Nå har de laget en enda raskere versjon av den allerede lynraske BMW 1 M Coupé.

G-Power vet hva de driver med. På merittlisten har de blant annet verdens raskeste sedan (BMW M5 Hurricane RR), verdens raskeste propandrevne bil (M5 Hurricane GS), verdens raskeste stasjonsvogn M5 Hurricane RS Touring, verdens raskeste 4-seters coupé (M6 Hurricane RR) og verdens raskeste M3. En bil de henter motor og drivlinje fra for å lage verdens raskeste 1-serie, som klokker 330 km/t om strekka er lang nok.

600 hk og 580 Nm

For å oppnå en slik hastighet må ting gjøres grundig. Og det gjør tydeligvis G-Power. Med ekstrem trimming av den originale 1 M-motoren ville selvfølgelig slike ytelser være inne rekkevidde, men det holdt ikke for G-Power.

Motor og girkasse er hentet fra storebror M3. Ut med turbosekseren, inn med en selvpustende V8-er på 420 hestekrefter. Nok til å gjøre G1, som bilen heter etter å ha bli foredlet, til raskest i sin klasse ifølge G-Power.

Men det stopper ikke der. Mer effekt gir høyere toppfart. Derfor har de "slengt inn" en kompressor, som hever effekten til ville 600 hestekrefter og 580 Newtonmeter. Effekten skal ifølge tuneren selv være like høy ved 3000 omdreininger som den er ved 6000 omdreininger i den originale V8-eren. Og med det mener de selvfølgelig at de har bygget en bil slik BMW's M-avdelig burde gjort fra starten. Selvsikkerheten er med andre ord på topp.

=

PÅKOSTET: Interiøret i skinn og Alcantara er ifølge G-Power en klasse opp fra hva BMW selv klarer å produsere. © FOTO: G-Power

Ny fra topp til tå

Motoren er ikke det eneste som er oppgradert. Nye dekk som tåler så ekstrem hastighet er på plass. Bremser fra Mov'it og understell fra KW likeså. I tillegg har de spart litt vekt ved å bruke panser og bagasjeluke i karbonfiber.

G1 er også ny på innsiden. Det håndsydde interiøret i skinn og Alcantara er ifølge G-Power en klasse over hva BMW Individual selv kan levere.

Verdens beste bil der altså. Løp og kjøp. Prisen tør vi ikke tenke på.

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om BMW-biler?

Test: BMW 1 M Coupé

Stasjonsvogn med de tre tingene som nordmenn elsker

Bilen er enda raskere og mer sporty

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!