Lamborghini er ikke kjent for å lage pregløse personbiler til fornuftig forflytning. Og med den utrolige superbilen Aventador J har de strukket strikken enda lengre.

Det tok seks uker å lage Aventador J. Seks uker. Ikke seks uker å bygge selve bilen, etter at tegningene og datasimuleringene og leiremodelleringen var ferdig, men seks uker fra det øyeblikket Lamborghini-sjefen Stephan Winkelmann stakk innom designteamet sitt og sa som følger: "Gutter; hva tror dere om at vi virkelig skal vise hvor gærne vi er i år?"

- Blanke ark. Gjør hva dere vil. Jeg tegnet denne bilen på en helg, sier sjefsdesigner Filippo Perini når Top Gear treffer ham.

Ikke dårlig utført i løpet av noen ensomme dager med en notepad. En knallrød, stilig superbil vil alltid dra flere folk enn en fornuftig og greit priset bybil. Vi så det på bilutstillingen i Genève.

Å stå ved siden av Aventador J var å se et massehysteri på linje med Justin Bieber, bare uten alle fjortisene. Grå, sjefete menn i grå dresser, lei av biler og lei av livet, ble forvandlet til godterisultne seksåringer som fingret med speilene og stilte seg glisende opp for å bli tatt bilde av sammen med J-en.

=

SPESIELL: Bil i særklasse.

=

SKJØRT: Frontskjørtet har vokst og fått kantete luftledere. Tøft.

Kategorien bilporno

Så hva er egentlig Aventador J, bortsett fra å være det mest vanvittige innslaget i kategorien bilporno i dette tiåret?

Det enkle svaret er: En singelprodusert speedster-versjon av Aventador, og den laveste bilen Lamborghini noensinne har lagd. Toppen på denne karbonfiberpluggen er bare 111 cm over bakken.

Md sløret over seg er den like anonym som et neshorn med en serviett over hodet. Og den virket like høy som om et piano skulle ha falt over den fra svært stor høyde.

Men J er mye mer enn en Aventador som har fått skrelt av taket og frontruta. På utsiden er det bare panseret, støtfangerne foran og bak, samt frontlysene, som er igjen fra Lambos store V12-coupe - alle andre paneler er nye.

Den har et sett av aerodynamiske virkemidler foran, blant annet et par diskrete vinger i hvert hjørne. Sidekanalene har vokst og fått noen små vinger, og en gigantisk ny diffuser bak er bolig for en kvartett med sinna eksosrør.

Det slissede dekselet bak kupeen til Aventadoren er borte, og erstattet av et par glatte humper og et grovmasket nett i karbonfiber som skjuler motorens edlere deler. En enorm hekkvinge med overliggende oppheng av to C-formede fester strekker seg ut som spente bicepser.

- Denne monteringsmåten er inspirert av løpsbiler, forklarer Perini.

- Den er i stand til å redusere vinkelen i høy fart, noe som reduserer luftmotstanden - en slags adaptiv hekkvinge.

DAMAGES WILL BE SORT FOR ANY COPYRIGHT INFRINGEMENT=

THIS IS IT: Aventador J er en singelprodusert speedster-versjon av Aventador, og den laveste bilen Lamborghini noensinne har lagd. Toppen på denne karbonfiberpluggen er bare 111 cm over bakken.

=

NYTTELØST: Bakspeilet er stilig, men ikke veldig nyttig.

Ikke veldig praktisk

Ser du den ved siden av en vanlig Avendador ("vanlig" er vel ikke helt dekkende), er det lett å se at denne speedsteren er grensesprengende på alle områder. Og sladrespeilet er enda mer grenseløst.

For problemet er, som du kanskje har skjønt; uten frontrute finnes få steder å montere dette speilet. Dermed løser de fleste biler uten frontrute dette på en ganske enkel og grei måte: De bare dropper hele greia. Men ikke Lamborghini. Opp fra toppen av midtkonsollen til Aventador J spirer en lang, slank arm - Aventador kaller dingsen et "periskop" - og på toppen sitter et elegant deksel som er dønn likt en miniatyrversjon av Boeings militærdrone X-45.

De sikkerhetsbevisste ingeniørene i Lamborghini gikk litt vekk fra boka da de satte inn sidespeil som er omkring to centimeter høye og dermed helt ubrukelige for den opprinnelige hensikten: Å se ting bak bilen. Man skulle kunne tro at Lamborghini bryr seg mer om stil enn praktisk lukeparkering i Oslo sentrum.

Men speilene er like vakre som det i midten: Fronten av dekslene har kanter som er spisse nok til å kutte kirurgiske biter av biler som kommer for nær.

Og når det gjelder dødvinkler bør man kunne anta at den nye eieren av Aventador J er rik nok til å ha et haleheng av livvakter som følger etter for å kvitte seg med nærgående Skodaer.

=

EKSPONERT: Et par små vindavvisere som kan beskytte ham eller henne fra et tresifret angrep av luft, grus og fluer, er sikkert rikelig. Aventador J er ikke en bil for passasjerer som er bekymret for sveisen. Eller sminken. Motorsykkelhjelmer er standard.

=

KRYSS AV: Designerne har spunnet et lekkert nett i karbonfiber over motoren.

