Henrik Fisker ble født 10. august 1963, i Danmark. En dag strakte han hals i baksetet til sin fars Saab 95, og iakttok en Maserati Bora suse forbi. Der og da bestemte unge Fisker seg for at han skulle designe og bygge verdens kuleste biler.

Flere tiår senere beskuer vi bilen hans i Bergen. Har ikke lenger helt unge Fisker nådd sitt mål om å lage verdens kuleste bil? Det er i hvert fall ikke langt unna.

Hybridbilen Fisker Karma har en eksteriørdesign vi umiddelbart digger, og digger mer og mer jo mer vi ser. Fem meter lang, med lav profil, korte overheng, høyreiste flytt deg-forskjermer, langstrakt panser og arrogant grill-glis, er den både mafia-fet og sportslig på utvungent Gran Turismo-vis.

Fisker-logoen over grillen forestiller Californias sol over Stillehavet, gjennomskåret av et par streker som symboliserer Henrik Fiskers og hans medsammensvorne Bernhard Koehlers arbeidsverktøy - pennen.

Sett fra siden bidrar den lange akselavstanden til en langbent og muskuløs profil, mens Karmas hekk frister med sprettrumpe, dandert med bak- og bremselys som i tent form minner om vingeslag-profilen hos mektige fugler.

Taket er kupéformet, og først tror vi at solcelle-designen bare er for syns skyld, for å understreke Karmas miljøfokuserte høyteknologi. Men nei; solcellene virker de, og skal i følge produsenten bidra til en årlig økt kjørelengde på 322 kilometer.

Bergen Oslo 30052012 Fisker Karma=

GRAND TOUR: På Fisker-tur over vidda med god Karma.

Miljøvennlig interiør

Vi setter oss ned i vår Fisker Karma. Det går greit. Dørene er vide, og setene er ikke plassert så asfaltnære at vi må ned i knestående og agere slangemennesker for å få lirket baken på plass.

Men såpass langt ned er de, at vi umiddelbart får følelsen av å sette oss inn i noe som er skapt for fokusert ratting. Du føler deg mer som James Bond enn som Postmann Pat, for å si det sånn!

Interiøret benytter seg av materialer som semsket skinn i taket, skinn i dashbordet og en velpusset lakkert treflis over den ruvende midtkonsollen.

Om Karma her balanserer på grensen mellom det stilige og vulgære, synes vi likevel at den faller trygt ned på førstnevnte side.

Dessuten er det verdt å ta med seg at dette faktisk ikke er skinn fra kuer og frisk ved fra truet regnskog.

Materialer i Karma skal være gjenvunnet og resirkulerbare, siden Fisker satser på å kunne skryte av en bærekraftig bilproduksjon. Så vi snakker snarere om skinnetterlikninger, samt en treflis etter de store skogbrannene i California i 2009. Eller muligens rekved.

Bergen Oslo 30052012 Fisker Karma=

STOR, MEN LETTKJØRT: Undertegnede har funnet seg godt til rette. Karma oppleves som smidig, presis og lettstyrt.

Isofix i baksetet

Dashbordet er edruelig, og heldigvis fjernt fra lysdansende japanske radioer fra 90-tallet. To sirkelformede instrumenter flankerer et par lysstriper som hele tiden viser hva du har igjen av strøm og bensin. Og den elektronisk styrte ett-trinns girkassen styres fra midtkonsollen ved hjelp av enkle tastetrykk.

Tunnelen fra midtkonsollen og bakover er av typen king size. Den inneholder batteripakken og koblingen til motoren foran og elmotorene på bakakslingen. Det hele er plassert slik at Karma har 47-53 prosent vektfordeling.

Rent fysisk deler tunnelen kupéen i to svært definerte celler, noe som også bidrar til en følelse av å sitte i en ekstrem kjøremaskin.

Samme sak gjør seg gjeldende i baksetet, og er du under 175 centimeter sitter du som en spesialutsending der, med setevarme, koppholder og uttak for USB-kobling og 12V-strøm.

