Bare så det er sagt med én gang: Ordene "verste beistet" i tittelen er positivt ment. Panamera Turbo S er legemliggjøringen av overfloden, skrudd sammen av de skarpeste ingeniørhjernene i Tyskland.

Det er lett å like noe slikt.

I utgangspunktet er Porsche Panamera en slags familiebil med god plass til fire. Det gjør det enda mer spesielt å smake på tallene som gjelder for Turbo S-versjonen:

550 hk. Inntil 800 Nm dreiemoment. Toppfart: 306 km/t. 0-100 km/t på 3,8 sekunder.

Og til 200 km/t bruker den 12,9 sekunder, omtrent like mye tid som en normal familiebil trenger for å nå 100 km/t. Den banker andre Panamera-modeller vi har kjørt, som Panamera V6, Panamera Diesel og Panamera Hybrid, ned i støvlene.

Dette er Porsches egne tall. Men etter å ha kjørt den, tviler jeg ikke på noen av dem. Den store vogna, nesten 5 meter lang og 2 meter bred, er så å si i samme fartsdivisjon som for eksempel Mercedes SLS AMG og Audi R8 V10.

Porsche Panamera Turbo S 2011=

PEN ELLER IKKE: Mange liker å mislike utseendet til Porsche Panamera. Designerne har strevd for å gi en stor fireseter tydelige Porsche-former. Det de fleste kanskje kan være enige om, er at den har særpreg. FOTO: Porsche

Luksussport

Likevel er det Panamera Turbo S som er det verste beistet jeg har kjørt. Det har med konseptet å gjøre. Mens de to andre er gjennomført åpne om sin hensikt i design og konsept - de er rendyrkede, rå sportsbiler - er Panamera også andre ting.

"Familiebil", eller kanskje riktigere en bil for to voksne par, er nevnt. Men vel så viktig er det at den er en tvers igjennom fullverdig luksusbil, stappet full av godsaker helt til vekta står og vipper på to tonn.

Du skjønner det allerede når du åpner døra. Den er tung, og det er lyden av hvelvet i Norges Bank du hører når du lukker den. Innvendig har ku etter ku måttet bøte med livet for å trekke seter, dashbord og dører.

Porsche Panamera Turbo S

LANGER UT: Toppfarta til Porsche Panamera Turbo S er 306 km/t. På 12,9 sekunder har du kommet fra 0 til 200 km/t. To turboer og en foss av bensin er sterkt delaktige i skyvet. FOTO: Porsche

Tallet er 2,7

Midtkonsollen har så mange knapper at jeg kommer ut av tellinga to ganger på rad. Den bilelektronikken du ikke finner her, er ikke verdt å ha. Heldigvis er de viktigste knappene nærmest høyrehånda di når du slipper rattet.

Slik skal det også være når prisen er 2,7 millioner kroner. Det vil si: fra 2,7 mill. For det er ingen kunst å plusse på med hundretusener.

Om Panamera er en luksusbil som kan fungere som statslederlimousin, ville den ikke vært en Porsche uten at sjåføren fikk sitt. Sittestillingen er lav og sportslig, men avslappende. Ergonomien er upåklagelig og reguleringsmulighetene så store at alle med alle lemmer noenlunde intakt bør kunne sitte godt.

Minst likandes er Panamera de første meterne ut av parkeringsplassen. Panseret er flerfoldige kvadratmeter stort, snuten er bred og langt der framme. Heldigvis sikrer ryggekameraet sikten bakover.

Så er vi ute på veien, Panamera Turbo S og jeg. Det er mindre veistøy i bilen enn det burde vært mulig med 20-tommere i dimensjonen 295/35, for ikke å snakke om understellets evne til å ta eggen av ujevnheter med slike dekk.

Bilen ruller uanstrengt med V8-eren i luntetrav. Hele dens vesen gjør én ting klart: Befal, og du skal få. Krefter skal det ikke skorte på.

Porsche Panamera Turbo S

VISES GODT: Du overser neppe en Porsche Panamera. Bilen er nesten 5 meter lang og nesten 2 meter bred. Motorlyden fra Turbo S-motoren er av den typen bensinskaller tar opp og spiller av på stereoanlegget hjemme i stua. FOTO: Porsche

Ferdinands sprettert

Autobahnen utenfor Stuttgart åpner seg. Trafikken er som alltid temmelig tett, men noen luker finnes. Gasspedalen trykkes inn. Dobbeltclutchgirkassa er treffer lynraskt sitt valg, motormonsteret brøler at ordren er mottatt.

