Dette er en luksusbil for de som liker å kjøre veldig, veldig fort. Du har mulighet til å koble ut fartssperren, og dermed øke toppfarten fra 250 km/t (en 640d klarer det) til hele 305 km/t.

Den drar til 100 km/t på 4,2 sekunder, noe som slett ikke er dårlig for to tonn med bil. Det vil få de feite 295-hjulene bak til å miste grepet før du får sagt svidd gummi.

BMW har gitt den teknologien som skal til for å styre kreftene. V8-eren med twinturbo har et oppsett med et patentert "Cross-Bank"-system. Den såkalte twinscrollturboen drives fra to separate eksoskanaler. Sammen med direkte innsprøytning og variabel styring av kammer og ventiler skal det redusere forsinkelsen. De lykkes ikke helt, men det er veldig nær.

Overføringen er en syvtrinns dobbeltkløtsj, og graden av differensiallås kontrolleres av ESP-hjernen. Demperne er adaptive, og bremsene kan fås med skiver i karbonkompositt.

Du kan konfigurere både styreutvekslingen, demperne, overføringen, gassprogrammeringen, graden av ESP og selv oppsettet til vindusdisplayet (GPS-piler eller enorm turteller). Du kan også lagre favorittkombinasjonene dine på hurtigtaster som sitter på rattet.

=

AVANSERT: Bilen er en veritabel teknobombe.

=

FORGJENGEREN: BMW M6.

For klinisk

Imponerende greier. Så da må vel kjøringen være en opplevelse?

Egentlig ikke. Opplevelser er nettopp det som mangler. De interne akselerometerne våre gir riktig nok store utslag i alle retninger. Og verden der ute blir uklar gjennom vinduene, mens resten av trafikken blir til nesten stillestående hindere.

Men det er få tilbakemeldinger, og lyden er ikke særlig interessant. Bilen verken føles eller låter levende - den gir ikke nok beskjed om hva den driver med. Selv når vi anstrenger oss fælt, virker den uanstrengt. Jeg vil ha mer opplevelse. Dette er ingen sportsbil, for den får det ikke til å krible.

M6 har samme kraftoverføring, fjæring og det meste av den andre teknologien som sitter i BMW M5. I en sedan kan det virke fornuftig at den føles så avdempet, men i en coupé ønsker jeg en annen kalibrering. Og jeg likte forresten kabrioletversjonen av M6 mye bedre enn coupeen, og jeg kjørte dem på de samme veiene. Den ekstra eksoslyden og fartsfølelsen fra luftstrømmen gjorde at bilen - og sjåføren også - ble mer levende.

=

FOR BRA: Bilen er for klinisk - den verken føles eller låter levende.

Spesifikasjoner:

Motor: 4395 ccm, V8,

Drift: Bakhjulsdrift

HK: 560

Dreiemoment: 680 Nm

Forbruk: 0,98 l/mil

CO2-ustlipp: 232 g/km

0-100: 4,2 sek,

Toppfart: 305 km/t

Vekt: 1925 kg

Pris: 1 992 700 kroner. Det er over 200 000 kroner billigere enn forgjengeren (2 219 700 kroner) takket være med avgiftsomleggingen som vektlegger CO2, NOx og hk.

=

TYSK: Tysk på sitt beste, men hvis du krever en mer emosjonell opplevelse, er ikke BMW M6 tingen.

DOMMEN

Enormt rask og fullstendig kompetent, men den serverer farten med en merkelig usikkerhet og en følelse av likegyldighet. Det både overrasker og smerter å måtte si at kabrio-versjonen er morsommere. Ingen stor M-legende.

RIVALEN

Porsche 911 Carrera S: Mangler turbodraget til M6, men er rask hvis du gir gass, kjører herlig, er kompakt, og er også en fin GT.

=

KONKURRENT: Porsche 911 Carrera S. FOTO: Stefan Warter

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!