Millionæren, filmskuespilleren og miljøkrigeren Leonardo DiCaprio slapper av på en lav, mørkeblå sofa i en toppleilighet med utsikt over Manhattan. Han glatter på håret sitt og puster dypt ut mens han henter opp minnene om sin første bilopplevelse.

- Oh boy, sier han.

DiCaprio leser nå på manuset til sin neste storfilm fra Scorsese, The Wolf of Wall Street, men har gått med på å snakke med Top Gear - og bare oss - om sin siste rolle i det virkelige livet: Som bilinvestor.

For en tid tilbake spyttet han penger inn i luksusprodusenten Fisker Automotive, og vi vil vite hvorfor. Men før vi kommer dit, vil vi gjerne vite mer om Leos bilhistorie.

Som så mye annet her i verden, startet den beskjedent.

- Min far pleide å distribuere undergrunnstegneserier i Los Angeles med to skikkelig slitne stasjonsvogner, sier han.

- Han kalte en av dem Blåhvalen, fordi den rett og slett var en grusom skraphaug, og den andre ble kalt Pus Mobile. Jeg pleide å sitte baki og lese tegneserier og illustrerte romaner hele dagen mens han kjørte rundt i hele Los Angeles.

Fisker; Leonardo Dicaprio; Sunshine Sachs=

FYRTÅRNET: Henrik Fisker så Leo komme til Oscar med en Prius. Det ble starten på Fisker Automotive. FOTO: Larry Busacca

Fra Datsun til muskelbil

Da den unge DiCaprio ikke leste de snuskete tegneseriene bak i de gamle vrakene av noen stasjonsvogner, kunne du vanligvis finne ham bak under det store bagasjelokket til morens sølvfargede Datsun 210 kombi.

- Vi dro over alt i den bilen. Jeg pleide å holde meg i bagasjerommet, siden det liksom var mitt eget område. Jeg tror hun også hadde en Ford Pinto en stund - en skikkelig vits av en bil, ikke sant?

Helt korrekt. Den lille bilen med den energiske lyden ble kjent for evnen til å brenne opp de som var inni, takket opplevelsene med den klarte ikke å holde ham unna Fords mange produkter.

DiCaprios første bil var en 60-talls Ford Mustang med den klassiske Windsor 351 (5,8-liters) motoren.

Den gjorde umiddelbart et sterkt inntrykk.

- Den var utrolig rask, og jeg kunne kjøre fra alle, sier han.

- Problemet var at den ikke hadde servostyring, og motoren hadde en tendens til å stoppe. Så der satt jeg i Forden, med tillatelse til å øvelseskjøre på motorveien, mens jeg forsøkte å manøvrere rundt enorme lastebiler og komme meg ut på veikanten uten motorkraft, og uten servo.

Fisker; Leonardo Dicaprio; Sunshine Sachs=

EN SJELDENHET: En superstjerne med grønn samvittighet. FOTO: Larry Busacca

Jaggu hadde han rett

Til tross for at han har sett døden i hvitøyet noen ganger, slakket ikke DiCaprio av. Han sier at passasjerene hans sannsynligvis mener at han kjører for fort, og skylder på moren - "en vanvittig sjåfør" - som lærte ham opp. Det skremte ham heller ikke vekk fra klassiske biler. Og disse to egenskapene - samt skuespillertalentet - gjorde ham perfekt for hovedrollen som Jay Gatsby i Baz Luhrmanns nyinnspilling av Den store Gatsby som kommer snart.

Men jeg begynner å tvile på Leos bilkunnskaper når han begynner å snakke om hvor moro det var å kjøre den store, gule Duesenberg-bilen rundt på det australske filmsettet. Duesenberg? Jeg vet ikke mye om romanene til F. Scott Fitzgerald, men jeg er sikker på én ting: Jay Gatsby kjørte ikke en Duesenberg. Bilen hans var stor og gul, men det var også definitivt en Rolls-Royce Phantom I.

Jeg avbryter ham ikke, men noterer i stedet at jeg skal sjekke filmfaktaene senere og fortsetter praten.

Men jaggu hadde han rett. Filmen har en Duesenberg-klone i stedet for den gamle Rollsen - til stor forferdelse for alle klassiske bilfriker og litteraturhistorikere verden over. Så jeg tar tilbake alt, og DiCaprios rykte er uplettet.

Lurhmanns rykte har derimot falt til null.

=

KOMBO: Fart og miljøgevinst i en og samme pakke. FOTO: Larry Busacca

Tekst: Geir Svardal Foto: Egil Nordlien, HM Foto

5 meter langt sportsmonster

Det som kan være verdens kuleste bil er inspirert av sanddyner og en gepard.