Ferdinand Porsche har kommet ned fra himmelen, satt bilen i en gigantisk sprettert og fyrt av. Aldri før har 100 på speedometeret blitt til 200 så fort. Alt annet på motorveien ser ut til å stå stille. Og så må bremsen inn. Panamera eter vei, men kan ikke flytte biler ut av venstrefila.

Vi ligger i det dobbelte av tillatt norsk hastighet, og det føles like udramatisk som å kjøre i 80 med en normal bil. I kupeen kan en snakke med normal stemme til hverandre. Tør jeg si det? Jo, det er nesten kjedelig. Omtrent like dramatisk som å gå til postkassen.

Porsche Panamera Turbo S

LEDER OHNE ENDE: Skinnindustrien liker Porsche. I Panamera er det lær overalt, av ordentlig god sort. Luksusfølelsen sprer seg fra alt fra dørklunk til ""trykke på knappene""-følelsen: Tungt og gjennomført er stikkord. FOTO: Porsche

Trykk og bli glad

Det er for fullt her, vi må av fra hovedveien og opp i åsene der det er lengre mellom biler og boliger. Her kan Panamera Turbo S vise fram flere sider av seg selv. Med enkle tastetrykk kan du endre bilens karakteristikk - understellets fasthet, gass-, gir- og styrerespons.

Jeg trykker, og drar av gårde på en vei som nesten ser ut til å være konstruert med tanke på testkjøring av raske biler. Panamera er fastere og mer kontant nå. Heldigvis kjennes den også mindre enn da jeg balet meg ut av parkeringsplassen.

Urkrefter slippes løs hver gang jeg trykker på gassen. En hundreårsbølge av dreiemoment avløses av en orkan av effekt på hvert av girene. Jeg girer manuelt nå, og har mitt fulle hyre med å gire like raskt som turtallet stiger til topps.

Porsche Panamera Turbo S

SITTER GODT: Setene bak er nesten like gode som de foran. En av Porsche Panameras beste egenskaper er at den både kan by på komfort og sportslighet. Du styrer kjørekarakteristikken ved tastetrykk. FOTO: Porsche

Så skummelt lett

Firehjulsdriften, som konstant sender krefter hjulene imellom, holder grepet på asfalten. Husker du at bilen er stor og tung og bremser nok ned før krappe svinger, er den lett å kontrollere. Nesten for lett.

For her skjer ting veldig fort når det først skjer. Jeg har trykket meg bort på modusknappene og slått av mer av sikkerhetsnettet enn jeg var klar over. Ut av en sving med tørr asfalt går jeg ørlite for tidlig og for tungt på gassen.

Der og da blir Panamera Turbo S for mye av det gode. Som var den en giftig 911 av den gamle skolen, kommer hekken som ei slegge. Med et snøft fra V8-eren forteller bilen meg at jeg har fått smake på overfloden og blitt for grådig.

Mulig det er verdt å huske for de heldige få som har penger nok til å kjøpe den.

Porsche Panamera Turbo S

KRAFTVERK: Inntil 800 Nm dreiemoment og 550 hk er koblet til en sjutrinns dobbeltclutchgirkasse. Kraftflyten er nesten sømløs ved rolig kjøring, mens girskiftene er raske når du krever det. FOTO: Porsche

Porsche Panamera Turbo S

MOTOR, CCM:

EFFEKT, HK VED O/MIN:

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

EGENVEKT, KG:

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM

BAGASJEROM, LITER:

DEKKDIMENSJON:

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

CO2-UTSLIPP, G/KM:

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

TOPPFART, KM/T:

PRIS FRA, KR:

V8/4806, biturbo

550/6000

750/2250-4500 (overboost: 800)

1995

497 x 193 x 142

321-1250

F: 255/40 ZR 20, B: 295/35 ZR 20

1,15

270

3,8 (0-200: 12,9)

306

Fra 2,7 millioner kroner

Flere raske luksusbiler:

Flere artikler om Porsche.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!