Og til vår overraskelse finner vi Isofix-fester for barneseter både i passasjersetet og baksetene!

Bergen Oslo 30052012 Fisker Karma=

KATTEDYR: Designen er inspirert av sanddyner og en gepard i spranget.

Tekniske fakta:

Motor: To elektriske motorer på bakaksling, litium ion-batteripakke, firesylindret toliters bensinmotor med turbo

Effekt: 403 hk

Dreiemoment: 1300 Nm

0-100 km/t: 6,3 sek.

Toppfart: 200 km/t

Rekkevidde: Opp til 80 km rent elektrisk, 370 km med rekkeviddeforlenger

L/B/H: 4998 mm / 2133 mm / 1330 mm

Bagasjerom: 195 liter

Pris: 1,2 millioner kroner

Sam Philip, Top Gear

Denne bilen høres ut som et spøkelse

Jepp, Fisker Karma høres ut som et lavoppløselig spøkelse fra et 80-talls dataspill. Selv om den er elektrisk.

Tørst hybrid

De første milene kjører vi Fisker Karma i såkalt Stealth-modus, der utelukkende lithium ion-batteriene og de elektriske motorene på bakhjulene er på jobb.

Som elbiler flest, gledes vi over kontant reaksjon på gasspedal-bruk, og 0-100 km/ på rundt åtte sekunder føles greit nok på trange vestlandske veier.

Fraværet av motorlyd fremkaller ingen savnreaksjon. Det vil si - en viss kunstig kreert lyd høres så lenge vi kjører under 40 km/t, som en akustisk håndsrekning til fotgjengere.

Vil du ha drahjelp vil et napp i Sport-vippebryteren på venstre side av rattet engasjere bensinmotoren, og aksellerasjonstiden opp til 100 km/t går ned til 6,3 sekunder.

Når man skal ferdes fra Bergen til Oslo, må bensinmotoren uansett ganske så snart engasjeres, siden Stealth-modus bare holder i rundt åtte mil. Og etter en snau times kjøring merker vi så vidt at den bensindrevne elektriske generatoren stempler inn, og vi er over i et annet og ikke lenger like miljøvennlig modus.

Generatoren og Karmas toliters turbohjulpne 260 hk sterke bensinmotor fra GM, er i følge Fisker ikke i direkte kontakt med drivhjulene, men opptrer som en rekkeviddeforlenger ved å forsyne de elektriske motorene med mer kraft.

Men Karma forbruker jo uansett bensin, og vi fyller i alt 55 liter på turen, og forbruker noen liter mer. Slik at vi alt i alt har brukt over literen på mila fra Bergen til Oslo. Og hvor miljøvennlig er egentlig det?

Sånn sett kan det sees på som et paradoks at Karma bare kan betraktes som miljøvennlig når den brukes i små daglige doser på ren elektrisitet, mens den jo er bygget for aktiv kjøring og milsluking, med hele 2400 kilo å dra på.

Bergen Oslo 30052012 Fisker Karma=

OPPSIKTSVEKKENDE: Det er langt fra noe hverdagslig over Karma.

En drøm å kjøre

Vi lar den diskusjonen ligge, og dreier heller inn på hvordan Fisker Karma oppleves bak rattet.

For det første - de ikke akkurat smålåtne ytre proporsjonene bidrar ikke til forknytt ratting på veier der M-skiltene viser hvor veien er utblokka nok til at biler ikke river sidespeilene av hverandre.

Karma oppleves som smidig, presis og lettstyrt, og muligens er det de erigerte forskjermene som bidrar til at vi aldri har problemer med å beregne bilens bredde.

Brembo-bremsene er kalibrert på en måte som gjør hard nedbremsing til en kontant, men ikke halsbrekkende, operasjon.

Akselerasjonsskyvet er som sagt betydelig bedre etter at bensinmotoren bidrar til i alt 403 hestekrefter og 1300 Newtonmeter dreiemoment.

