Den rimeligste versjonen av NX 300h starter på 523 500 kroner .Skal du ha F Sport-pakke må du ut med 621 900 kroner.

- Forhåndssalget starter i disse dager, og vi har mer enn 300 kunder som er klare for å bestille bil allerede. Så langt er vi lovet ca 150 biler for levering i år, så her blir det ventelister, uttaler Jan Christian Holm som er leder for Lexus i Norge.

Konkurrere med BMW X3 og Audi Q5

BMW X3 og Audi Q5 med toliters dieselmotor nevnes som de viktigste konkurrentene, og de koster fra henholdvis 541 000 og 508 000 kroner. Det ble solgt over 1000 Audi Q5 i fjor og nærmere 1450 BMW X3, ifølge salgsstatistikken fra OFV.

Lexus scorer jevnt over svært høyt på kundetilfredshet, men holder en relativt lav profil på salgsstatistikken. Ser vi på statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) for fjoråret må vi helt ned på 101. plass for å finne en Lexus-modell. Der finner vi CT200h med 266 solgte biler.

Men i år kommer Lexus-modellen som i langt større grad er tilpasset norske preferanser enn dagens modeller. En forsmak på bilen ble vist frem som et konsept i fjor med navnet LF-NX.

NX er det endelig navnet på kompakt-SUV-en som Lexus Norge forventer skal gjøre vei i vellinga. Den er ventet til Norge i september, men salget starter i begynnelsen av juni.

- Den kommer sent på året, men vi håper å få nok biler til å selge 150-250 i år, og 700 biler neste år, sier Jan Christian Holm, Lexus-sjef i Norge.

=

TOUCHPAD: NX har en slags touchpad til å betjene skjermen i stedet for den upresise joysticken. Det er godt nytt. FOTO: Martin Jansen

=

En rask titt på bilen

Et par førproduksjonsmodeller er på plass i Norge, og Vi Menn Bil TopGear har fått en rask titt på NX 300h. Førsteinntrykket er at den ser svært bra ut. Den er satt opp med 18-tommers felger, kledd med 235/55 R18-dekk. Bagasjerommet er på 480 liter og bakseteplassen virker god.

Førermiljøet er innbydende, setene komfortable og på versjonene med F Sport-pakke kan man velge mellom fire forskjellige kjøreinnstillinger: Eco Mode, Normal, Sport S og Sport S+. I Sport S strammes styringen og gassresponsen, i Sport S+ strammes dempingen. Sport S+ finnes kun på F Sport-versjonen.

Lexus har benyttet en spak i midtkonsollen til å styre musepekeren på skjermen. Den kan oppleves upresis og har ikke vært blant Lexus' beste løsninger. I NX 300h F Sport er imidlertid spaken erstattet av et touchpad-panel der man bruker fingeren til å utføre kommandoer. Det virker lovende og vi håper den er mer presis.

Satser på én versjon i Norge

Lexus NX lanseres med tre motoralternativer. I Norge satses det utelukkende på hybridutgaven NX 300h med firehjulsdrift og 197 hk. Automatgir er som alltid standard på biler med Lexus Hybrid Drive.

Den er firehjulsdrevet i den forstand at elektromotoren virker på bakhjulene.

=

I NORGE: Lexus NX 300h på førvisning i Norge. FOTO: Lexus Norge

Prisene er som følger, avhengig av utstyrsnivå.

Comfort kr. 511.600.-

Business kr. 550.500.-

Executive kr. 580.000.-

F SPORT kr. 610.000.-

Luxury kr. 670.000.-

=

TIL NORGE: Lexus NX 300h med 197 hk. FOTO: Lexus

Turboversjon

I andre land blir NX også å få med en toliters turboladet motor, NX 200t. Den er ikke aktuell for Norge. Det samme gjelder en bensinversjon som verken støttes av elektromotor eller turbo.

=

TURBO: I blant annet USA blir Lexus NX å få i en turboversjon. FOTO: Lexus

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!