Store skuespillere kan kommunisere det mest med øynene sine. Paul Newman, Steve McQueen, Robert De Niro: Det trengs bare et nærbilde ev dem. Du kan også sette de stålblå øynene til Daniel Craig på denne listen. Når han gløtter i bakspeilet på Range Rover Sport, summer det gjennom folkemassen som er samlet i dette rotete lageret som ligger vegg i vegg med det sentrale postkontoret i New York.

I denne byen er det ikke mye som får folk til å løfte øyenbrynene, men nå gjør de det: Jo, det er ham.

Land Rover hadde ikke trengt å mobilisere "James Bond" Craig (sist fra Skyfall som spilte inn omkring 10 milliarder verden rundt), eller Manhattan for å lansere sin nye Range Rover Sport.

Men nå er selvtilliten så høy at i stedet for å foreta en rolig og ryddig presentasjon, bestemte de seg for å slå på stortromma: Lage en film ved navn The Delivery, skyte den i New York, stenge av en tunnel, en bro og fire kvartaler i sentrum, leie inn noen av verdens mest etterspurte skuespillere, og kjøre filmpremiere foran en gruppe A-kjendiser kvelden før bilutstillingen i New York.

Og deretter lene seg tilbake og nyte applausen.

Men fullt så enkelt er det ikke. Noe tidligere var vi i et svart hull under gatene i Gotham City. Mer presis i Park Avenue-tunnelen; et av de viktigste opptaksstedene for filmen:

- Jeg kjører, jeg hopper, kjører ut, og noen ganger krasjer jeg, sier Jarrod, som skal foreta presisjonskjøringen i dag.

- Noen ganger blir jeg mer involvert, men for det meste er jeg bare Johnny Stuntman.

=

DRAGNING MOT TUNNELER: Jack to the sound of the underground. FOTO: Top Gear

Range Rover Sport 5,0 V8

Pris: Fra 889 000 kroner (S-modell med 211 hk diesel - uten frakt og levering)

Motor: 4999 ccm, V8, kompressormatet bensin

Hk: 510 hk

Nm: 625 Nm

Girkasse: 8-trinns automat

0-100 km/t: 5,0 sek

Toppfart: 225 km/t

Bremser: 380 mm foran, 360 mm bak, ventilerte

Vraket 140 Mercedes-er

Aktivitetsnivået her nede er stort. Dagens opptak blir på nesten 18 timer fra start til slutt. Det skal handle om en Range Rover Sport som smetter forbi køene ved å rase gjennom en tunnel, kjøre over noen sandsekker, og albue seg gjennom en oversvømt strekning for å understreke hvor robust bilen er. Den ferdige sekvensen vil bli på totalt 45 sekunder, men det innebærer seks timers oppsett, fulgt av seks timer med opptak.

For at det skal skje problemfritt, legger du inn et lag på 50 mann som jobber fra midlertidig produksjonskontor noen kvartaler unna i inngangen til en kirke. Enorme lyskastere er satt opp, masser av kameraer og rikelig med action. Kraftige strømkabler over alt - litt vrient, med tanke på alt vannet som flyter rundt - og i lufta henger det solide strofer av New York-dialekt fra filmindustriens bransjefolk.

Ved roret for dette kaoset - med militære presisjonen - er regissør Jonathan P. B. Taylor; en utflyttet brite med bosted i Napa Valley. Han er nettopp ferdig med filmen A Good Day to Die Hard.

- Vi skrotet 140 Mercedeser på den, sier han litt fårete.

- Helt nye biler med infotainmentsystemene på plass fremdeles. Den store utfordringen her er New York, for det er aldri enkelt. Og i tillegg skulle filme en bil som skal holdes skjult for publikum. Men Sporten gjør seg på film, fordi grunnformen er fin. Det blir litt som å jobbe med en vakker skuespillerinne. Ser hun bra ut, trenger du egentlig ikke å jobbe så hardt.

Gjør den forrige gammeldags

Designen til Sport er en stolt gjennomført og nesten metroseksuell sak. Land Rovers urbane designsjef Gerry McGovern - som Taylor hadde et grundig briefingmøte med - er uvanlig motebevisst til bildesigner å være. Og Sport har kanskje mer til felles med moderne arkitektoniske trender enn noe annet.

=

KOMPRESSORMATET: Range Rover Sport kommer først med en kompressormatet V8-er på 510 hk. FOTO: Nick Dimbleby

Den har også ganske mye til felles med den ekstremt vellykkede Evoque.