Fortsatt er vi langt unna supersportsbilprestasjoner. Men så veier som sagt Karma 2400 kilo, og oppfører seg mer som en dannet tungvekter. Som en Gran Turismo!

STILIG: Karmas interiør balanserer på grensen mellom det stilige og vulgære. Vi synes likevel at den faller trygt ned på førstnevnte side.

Pat Devereux Foto: Anton Watts

Fisker etter DiCaprio

Fisker-drama med DiCaprio i hovedrollen.

Vekker oppmerksomhet

Etter hvert som veiene østover og sørøstover blir bredere, blir smilene våre det samme. Sin høye vekt til tross oppfører Karma seg som en lettbent danser. Eleganse, komfort og overskudd av krefter kjennetegner opplevelsen bak rattet.

Vi bremser oss inn i svinger, og skyter i neste øyeblikk ut av dem, før neste langstrekk tilbakelegges med et fast skyv i ryggen. Kjøringen oppleves som uanstrengt og komfortabel.

Hjuloppheng og fete dekk limer bilen fast til asfalt av ujevn karakter, og kun når den er spesielt ru opplever vi merkbar hjulstøy.

Alt av hendler, brytere og knapper nås lett. En stor touch screen-skjerm på midtkonsollen tar seg av navigasjon, musikk, radio og klimaanlegg.

For våre kropper er setene dertil perfekte. Vi kjører faktisk helt til Hemsedal før vi stopper for annet enn å ta bilder, og da er det knurrende mager og ikke verkende rygger eller tresmak i rumpa som tvinger oss ut av setene.

At det ikke bare er vi som liker Karmas eksteriørdesign, understrekes ellers av den voldsomme oppsikten bilen vekker over alt. Dette er ikke en bil for spaning, for så si det sånn.

Og det er ikke bare bilentusiastiske gutter i alle aldre som får nakkesleng. Også det vakre kjønn vinker begeistret med mascaraen, noe vi antar skyldes linjer og proporsjoner som stimulerer lystsentre både i hjerne og i underliv.

Bergen Oslo 30052012 Fisker Karma=

STORT: Dekkene er like voldsomme som Karma selv - 265/35 R 22 bak og 255/35 R 22 foran.

Leve eller dø?

Vel fremme i Oslo ser vi tilbake på en vei som har vært lang og spennende, og krydret med flotte kjøreopplevelser.

Veien fra pappas Saab 95 til Henrik Fiskers egen bil har også vært lang og spennende, og krydret med designtriumfer som BMW Z8, Aston Martin DB9 og V8 Vantage.

Men det er noe helt annet å designe, konstruere, produsere og selge sitt eget bilmerke, i stedet for å lage lekkerbiskener for etablerte navn med ordnet økonomi og markedsapparat.

Fisker Automotive har da også mottatt omdiskutert amerikansk statsstøtte i form av lån for å overleve, og alle er neppe like overbeviste om at selskapet vil klare å holde hodet over vannet lenge nok til å etablere seg, også med nye og rimeligere modeller.

Det har også vært andre typer skjær i sjøen, som har gjort at enkelte stiller spørsmål ved kvaliteten på Fisker Karma. For eksempel så brukte det amerikanske magasinet Consumer Reports tittelen "Bad Karma", etter at deres eksemplar tidlig i testprosedyrene rett og slett brøt sammen. Noe som viste seg skyldtes et defekt batteri.

Sånn sett kan verden i Fisker ha fått en ny De Lorean. Men vårt håp og vår tro etter en dag med god Karma er likevel at verden har fått det som unge Fisker fikk øye på en dag for rundt førti år siden. En ny Maserati.

Bergen Oslo 30052012 Fisker Karma=

DANSK: Henrik Fiskers vei fra pappas Saab 95 til Henrik Fiskers egen bil har også vært lang og spennende, og krydret med designtriumfer som BMW Z8, Aston Martin DB9 og V8 Vantage.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!