Vi har testet V8 turbo-bensinversjonen av denne før, fordi dette er den beste motoren å teste Sports-delen av navnet med. Men du vil se flest V6-dieseler på veien.

Dette er en bra motor. Når den bare holder følge med trafikken på veien, er den forbausende stille og bruker det voksne dreiemomentet uten at du hører mer enn en dempet brumming.

Dersom du nettopp har gått ut av bensinbilen med 517 hk, vil jo det å ha "bare" 292 dieselhester i en V6 gjøre det mer vrient med spontane, kjappe forbikjøringer. Men planlegger du litt, kommer du forbi. Den pludrer sivilisert av sted på motorveien i åttende gir..

Bedre enn vanlige Range Rover

Range Rover Sport har også en mer behagelig kjørestilling enn den vanlige Range Roveren, og den har seter som støtter deg bedre. Bare dette er nok til at du føler deg mer i ett med maskinen, og dermed også veien.

Styringen er herlig presis og har god progresjon. Selv om dette er en monsterbil, føler du deg trygg nok til å presse den, uansett hvor smal veien er. Chassis-systemet (med momentstyring via bremsene, aktiv antikrengning, aktiv differensial, adaptiv demping) gjør den overraskende kjapp og lar deg justere sporet via gassen. Den kjører altså bedre enn en vanlig Range Rover.

Dessverre blir kjøringen mer ujevn enn i den dyrere broren, selv i Comfort-modus. Så en pris må betales for Sport-merket.

=

HYTTECROSSER: Range Rover Sport er først og fremst en urban SUV, men den takler langt mer enn fortauskanter. FOTO: Nick Dimbleby

Ekstra for lavserie

Og det er en pris til. For å få de mest sporty svingegenskapene, må du ha en med Dynamic i modellnavnet. Uten det, mister du alle de chassis-greiene som er nevnt ovenfor.

Jeg har ikke kjørt den uten Dynamic, men teknikerne innrømmer at den ikke er like bra i svingene, og også kjører dårligere fordi stabilisatorstagene må være stivere på normalversjonen.

Men den ganske kostbare Dynamic-pakken får du også lavgirserie som ikke modellene uten Dynamic ikke har.

Men dersom du ikke har planer om å ta Sport-en utenfor allfarvei så kan du antakelig greie deg uten den ekstra vekten som slik fører med seg.

Oppgitt vekt for de to modellene er den samme; 2115 kg. Men jeg antar at de ekstra chassis- og lavseriesakene plusser på 200 kilo.

Og det er før du plusser på hengerfeste, glasstak, syv seter - det er ytterligere 300 kilo. Plutselig har den fine V6-eren et halvt tonn mer å dra på.

=

SOBERT: Innbydende førermiljø. FOTO: Nick Dimbleby

Tekniske data

Motor: 2993 ccm turbodiesel V6

Drift: 4WD

HK: 292

Dreiemoment: 600 Nm

Oppgitt forbruk: 0,75 l/mil

CO2-utslipp: 199 g/km

0-100 km/t: 7,2 sek

Toppfart: 210 km/t

Egenvekt: 2115 kilo

Pris: Fra kr. 1 119 000 kroner

DOMMEN: Selv med diesel er den mye sportsligere enn vanlige Range Rover. Og mye bedre på veien enn den gamle versjonen

RIVALEN: Porsche Cayenne Diesel S - Med en V8 på 387 hk er den raskere

=

IKKE OFTE: Det er ikke i disse omgivelsene Range Rover Sport blir å finne til vanlig i Norge. Men den tåler litt gjørme bare så det er klart. FOTO: Nick Dimbleby

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!