Fisker og Lexus

Når han ikke raser rundt i morderisk raske, klassiske bilkloner sier DiCaprio at han liker å kjøre selv, ikke med privatsjåfør. Og han er ikke kresen. Nylig leide han en pickup for en sekstimers tur til Vermont.

Han skiller seg også fra andre filmstjerner ved ikke å ha en stor bilsamling hjemme i LA.

- Jeg har naturligvis en Fisker, samt en Lexus-hybrid, men ikke flere, forteller han.

- Jeg har også noen motorsykler.

Årsaken til denne mangelen på bil-bling, er naturligvis at han ønsker å hjelpe planeten. Det startet med at den tidligere visepresidenten Al Gore inviterte ham til Det hvite hus, og snakket med ham om miljøproblemer.

- Dette var et avgjørende øyeblikk, sier han.

- Det var da jeg fikk lyst til å ville vite mer som hva jeg kan gjøre, og hvordan jeg kunne hjelpe.

=

IT'S KARMA: Fisker Karma - bilen som velges av miljøbevisste stjerner. FOTO: Larry Busacca

Paparazzier

Fra det øyeblikket sent på 1990-tallet har DiCaprio vært opptatt av å gjøre så mye godt miljøarbeid som overhodet mulig. Han har hjulpet tigere, elefanter og haier. Hjulpet til med å dyrke kaffe for gode saker, deltatt i Live Earth, og jobbet med bærekraftige organisasjoner som Global Green.

Han har brukt berømmelsen sin foran kamera til å rette oppmerksomheten mot sakene og bedriftene som han tror kan gjøre en god og miljømessig ansvarlig jobb.

Første gang offentligheten fikk se hvor opptatt han er av dette, var da han kom til Oscar-utdelingen bak rattet på en Toyota Prius.

- Jeg blir stadig fotografert av paparazzier når jeg drar hjemmefra, så det var et riktig valg for en miljøforkjemper. Jeg har stor tro på å støtte opp om ny og progressiv teknologi som prøver å endre på ting.

=

INGEN DØLLING. Hybrid med lekre linjer. FOTO: Larry Busacca

Noe finere enn Prius

Han kunne ikke vite at hans Oscar-deltagelse var hovedgrunnen til at Henrik Fisker begynte bedriften sin.

- Nei, er det sant? spør han skeptisk, og ser på Henrik som sitter ved siden av ham.

- Ja, svarer Henrik.

- Jeg så deg gå ut av Priusen, og så tenkt jeg at det må være et marked for en miljøvennlig bil som drar ting litt lengre enn Prius. Det var den første inspirasjonen min.

THE INVESTOR: Fisker: Nå delvis finansiert av Leonardo DiCaprio. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Sam Philip, Top Gear

Denne bilen høres ut som et spøkelse

Jepp, Fisker Karma høres ut som et lavoppløselig spøkelse fra et 80-talls dataspill. Selv om den er elektrisk.

- Du verden, sier Leo, og ser ekte overrasket og glad ut.

- Det ante jeg ikke. Det er kult, sier han. Det kunne nesten blitt et manus til en film.

Så hva var det som først trakk DiCaprio mot Fisker?

- Jeg begynte å prøve hybrider, og likte det. Så kjøpte jeg to elektriske biler, men ingen av dem hadde jeg egentlig lyst til å kjøre. De ga meg rekkeviddeangst.

- Så jeg kjøpte ideen om en Fisker med stor rekkevidde; en som kunne funke elektrisk en hel dag dersom du ikke kjører hele tiden, men som også lot deg ta en spontan langtur om du ville det, sier han.

Ingen Beckham-versjon

Og utseendet skadet vel ikke?

- Jo, det er fantastisk. Den kjører som en sportsbil. Den er utrolig. Så jeg bestemte meg for å investere i bedriften.

Men bortsett fra et håp om å få noe igjen for pengene han har investert, og få Fisker til å hjelpe til med å skape blest om organisasjonen hans - er det andre ting han gjerne vil oppnå med partnerskapet?

- Det måtte eventuelt være å lage biler som er rimeligere. Og det vil snart skje med Atlantic-versjonen (en mindre Fisker som kommer snart). For jeg ønsker at alle skal kunne kjøre biler som dette.

Bare ikke forvent at han lager en Beckham-versjon av Fisker. DiCaprio er flink skuespiller, men han vil neppe gå inn i bildesignbransjen.

- Jeg tror ikke jeg kunne blitt en bedre designer enn ham, sier han og peker på Henrik. Så bildesigner vil jeg neppe bli.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!