McGovern viser til en "raskere" frontrutevinkel, den mer avrundede, men svulmende formen - særlig i profil - og en dramatisk lavere taklinje. Og dermed får den forrige Range Rover Sport til å se ut som en ganske gammel sak. Ja, faktisk litt foreldet; spesielt når du ser den nye Sport-modellen på enorme 22-tommers hjul.

- Den forrige modellen har vært en suksess, sier McGovern.

- Men den var ganske kantete, og stammer fra en tid da bedriften fremdeles var i etableringsfasen. Den nye modellen har mer elegante proporsjoner, og springer ut fra Evoque. Den gjorde design til et svært vektlagt område i selskapet. Design er det som skiller biler i dag.

Range Rover Sport TDV6=

FORRIGE: Nye Range Rover Sport får forgjengeren til å se ganske tung og gammel ut. FOTO: HM Arkiv

=

Bare litt ambisiøst

Og så har du monocoquen i aluminium; med samme chassis-arkitektur som storebrorRange Rover. - Om man sammenligner de to, er Sport mellom 420 og 513 kg lettere enn den forrige bilen, sier bilseriesjef Nick Rogers til Top Gear.

- Det blir som om seks personer er borte, konkluderer han.

Den gode designen skjuler helt at denne er 62 mm lengre enn gamle Sport, samt 149 mm kortere og 55 mm lavere enn Range Rover. En stor bil utvilsomt, men ikke så voldsomt brautende som mange av rivalene.

Under dag to av tre opptaksdager er Manhattan Bridge stengt i hver ende slik at Sporten kan krysse East River uten å dekkes til, og blir fulgt av en mattsvart Porsche Cayenne med en kolossal takmontert kamerarigg - og omgitt av Crown Vic-taxier fra New York og andre kjøretøyer. Dette er mer enn bare litt ambisiøst.

- Vi vet ærlig talt ikke hvordan dette vil fungere, innrømmer stuntkoordinator Ian McLaughlin.

- Borgermesterens kontor har gitt oss tillatelse til å stenge brua, vi har bilen her ute uten skjerming, vi har et helikopter over oss, og nå trenger jeg å få gutta til å bruke gasspedalen riktig. Kameralinsa må være på helt riktig sted. I bunn og grunn har vi to minutter med galskap, og en 40-sekunders ballett midt i.

=

READY FOR LAUNCH: Ta-ra, den nye Range Rover Sport. FOTO: Neilson Barnard

=

Først med 510 hesters V8-er

Vi følger opptaket fra en minibuss sammen med cirka 20 andre personer. Her er en blanding av kreative folk, store reklamebosser og PR-sjefen for Land Rover; Richard Agnew.

Han er ansvarlig for å selge inn dette kostbare og vanvittige opplegget til sine sjefer. Å filme en ny modell, uskjermet, kjørende over Manhattan Bridge. Mye står på spill i dag, og til tider er spenningene mellom de motstridende interessene til å ta og føle på. Slik er det under et filmsett hvor kunst og kommers noen ganger kan bli en dårlig blanding.

Neste dag har enda mer fullblods action. For nå skal åpningssekvensen i boks. Denne viser Range Rover Sport som ankommer dokkene ved Red Hook, triller ut av containeren, og kjører av sted inn til byen. Stuntkjører Jarrod skal kjøre slalåm i en løype av skipscontainere.

Dermed får vi se hvordan Sporten krenger - eller ikke gjør det - på nært hold.

Med bredbeinte doble triangelarmer foran og en avansert multilink bak - for det meste i aluminium - er dette åpenbart en Land Rover som kan kjøres.

Chassis og demping ser ut til å være godt matchet. Velger du Dynamic-modus, kan vi til og med snakke om en Range Rover som ikke kjennes ut som et mobilt høyhus på en bane. Det finnes også en regulering av dreiemomentet som påvirker bremser, gir, den adaptive dempingen og ESP-en.

I første omgang kommer to motorer: En femliters kompressormatet V8-er på 510 hk og en treliters sekssylindret turbodiesel på 290 hk.

=

SAY CHEESE: Range Rover Sport. Og konkurrenten Porsche Cayenne, faktisk. FOTO: Neilson Barnard

=

Deretter V6 og dieselhybrid

Neste kommer også en V6 bensin med 258 hk, en 4,4-liters V8-er med 340 hk (med et ganske så greit dreiemoment på 700 Nm), og en dieselhybrid (med et CO2-utslipp på 169 g/km).

Overføringen skjer med ZFs fantastiske åttetrinns girkasse, men det kommer en nitrinnsversjon etter hvert. Brembo leverer bremsene, som er på 380 mm foran og 360 mm bak på de kraftigste sportsmodellene.

