Si det langsomt: BMW X5 M50d. Litt å holde styr på, dette. Men disse ni stavelsene blir til den kraftigste BMW X5-eren du kan kjøpe - inntil en ny fullvoksen M-versjon uunngåelig kommer i en gjenskapt serie.

Men selve navnet, med alle sine tall og bokstaver, er litt misvisende. Dekoder vi det, betyr det ganske enkelt at bilen har en treliters rekkesekser med tre turboer. Trillinger! To små og en stor turbo jobber i trespann.

Den første lille turboen har jobben med å få opp ladetrykket allerede fra tomgang. Fra rundt 1500 o/m har den store turbinen fått opp dampen, og disse to tar sammen ansvaret for å produsere imponerende 740 Nm mellom 2000-3000 o/m.

For å yte maksimalt, trenger imidlertid den store turboen mer eksos fra 2700 o/m. Da åpner en vakuumkontrollert ventil i avgassystemet opp en ny forsyningslinje, forbi den første turboladeren og direkte til den store. I denne kanalen sitter også den tredje, lille turboen. Det gir øket ladetrykk og sørger for at den store turboen kan levere full kraft, samtidig som nummer tre dytter enda mer komprimert luft til sylindrene.

Vi har tidligere opplevd denne konstellasjonen i M550d xDrive Touring og X6 M50d.

Enormt rask

Motoren er mektig. Du har masser av bånndrag når du måtte trenge det - 740 Nm, via en myk åttetrinns automat. Men dette trøkket er vi vant til fra store dieseler.

Det som er uvanlig her, er bilens evne til å dra og dra etter som turboene iverksetter. Før du vet ordet av det, er du i 100 - på 5,3 sekunder. Ganske imponerende med en over to tonn tung og høyreist bil.

=

MEKTIG: Motoren er mektig. Du har masser av bånndrag når du måtte trenge det. 740 Nm, via en myk åttetrinns automat. FOTO: BMW

Gir ikke like mye følelse

Så kommer du til en sving, og vrir på rattet, som nå er koblet til et elektrisk system. Personlig synes jeg ikke disse el-greiene gir like mye følelse som et godt, gammeldags hydraulisk oppsett.

Og dette tilfellet er absolutt ikke noe unntak. For uansett hvor bestemt du er på rattingen, så gir ikke styringen den dønn kontante reaksjonen som jeg elsker med hydraulisk oppsett. I Sport+-modus er dog styreresponsen kjappere.

Rikelig med veigrep tross alt

Kanskje denne litt dvaskere styringen er noe vi bare må forvente oss når vi tenker på hva som skjer under deg. Bilen vår hadde Dynamic Adaptive-pakken (ekstra), noe som innebærer aktive krengningsstag og luftfjæring bak.

Og mens dette hjelper oss med å holde X5 i vater, fungerer de som en madrass under en enorm flodhest. Men tross disse prøvelsene er det rikelig med veigrep når fysikken settes på prøve via de enorme hjulene.

=

EMINENT: Det finnes smartere alternativer av X5 enn denne monsterdieselen, men det vrient å overse den eminente motoren i M50. FOTO: BMW

Tekniska data

Motor: 2993 ccm trippel turbo 6-syl

Drift: Firehjulsdrift

Hk: 381

Dreiemoment: 740 Nm

0-100 km/t: 5,3 sek

Toppfart 250 km/t

Forbruk 0,67 l/mil

CO2-utslipp: 177 g/km

Vekt: 2190 kg

Pris fra: 1 322 700 kroner

Takler tyngden bedre

En Porsche Cayenne - hovedrivalen til M50 - føles mindre merkelig. Diesel S-versjonen av denne er 0,4 sekunder tregere til 100 km/t, noe som er merkelig siden den er lettere og har høyere dreiemoment. Men det gjør en bedre jobb med å takle tyngden enn BMW-en. Cayenne føles organisk der X5 føles syntetisk.

Billigere og bedre alternativ

Men selv om det finnes mer fornuftige alternativer, inkludert firesylindrede xDrive25d med 211 hk, er det vrient å overse den eminente motoren i M50. Den vil kanskje føltes bedre om man droppet den aktive fjæringen og i stedet valgte de standard stålfjærene.

Til tross for den trege styringen er bilen vrien å se bort fra.

DOMMEN:

Mega-motoren med trippel turbo gir X5 en vanvittig fart. Men sjekk den fjæringen før du avgjør saken.

RIVALEN:

Porsche Cayenne S Diesel - Gjør en mer overbevisende imitasjon av en vanlig bil

Terje Bjørnsen

BMW X5 er blitt billig

Den første utgaven er blitt et attraktivt bruktbilkjøp.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!