Ekstrautstyr kan fort øke prisen på drømmebilen med titusenvis av kroner. Vi har tatt en titt på hva du får for pengene i ti forskjellige bilmodeller - og hvor mye du må betale ekstra for det som etter hvert har blitt normalt utstyr.

Flesteparten av de ti modellene vi har valgt ut finner vi blant de mest solgte bilene hittil i år. Unntakene er premiumbilene Audi A6 og BMW 5-serie. Disse tok vi med for å vise at det ofte er ekstra dyrt med utstyr i en bil som koster mye i utgangspunktet.

Utstyret vi har valgt ut er på ingen måte ekstravagant. Her er det snakk om ting som parkeringssensor, hengerfeste og xenonlys. Med andre ord ting som de siste årene har blitt tilgjengelig i de aller fleste biler. Vår gjennomgang viser at du må regne med å betale mellom 10 og 20 prosent ekstra for å få en bil med dette utstyret.

Pakker og enkeltvalg

En vesentlig forskjell mellom europeiske (hovedsakelig de tyske) og japanske biler, er utstyrsnivåene.

For mens merker som Volkswagen og Mercedes lar deg velge mye av utstyret selv, begrenser som regel de japanske merkene valgene i stor grad til utstyrsgrader. Det gjør at totalprisen for utstyret du får med ofte blir lavere, men du mister muligheten til å få en bil som er konfigurert akkurat slik du vil ha den.

For å få en så god sammenligning som mulig, har vi valgt å ta utgangspunkt i nest høyeste utstyrsnivå på de bilene hvor dette er aktuelt.

Det skal også sies at de fleste merker har utstyrspakker. Dette er ting som importøren setter sammen, og som ofte inneholder flere ting innenfor samme kategori. Et eksempel på dette er Fords sikkerhetspakker som inneholder ting som filskiftvarsler, blindsoneovervåkning og kollisjonsvarsling. Disse pakkene er som regel mye billigere enn å kjøpe utstyret separat, og det hender at importørene har kampanjepriser på disse pakkene.

På grunn av varierende innhold i disse pakkene har vi imidlertid valgt å ta utgangspunkt i prisene på spesifikt utstyr. Noen bilmerker tilbyr kun noe av utstyret i pakker, og da har dette blitt markert i oversikten.

Ford Focus og VW Golf=

PRISKRIG: Volkswagen-utstyret gjør at en Golf egentlig er mye dyrere enn en tilsvarende utstyrt Ford Focus. Kampanjepriser ut tyskerens levetid gjør imidlertid at den blir noen hundrelapper billigere. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Dyrt VW-utstyr til vanlig

Volkswagen Golf og Ford Focus er direkte konkurrenter, men det kan nesten se ut til at Golf prøver å plassere seg i den mer eksklusive enden av segmentet. Den totale prisen på en vanlig pakke med ekstrautstyr ender på snaue 77 000 kroner, mens en tilsvarende utstyrspakke (med noen forskjeller) koster i underkant av 54 000 kroner hos Ford. De to vesentlige forskjellene er at Golf har fjernstyrt motor- og kupévarmer samt adaptive xenonlys mot Fordens tradisjonelle variant.

Det ser imidlertid ut som om Volkswagen har forstått at dette ikke er noen god taktikk. En del av utstyret får man nemlig til kampanjepris i skrivende stund. Det gjør at forskjellen i utstyrspris blir på under tusenlappen - i Golfens favør.

Informasjonsansvarlig hos Volkswagen, Jan Erik Haugen, sier at de jobber med priser hele tiden.

- Parkeringsvarmer er et eksempel på utstyr som det er stor etterspørsel etter og som vi har hatt tilbud på flere ganger, sier han.

Når det gjelder varigheten på denne kampanjen, forteller Haugen at tilbudene kommer til å gjelde ut denne generasjonens levetid - noe som vil si frem til høsten når en ny Golf kommer på markedet.

I tabellen under kan du se hvor mye utstyret på de forskjellige modellene koster. Vi har også regnet ut prisen på bilen med og uten utstyr samt hvor stor økningen blir i prosent takket være utstyret.

Nissan Qashqai og Peugeot 508 har panoramatak i glass som ikke kan åpnes.

Les også:

Så mye koster den norske gjennomsnittsbilen

Test deg selv: Kan du fareskiltene?

Sjekk ut verdens desidert dyreste kompakt-SUV

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!