La oss like gjerne begynne med det vi ikke liker ved denne BMW-en. Du ser på det, bokstavelig talt. 1-seriens tredørsbil har de klassiske proporsjonene med langt panser - de til en ren kjøremaskin.

Men bortsett fra det, er dette en ganske hjemmekoselig sak med et ansikt som uttrykker en merkelig, overrasket skepsis.

Om den var 11 år og sendte en SMS, ville meldingen sluttet med =:-0

Så la oss gå videre til de bra greiene, og de er mange. Til 755 900 kroner ville du kanskje tro at dette bare er 75 prosent av den herlige, avdøde og dypt savnede en millionkroners 1-serie M Coupé. Men jeg mener at den er bortimot 90 prosent der.

Motoren gir 320 hk via én turbo. Greit, så hadde gamle M-en 345 hester med to turboer, men den nye motoren har samme dreiemoment over bredere turtall, og driver en bil som er 70 kg lettere. Og folkene hos M har jobbet en del med lyden.

=

HYL: Den episke rekkesekseren hyler sånn som små BMW-er skal gjøre. FOTO: M. Moesch

Stabil i høy fart

Dette er ikke en av disse turboladede motorene som gjør den beste jobben på middels omdreininger. Jo, jobben den gjør der, er svært effektiv og gir dytt uten forsinkelser. Men går du mot 7000, fortsetter den å dra med full kraft, og den episke rekkesekseren hyler sånn som små BMW-er skal gjøre. For å være ærlig er lyden nesten mer enn du skulle ønske deg på en skikkelig langtur.

Men jeg sa bare «nesten».

Jeg kjørte faktisk automaten, som kan bestilles. Den har padleårer som reagerer lynraskt på kommando, og den går til 100 på bare 4,9 sekunder. Den er faktisk også mindre tørst og slipper ut mindre CO2 enn de manuelle.

Med åtte gir blir høy fart ganske avslappende på motorveien, og på Autobahn er den veldig ivrig etter å jage etter fartssperren på 250 km/t - som en 100-meters sprinter som bryter målsnora. Tross det faktum av M-gutta har lagt inn en styring med spesielt høy utveksling, føles den likevel trygg og stabil i denne farten.

=

BEST INNI: Kanskje ingenn designperle, men du verden som den kjører. FOTO: M. Moesch

Spesifikasjoner:

Motor: 2979 ccm, 6 syl,

Trekk: Bakhjulsdrift

Hk: 320

Nm: 450

Forbruk: 0,8 l/mil,

CO2-utslipp: 188 g/km CO2 - 175 m/auto

0-100 km/t: 5,1 sek

Toppfart: 250 km/t,

Vekt: 1425 kg

PRIS: Fra ca 755 000 kroner

Diktatorisk veigrep

M-ingeniørene har også jobbet på fjæringsoppsettet og fjæringsgraden, og utviklet en ekstra klebrig type 18-tommersdekk med bredden økt til 245 i hekken. Det vises. Resultatet er et tyrannisk grep, selv når det er vått. Men ikke bare brutalt, diktatorisk veigrep: Kjøreegenskapene er også pene, med masse følelse via rattet, og en balanse som kan styres med gassen.

I motsetning til en frontdrevet turbo-kompaktbil, har du ingen vrien momentstyring ut av smale, humpete svinger. Den er kanskje ikke like bra her som den gamle 1-serie M-en (M135i har ikke hydraulisk styring), og jeg tror heller ikke at du kan leke med fullt sladdutslag på bane (den har ikke en M-differensiallås). Men til å være en urban gatebil til 750 000, har M135i et chassis som er like erlig som kaldt øl en varm kveld.

Den relativt sett greie prisen betyr ikke at den er brutalt strippet på innsiden. Du får pene sportsseter med lærdetaljer, en god stereo og Bluetooth- og iPod-koblinger via iDrive. Ingen GPS, men ellers er utstyrsnivået ganske flott. Komforten er ikke akkurat dunmyk, men mer tilgivende enn den ville vært i en fullblods M-bil. Testbilen har de adaptive demperne som er ekstrautstyr.

Det er ikke bare automaten som bringer M135i til et bredere publikum enn før. Siden den er ganske mye større, er baksetene mer innbydende, og det finnes en femdørsversjon ved siden av den tredørs. Innen årsskiftet vil BMW komme med en 4WD, med en datastyrt sentral differensial som skal holde kjøringen pent balansert, lover de.

=

GREP: Veigrepet er diktatorisk. FOTO: M. Moesch

Lett og skarp

BMW kaller dette en «M Sport-bil», i likhet med M550D XDrive. Antagelig vil de ikke kalle dette en ekte M-bil siden den også kan fås med firehjulsdrift.

Og M550D XDrive er utelukket som ren M fordi den er en diesel, i tillegg til å ha firehjulsdrevet.

Den siste bilen jeg kjørte som BMW definerer som en ekte M-bil, var M6. Den hadde alle typer av M-godsaker i seg, og var enormt rask. Men den var tung og utilnærmelig.

Jeg vil at M skal bety biler som er lette og skarpe og engasjerende og lar deg nyte dem. Det gjør ikke M6. Det gjør denne.

=

AUTOMAT: 8-trinns automat er ekstra og gjør en god jobb, men vi velger manuell som her. FOTO: BMW

DOMMEN: Urban, men skarp, og overlegent kjapp. Går en annen vei enn andre spreke sportskombicoupeer. En fullblods ulv i fåreklær.

RIVALEN: VW Golf R: En enormt herlig maskin med firehjulsdrift, men med to sylindre og 50 hk mindre. Men den er nesten 100 000 kroner billigere.

=

RIVALEN: VW Golf R. FOTO: VW

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!