Porsche-familien eser - med stadig nye varianter over samme tema. Vi har nylig både nye Porsche 911, Porsche 911 Cabriolet og Porsche Boxster.

Men denne gangen handler det om et mye større familiemedlem: Dette er Panamera GTS; lagd for å passe inn rett under firehjulstrekkerne Panamera Turbo S og over Panamera 4S.

Den er faktisk litt av begge: Fronten er stort sett tatt fra Turboen (frontlys og inntak), sammen med den aktive hekkspoileren.

All krom er byttet ut med sober svart pynt, inkludert områdene rundt frontlysene og vinduene, og det er litt mindre diskret grafikk langs sidene og et dobbelt par matt-svarte eksosrør av sportstypen. Greit, så ligner den fremdeles på en rødmende hval med den GTS-spesifikke karminrøde lakken. Men det går i det minste i riktig retning.

På undersiden er det mer av det samme - en slags ikke-turbo Panamera Turbo S. Med Porsche Traction Management og Porsche Torque Vectoring Plus gir GTS-en deg 0-100 km/t på 4,5 sekunder og 288 km/t.

Motoren er den samme 4,8-liters selvpustende V8-eren du finner i 4S, men mekket til å produsere cirka 30 hester mer, og roterer omkring 400 runder raskere til 7100 o/min.

Resultatet er 436 hk (bare 71 hk mindre enn turboversjonen) og 521 Nm dreiemoment. Men det leveres fra en fritt roterende motor - trimmet av gode, gamle mekaniske endringer i stedet for bare en elektronisk dings koblet til ECU-en.

GTS-en har også fått et nytt system for den selvpustende motoren. Bak luftinntaket nedenfor fremre støtfanger sitter et par nye spjeld som åpner seg 3500 omdreininger overstiges.

På listen over utstyr tilføyer vi også modifiserte kamaksler som styrer ventilene, hardere ventilfjærer og en ombygd motorstyring som gjør mest mulig ut av ekstra luft og turtall.

=

SPENNENDE: GTS-en er spennende og villig, uten å virke skremmende. FOTO: Lee Brimble

Den beste i rekken

Dette er ganske enkelt den beste Panameraen i rekken. Enorm kraft levert via et langt og herlig turtallsregister og en super V8-lyd, godt hjulpet av Porsche Sound Symposer som sender motorlyd rett til en membran i A-bjelken.

Turboen (og Turbo S, for den sakens skyld) ender opp med å bli litt dominert av måten motoren lager kraften sin på.

Men GTS-en er spennende og villig, uten å virke skremmende. Du kan virkelig gi jernet og utforske Panameraens overraskende spreke chassis og drivverk uten at du blir hemmet av turbo-bånndrag.

Du må anstrenge deg litt mer for å kjøre den skikkelig, men belønningen er mye større. Mer drama, mer moro - hele tiden. Hvis du må ha en Panamera, er dette bilen.

=

GTS: Relativt høyteknologisk omgivelser. FOTO: Lee Brimble

Spesifikasjoner

Porsche Panamera GTS

Motor: 4806 ccm, V8

Drift: Bakhjulsdrift,

Hk: 436

Nm: 521

Forbruk: 1,09 l/mil

CO2-utslipp: 256 g/km

0-100 km/t: 4,5 sek,

Toppfart: 288 km/t

Vekt: 1995 kg

PRISEN

Fra 1 853 000,-

DOMMEN

Legg igjen fordommene hjemme. Dette er ikke bare en flott kjørebil, den er også den beste Panameraen i rekken hvis du vil ha det gøy

=

HVAL: Mange mener mye om Panameraens utseende. Kjøreegenskapene er derimot udiskutable: De kan vanskelig gjøres bedre. FOTO: Porsche

=

NY: Og dette er splitter nye Porsche Cayenne GTS. FOTO: Stefan Warter

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!