Har du ønsket deg en Fiat 500, men ikke klart å forene plassbehovet med den lille kupeen? Nå kan du prøve en gang til - Fiat har ordnet sakene.

Er den nye Fiat 500L et kynisk markedsføringstriks, eller en naturlig utvikling for en ikonisk bil?

Vel, Fiat har gjort det samme før: Allerede i 1956 lagde de 600 Multipla, en persontransportør basert på en liten kombikupé (det vil si: den hadde hekkmotor, men likevel). Akkurat som den bilen endret utseende sammenlignet med originalen, har denne nye 500L gjort det: Den smiler vennlig, og virker litt klønete. Og stor.

En espresso i køen

Og dersom du tvilte på om den faktisk var italiensk, så kommer bilen med egen espressomaskin, bygd av Lavazza, med eget oppbevaringssted. Italiensk nok for deg? Med tanke på at det på verdensbasis bare er finnene som drikker mer kaffe enn nordmennene, så må dette være den ultimate bilgadgeten - med mindre man sverger til filtermalt.

Amerikanerne skal ha uttrykt bekymring for muligheten for brannskader grunnet skvalpende kaffe, men Fiat skal ha forsikret om at espressomaskinen bare fungerer når bilen er stanset, og at det her er snakk om små doser espresso, ikke Big Gulps med Americano.

Espressomaskinen fungerer på samme vis som en espressokanne ved at kaldt vann kokes i det nedre kammeret i kannen og deretter presses opp gjennom filteret til kannens øvre del.

=

500 LANG: Kompromisset har medført at 500L ikke ser så bra ut som 500. Kjøreegenskapene er også svakere, men den er desto mer praktisk.

=

FOR DRESSEN: Fix liten detalj. FOTO: Aldo Ferrero

Merkbar krenging

Selv om Fiats nye "transporte persone" har forbindelser til ombyggingen av den berømte bilen som definerte mye av Italias gjenoppbygging etter krigen, er den faktisk større. Mye større. I klasse med Citroën C3 Picasso/Ford B-Max/Opel Meriva.

Den er bygd på en bredere og lengre Punto-plattform, komplett med spesiallagd fjæring og elektrisk servostyring som skal kunne kjøre rett fram på rette strekninger for å unngå for mange korrigeringer underveis. Bare det alene bør gi noen hint om kjørestilen.

Fiat fortalte Vi Menn Bil Top Gear at de hadde jobbet utrettelig med å begrense krenging. Men når bilen er så høy, kan selv ikke et italiensk geni endre fysikkens lover. Du får merkbar krenging når du raser den entusiastisk inn i svinger, noe som gir deg et klart råd om ikke å bånne gassen.

=

LITT LIK: Lyst på Fiat 500, men synes den er for liten? Da kan 500L være svaret. Den minner jo om 500. I hvert fall litt.

Spesifikasjoner

Motor: 875 ccm, 2 syl

Trekk: Forhjulstrekk

Hk: 106

Dreiemoment: 145 Nm

Forbruk: 0,48 l/mil,

CO2-utslipp: 112 g/km

0-100 km/t: 12,3 sek

Toppfart: 180 km/t

Vekt: 1260 kg

PRIS: Ca 145 000 kroner i England, norsk pris ikke klar

22 oppbevaringsrom

Men kjøreegenskapene til en bil som dette er et spesielt tema. Dette er tross alt ikke det mest interessante for kjøperne. Bilen er mykt fjæret og føyelig, og styringen er lett nok til at du enkelt sveiver rattet med én hånd.

Den er ikke fullstendig blottet for kommunikasjon, og for en rolig tur i byen fungerer den helt greit. Sammen med den livlige og fantastiske lille TwinAir-motoren får 500L et rolig og behagelig miljø.

Inni er det mulig å mekke sammen et utall plasskonfigurasjoner, takhøyden er stor og den har 22 oppbevaringsrom. Bagasjerommet kan svelge unna en velassortert samling av løsøre. Utformingen av dashbordet er mer Fiat Panda enn 500, men det er pent og velvoksent. Du har en fin 5-tommers pekeskjerm som styrer telefon, stereo og bilinnstillinger, mens selve lydprogrammet er utviklet av Dr Dre's Beats.

Fiat ønsker inderlig å overbevise oss om at minivan er fremtidens biltype, og 500L er en fullvoksen 500. På et eller annet punkt i nærmeste framtid vil "500-familien" kunne utvikle seg til noe som konkurrerer med en krysning av Nissan Juke og Mini Countryman. Fram til da har vi enda en kommentar: Denne bilen kan virke fornuftig for moderne, unge mødre som ønsker seg litt italiensk stil, men nå kommer hovedkonkurrenten: nye Ford B-Max.

Og vi er fristet til å mene at Forden gir deg mer for pengene. Bilbransjen begynner å ta denne typen biler stadig mer på alvor, så dette er neppe noe kynisk trekk fra Fiat.

=

SMART: Inni er det mulig å mekke sammen et utall plasskonfigurasjoner, takhøyden er stor og den har 22 oppbevaringsrom.

DOMMEN: En naturlig videreutvikling av Fiat 500. Utseendet kan diskuteres, men den er voksen, og svært praktisk - i likhet med Ford B-Max.

RIVALEN: Ford B-Max - med skyvedører og et Fiesta-chassis er B-Max teknisk overlegen i forhold til 500L. Men kanskje ikke så sjarmerende?

=

ITALIANO: Denne bilen kan virke fornuftig for moderne, unge mødre som ønsker seg litt italiensk stil.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!