Klimakset i filmen er ren, skjær magi. Tre uker med etterarbeid har resultert i et glitrende sluttprodukt av The Delivery.

Den glir uanstrengt i 45 sekunder mot høydepunktet der Daniel Craig navigerer seg lynkjapt gjennom New York, fulgt av 11 kameraer, pluss en kamerasykkel, før det hele ender opp inne i et lager midt i byen.

Dette er ikke akkurat like mye galskap som å hoppe ut av et helikopter med den engelske dronningen, men det gjør likevel susen så det holder.

VIP-ene på innsiden blir ekstatiske. Publikum verden over ser det direkte på nett, og antallet får serverne til å krasje. Dette er slett ingen sjaskete måte å lansere en ny bil på, skal det innrømmes.

=

STIL: Moderne og mondent. FOTO: John Wycherley

=

Bond med whisky

Men hvordan var det for selve stjernen? Inne i traileren hans har en flaske whisky dukket opp på bordet. Kobolt-øynene gløder, og humøret er på topp.

- Jeg tror ikke jeg har gjort noe lignende tidligere, sier han.

- Jeg har kjørt mye bil i filmer på avstengte gater, men ikke slik som dette¿ du begynner plutselig å tenke: "Vet jeg hvordan jeg skal kjøre?" Men det ser ut til å ha gått greit. Jeg kunne jo blitt distrahert, og svingt til venstre i stedet for høyre¿

- Egentlig ville jeg bare bånne gassen. Den nye Sporten er 450 kilo lettere, eller noe sånt. Så jeg ville gjerne ha fått kjørt den litt hardere. Dessverre fikk jeg ikke kjørt den raskt ute på gatene der. Den har en mye mer sporty følelse. Den føles ikke aggressiv, men veldig villig.

Han kunne sannsynligvis vært ambassadør for mange bedrifter. Så hvorfor valgte han Range Rover?

- Av flere grunner. Jeg liker bilene. Med Bond har vi hatt forbindelse med Land Rover i flere år, og de har vært veldig sjenerøse. Har du sett filmene, vet du at det finnes haugevis med Range Rovere og Land Rovere spredt rundt i alle sammen. Spesielt de Bond-filmene jeg har vært i.

- Så jeg sa: "Dersom dere føler dere gavmilde, kan dere gi kameraten min en Land Rover Defender, for han trenger en bil". Og det gjorde de. Og disse bilene redder virkelig liv. Så da dette dukket opp, sa jeg: "Greit, men bare hvis kameraten min får enda en Defender"¿

=

007: Et stk James Bond og et stk Range Rover Sport. FOTO: TopGear

Og en Jaguar

Kameraten han snakker om er Nick Reding; en skuespiller som sjokkerte agenten sin da han sa nei til en stor jobb, og i stedet flyttet til Kenya for å sette opp en aids-klinikk. Siden da har organisasjonen hans (SAFE) brukt teaterstykker for å spre budskapet om sikker sex i Mombasa, Nairobi og i masai-grupper.

- Vi kan ikke jobbe uten å være mobile, sier Nick.

- Vi drar nemlig til steder hvor ingen andre drar. Og å ha en Defender har vært en skikkelig livredder, ved flere anledninger.

- Nick er et av de modigste menneskene jeg kjenner, sier Craig.

- Om han sier at han skal gjøre noe, så gjør han det. Ingenting overrasker meg. Så jeg hjelper til så godt jeg kan.

Han hevder at han ikke er motorgal, men innrømmer at han jobber med Aston Martins designsjef Marek Reichman på en spesialbygd Vanquish som slår følge med en Range Rover Sport som delbetaling for lanseringshjelpen verden rundt.

I garasjen hjemme i England har han også en 1959 Land Rover Serie II og en 1978 Jaguar XJC, så "007" yter definitivt sin skjerv for hjemlandet sitt.

=

NEW YORK, NEW YORK: If I can make it there...FOTO: TopGear

Først en Datsun Sunny

Forrige gang jeg møtte ham var på filmsettet for Casino Royale. Da kom han med to overraskende innrømmelser: For det første at han var for bakfull til å ta den første oppkjøringen sin. For det andre at den første bilen han eide var en Datsun Sunny.

- Jeg løy, ler han. - Nei, det er sant. Jeg brukte fem pence på bilen, og fem pence på å sette skjørter på den¿

Bond i en Datsun. Ikke akkurat MI6-utstyr, men alle må jo begynne et sted.

Les også:

Med denne Range Rover-en blir du garantert lagt merke til

Får Audi Q7 til å virke puslete

Mercedes G-klasse 6x6 - når firehjulstrekk ikke er nok

SUV-en som har alt

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!