer reglene i dette luksuriøse markedssegmentet til det punktet hvor du kanskje vil gjøre om bestillingen av den Veyronen.

=

KONTROLL: Som med F430 og FF, er F12 Berlinettas hovedkontroller på rattet.

DAMAGES WILL BE SORT FOR ANY COPYRIGHT INFRINGEMENT=

LETTERE: Lettvektsmaterialer i F12-kupeen fjerner 180 kilo sammenlignet med 599.

CO2-utslippet på 350 g/km

Om det betyr noe, er F12 også 30 prosent mer effektiv enn en 599, med et sterkt forbedret forbruk. CO2-utslippet på 350 g/km. Motoren i F12 har et kompresjonsforhold på 13,5:1, mens kontrollenheten har et multignist-system som lar den jobbe på ulike intensitetsnivåer.

Systemet optimaliserer forbrenning og effektivitet på lavere turtall. Åtti prosent av dreiemomentet på 690 Nm finnes fra 2500 o/min, og det blir der til 8700 o/min. Så hvordan må den V12-eren høres ut i tredje og fjerde gir når nålen går til rødt? Apokalyptisk.

Stopp/start-teknologi er også med, samt en vekselstrømsdynamo som lader batteriet når motoren ikke trenger kraft. F12 har også et avansert og nytt vannstrøm-formet eksossystem som gir bedre effekt.

=

LINJER: F12 Berlinetta er muligens den fineste og mest komplette Ferrari-en noennsinne.

=

NO DOWNSIZE: V12-eren er plassert så langt bak at Berlinetta faktisk er front/midtmotorisert.

Mye lettere

Bremsene er siste versjon av Ferraris karbonkeramiske system (la oss håpe at pedalens følsomhet er bedre enn på FF), de magnetorheologiske demperne, som kan stilles mykere eller hardere på brøkdeler av et sekund, er blitt bedre, og elektronikken i chassiset - E-diff, ESC, ESP og ABS - er fullt integrert og styrt av en ny kontrollenhet med skreddersydd F12-programvare.

Karosseri i karbonfiber er reservert for den nye Enzoen, så F12 er satt sammen av helst. Det er brukt tolv ulike varianter av lettvektsmetallet, noen helt nye innenfor bilsektoren.

Nye monterings- og festeteknikker har tydeligvis også blitt utviklet. Vekten til F12 er 1525 kilo. Den er dermed 180 kg lettere enn den vanlige 599-eren, og 80 kilo lettere enn selv den slanke 599 GTO.

Når vi kommer til vektfordelingen, er den 46,5 prosent/53,5 prosent foran/bak - for å ta det helt nøyaktig. Fjæringen er ny, og den sjutrinns dual-shift girkassa er omarbeidet så den tar opp mindre plass bak i bilen. F12 er på alle måter en tettere pakke.

=

LYD: Støyen som kommer herfra bør være topp. Det sørger en 6,3 liters V12-er med 8700 omdreininger i minuttet for.

DAMAGES WILL BE SORT FOR ANY COPYRIGHT INFRINGEMENT=

LYS(T): Du kommer til å bli forelsket, hevder Ferraris designsjef. Ok, sier vi.

Høyt oppe i luksusland

På innsiden ser vi noe av det samme. Manzoni snakker om "å redusere volumene" og peker på de jetmotorinspirerte luftdysene som bevis på den nyoppfunne klimakontrollen.

Multimediesakene ligger samlet blant hovedinstrumentene, så midtkonsollen er beundringsverdig ren. Kvaliteten på lærinteriøret og materialene svever høyt oppe i luksusland.

Og endelig; aluminiumbjelken som sveiper ned mellom setene er et nikk til gamle dager - som virker så lenge siden - da Ferrarier hadde skikkelige girkasser, med skikkelig girstang.

Jaja. Jeg antar at vi må klare oss med F12 Berlinetta - muligens den fineste og mest komplette Ferrarien noensinne. Vi vil uansett vite det sikkert når vi kjører den i denne måneden.

=

KALKULATOR: Tåkelys i F1-stil ser ut som en bilpedal. Den sitter midt på støtfangeren.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!