Ekstrem er ikke et ord du vanligvis forbinder med Aston Martin - om du da ikke snakker om mangel på mulighet for at du skal eie en. Men du vil høre ordet ofte når noen snakker om den nye og ombygde Vantage V12 S.

Dette er nå den raskeste Aston Martin du kan få for penger, med en toppfart på 330 km/t og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 3,7 sekunder. Dette er ingen superlett og superflink superbil, men snarere en karbonfiber-armert boksehanske. Og slag under beltestedet er tillatt.

Med en oppgradert versjon av en AM28 6,0-liters V12-motor har effekten blitt økt til 573 hk, og dreiemomentet til 620 Nm. Girkassa av typen Sportshift III er fremdeles en automatisert manuell, men har nå syv i stedet for seks gir, veier 25 kg mindre enn den forrige, og girer enda raskere enn noen gang før.

Dessuten har chassiset fått adaptiv demping med tre innstillinger, Normal, Sport og Track. Chassis-innstillingene fungerer samme med den forbedrede elektriske servostyringen som justerer motstanden i rattet proporsjonalt med kjøremoduset.

På toppen av dette kan du velge Sport-modus, via en knapp på dashbordet. Da blir ting straks mer interessante. Gassresponsen blir kvikkere, girskiftene raskere og eksosventilene settes på vidt gap.

=

IMPONERER: Kraften er endeløs og kjøreegenskapene er forbløffende lineære. Her er råskinnet i Yellow Tang-farge. FOTO: Produsent © Max Earey

=

SPORT: Trykk inn sportsknappen, da skjer det ting. FOTO: Max Earey

=

Gentlemen-ytelse

Kosmetisk har nå Vantage S en karbonfiber-grill som ble inspirert av konseptet CC100 Speedster, nye eikefelger og en diskré grafikkpakke som går over taket og deler av bagasjelokket. Men det er egentlig hele greia. Og det er greit nok.

Forrige gang jeg kjørte en Vantage, for noen år siden, lurte jeg på hva alt oppstyret dreide seg om. Bilen kjørte greit nok, men ble fullstendig utklasset av Porschen, Lamboen og Ferrarien som også var med.

Så i stedet for å jage etter de andre i klassen, har Vantage S nå tydeligvis satt sin egen kurs; inn i noe som muligens kan kalles "Britisk gentlemans-ytelse".

Dette er et parallelt univers hvor du innbiller deg at ingen av de andre bilene eksisterer, og at din bil er den beste som finnes. Og fordi andre biler ikke finnes i dette universet, blir det sånn.

Det morsomme er at det fungerer med Vantage S. Girskiftene er raske, presise og aggressive, kraften er endeløs og kjøreegenskapene er forbløffende lineære. I tillegg har den en fantastisk lyd, ser flott ut, og har bransjens kuleste navn.

=

SMÅ ENDRINGER: Innvendig har det ikke skjedd mye, men utgangspunktet er bra nok. FOTO: Produsent

Ikke den beste i klassen, men...

Den er ikke den letteste bilen, og den kjører ikke best av alle bilene du kan kjøpe i denne klassen.

Men den er den mest britiske. Og det holder egentlig lenge.

DOMMEN:

Aggressive-Aston har mye fart, krefter og kjøreegenskaper. Men den vil slite deg ut ved daglig bruk.

RIVALEN:

Porsche 911 GT 3 - Ekstrem tysk stil. Billigere og raskere, men ikke så kul.

=

FLUGPLATZ BLUE: Mye fart, krefter og kjøreegenskaper. Men den vil slite deg ut ved daglig bruk. FOTO: Produsent

Tekniske data:

Aston V12 Vantage S

Motor 5935 ccm V12 bensin, RWD

Trekk: Bakhjulsdrift

HK: 573 hk

Dreiemoment: 620 Nm

Oppgitt toppfart: 330 km/t

0-100 km/t: 3,7 sekunder

Forbruk: Ikke oppgitt

Utslipp: Ikke oppgitt

Vekt: ca 1665 kg

Pris ca 1,32 mill (i England)

Les også:

Top Gears verste biler

De 25 viktigste bilnyhetene for 2014

Lyst på SUV? Dette er de 20 beste vi har testet

Les hele saken

Se flere saker fra: De råeste bilene vi har kjørt

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!