Med konseptet EXP 9 F har Bentley klart å skape en opphetet diskusjon blant journalister og bloggere. Hvis hensikten med konseptbilen var å få oppmerksomhet, har de lykkes. Hvis hensikten var å få bare positive kommentarer, er EXP 9 F et mageplask. Praten dreier seg ikke bare om bilen har en stygg front, men også SUV-en er en uverdig perversjon av Bentleys historie.

Men journalister er stort sett ikke i stand til å skaffe seg en SUV til flere millioner. Og folk som er det, gir blaffen i hva vi mener. Så jeg skal ikke komme med min mening om hvor langt Bentley har kommet på vulgærskalaen.

I stedet: Noen fakta. De fleste Bentley-eiere har fem eller ti andre biler, og en av dem pleier å være en dyr firehjulstrekker. Så hvorfor ikke selge dem en Bentley 4X4 i stedet?

Logikken er uangripelig. Og om Bentley ikke har tradisjon for å bygge offroadere, så hadde heller ikke Mercedes det før ML kom. BMW hadde det ikke før X5, og Porsche ikke før Cayenne.

Men vi har blitt vant til det. Disse bedriftene har blitt finansielt styrket av SUV-ene, og dermed har de kunne bygge bedre versjoner av kjernebilene sine. Jeg foraktet Cayenne-en da den kom, men drepte den 911-bilen?

Ikke tale om.

=

LUKSUS: Bentleys SUV vil gå etter kjøpere av Range Rover, Cayenne og andre luksus-SUV-er. Foto: Ripley

=

COOL: Bilen er utstyrt med et innebygget kjøleskap med piknikbokser. Velbekomme. Foto: Ripley

Slipper køen til burgersjappa

Navnet starter med EXP, som står for eksperimentell prototyp. Denne kjempe-SUV-en har en akselavstand som er rundt 20 cm lengre enn en Range Rover. Den har beinplass som enorme Mulsanne. For å gi deg en idé om størrelsen. Den har 23-tommers hjul.

Og de polerte eikene vil bli møkkete og oppskrapet av søle og grus, men de gjør seg godt under solen i LA eller Abu Dhabi.

Om innsiden vil jeg si at designen er en ganske fin sammensetning av arkitektoniske former og materialer. Lavtliggende overflater er kledd med solid, tykt lær. Treverket er uklanderlig uført på sedvanlig Bentley vis, pent metall rammer inn de polerte glassoverflatene til klimapanelet og den elektrisk utfellbare kommunikasjonsskjermen.

Instrumentene ligger bak riflede metallringer, men de er egentlig TFT-skjermer. I terrengmodus endres navigasjonsdisplayet seg til et "sumpkamera". Platene på undersiden et designet for å skli nedover sanddyner.

Og bakdøra deler seg så du får en tribune for å se på sportsarrangementer. I tillegg finnes et innebygget kjøleskap med piknikbokser slik at Bentley-eierne ikke trenger å stille seg i kø utenfor burgersjappa.

=

STORT: Dimensjonene er enorme, blant annet 23-tommers hjul. Foto: Ripley

=

KOMFORT: Det er sannsynligvis her eieren av bilen kommer til å sitte. Foto: Ripley

Blir raskest i verden

Dersom det kommer en produksjonsversjon vil den ifølge Bentley-ingeniørene bli den raskeste SUV-en i verden, takket være en 610-hesters twin-turbo W12-motor og en åttetrinns girkasse. De innrømmer at den neppe blir mer komfortabel enn en Range Rover, og ikke så god i terrenget. Men målet er terrengdynamikk ikke langt unna en Cayenne. Og den siste Cayenne-en, med luftfjæring og antikrenging, er fordømt bra.

Bentley-sjef Wolfgang Dürheimer var sjefingeniør hos Porsche, så han kjenner godt til raske SUV-er. Etter W12-eren kan komme en plugg-inn-hybrid for USA, ifølge Dürheimer Og i Europa en superkraftig diesel:

- Diesel fikk Porsche opp på veien igjen, sier han.

Grunnlaget for produksjonsbilen vil være plattformen til neste generasjon store SUV fra Porsche, VW, Audi eller (bare hvisk) godt mulig Lambo SUV-en. Bentley-ingeniørene forteller at den vil få lette materialer, som vil gi de voldsomme dimensjonene fleksibilitet. Og siden de får være med fra starten av, vil de jobbe for å påvirke utviklingen i riktig retning, sett med Bentley-øyne.

Dürheimer vil veldig gjerne sette bilen i produksjon, fordi han mener at Bentleys virksomhet knapt nok er profitabel med bare to bilserier, og for følsom for markedsendringer. SUV-en vil motvirke en slik utvikling, og være helt ny når Continental og Mulsanne begynner å eldes.

Da han viste fram konseptbilen til sine beste forhandlere, var alle begeistrede. Og 1000 kunder skal være villige til å betale forskudd. Det er trumfkortet Dürheimer vil trekke opp av ermet dersom VW-gruppen nøler med å gi grønt lys.

Den gigantiske SUV-en vises frem igjen på Goodwood Festival of Speed i England som varer fra 29.juni til 1.juli.

=

OVERDÅDIG: Ikke mye minimalisme å spore her. Tvert imot: Foto: Ripley

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!