Sendte pengene på et blunk

Ny eier, ja. Nevnte vi ikke det? Dette er den mest utrolige greia med Aventadoren fra en annen verden: Det er ikke en konseptbil. Det er en fullt fungerende superbil på skilter, og godkjent for vanlig vei i Italia. Den er allerede solgt (for rundt 16 millioner kroner, pluss avgifter) til en anonym kjøper som vi trygt kan anta ikke har pengeproblemer.

- En av de første vi presenterte prosjektet for var interessert. Han sendte pengene på et blunk, sier Perini.

Akk, livet til de velbeslåtte må være herlig. Men; to spørsmål. Det første: Er prislistene til Top Gear helt feil, eller er 16 millioner kroner (pluss avgifter!) en helt grei pris for Aventador J? Og to: Hvordan i huleste klarer man å mekke sammen en ny, godkjent gatebil på halvannen måned?

- Prosessen var veldig avansert, forklarer Perini.

- To dager etter at jeg hadde tegnet bilen var ingeniørene i gang utfordringer knyttet til tekniske aspekter, aerodynamikk og godkjenninger. Vi vet hvordan vi skal lage en bil på svært kort tid.

Å få den godkjent i Italia hjalp muligens ("Pronto, veivesenet? Bene. Vi har en helt vill ny Lamborghini. Uten tak. Uten frontrute, ja. Farlig? Si. Lite grann. Er greit? Grazie, arrividerci"), samt Lamborghinis beslutning om ikke å tulle med Aventatorens grunnleggende mekanikk.

- Det var ikke viktig å endre ytelsene. Målet var å lage en vakker bil, sier Perini.

Noe som innebærer at den nye eieren av Aventador J må klare seg med en 6,5-liters V12 som sparker ut 700 hester til alle fire hjulene via en brutal sjutrinns enkelkløtsj-overføring. Med bare et par små vindavvisere som kan beskytte ham eller henne fra et tresifret angrep av luft, grus og fluer, er det sikkert rikelig. Aventador J er ikke en bil for passasjerer som er bekymret for sveisen. Eller sminken. Motorsykkelhjelmer er standard.

=

GI GASS: Du sitter rimelig eksponert. Mildt sagt.

=

SETER: Lamborghini kaller det seter. Vi kaller dem lett fôrede pinnestoler.

J for Jota

Lambo vil ikke avsløre ytelsestall, og heller ikke bekrefte at J - tross mangel på tak, glass, AC, stereo og andre fikse ting - er "betydelig" lettere enn den 1575-kilos Aventadoren. Men vi kan trygt anslå at 0-100 km/t går unna på rundt tre sekunder, og toppfarten ligger over 320 km/t. Og vi antar av "J" står for "J øssenamDetteErFortOg-TrynetMittErFulltAvKnott".

Lambo hevder faktisk at "J" refererer til FIAs regulativ "Vedlegg J", regelboka som styrer tekniske spesifikasjoner for sportsbiler og reglene for godkjenning. Dette er en hvit løgn. "J" står egentlig for Jota; navnet til løpsversjonen av Lamborghini Miura som ble bygd i 1970 av bedriftens testkjører, Bob Wallace.

- Jeg har alltid ønsket å gjøre noe med "Jota"-navnet, sier Perini.

Akkurat som Aventador J var Jota en singelprodusert bil - en lettere, hardere og raskere versjon av Lamborghinis første superbil med midtplassert motor, og med de mest avanserte materialene som fantes. Dette navnet er så hellig at Lamborghini har vegret seg for å sette det på noen serieprodusert bil senere. Dette er grunnen til at J, ifølge Perini, ikke er en forsmak på en fremtidig Aventador Spyder.

- Det vil bli en helt annen bil, helt forskjellig, insisterer han. Denne bekreftelsen på at en kabriolet-Aventador er på gang kunne nok vært en supernyhet, dersom det ikke var så forutsigbart. På en god måte.

=

RØR: Karbonfiber er fremdeles materialet Lamborghini foretrekker.

=

PÅ FELGEN: Fete felger med blader i karbon.

Vil de bygge flere?

I stedet for å være en tegneserieversjon av den neste Spyderen, ble Aventador J unnfanget som en 320 km/t annonse for Lamborghinis nye konsulentavdeling og karbonfiberekspertisen deres.

Setene i J er lagd av støpt kompositt, dashbordet og seteinnleggene er konstruert av et Lamborghini-utviklet materiale som kalles CarbonSkin: Vevd karbonfibertøy som dyppes i epoxy. Det er nesten uknuselig, men likevel lett og fleksibelt. De svarte trådene glitrer i lyset, og ser ganske besnærende ut. Lamborghini truer med at de i fremtiden vil lage en klesserie i CarbonSkin. Du er herved advart.

Når CarbonSkin ikke pynter opp rumper og hofter på vulgære blingdamer, kan du forvente å se det i fremtidige Lamborghinier på gata. Men produksjonsserien av Aventador J vil stoppe på serienummer 1, påstår Lamborghini. Capiche?

Men hva om en søkkrik menneskekjær milliardær - kanskje den typen menneskekjær milliardær som bor i en titanforsterket underjordisk bunker, i en vulkan, på Månen - ga Lamborghini en blankosjekk og ba dem om å fylle inn et passende beløp i bytte for en Aventador J? Ville de da bygge en til?

- Nei, svarer Perini bestemt.

- Det kommer bare en.

Perini tar en liten pause.

- Men de kunne jo ta en prat med Herr Winkelmann..."

=

NUMMER 1: Det finnes bare en neste Aventador J i hele verden.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!