For noen bilmerker er downsizing et fremmedord. Eller skjellsord. Heldigvis, vil sikkert mange mene. Downsizing handler kort fortalt om å nedjustere motorvolumet, kompensere med med turbo, noe som gir lavere forbruk, men forsatt gode ytelser. BMW har for eksempel erstattet V10-eren i BMW M5 M60 med en V8-er i nyeste M5.

Hos Ferrari ser imidlertid ikke downsizing ut til å være aktuelt med det første.

Bilmerkets splitter nye F12berlinetta har et yndig navn, men ytelsene er alt annet enn yndige. Den er faktisk tidenes hvasseste Ferrari, og fnyser av alt snakket om downsizing med en massiv V12-motor. Den yter 740 hestekrefter ved 8500 omdreininger, og maks dreiemoment er 650 Nm ved 6000 omdreininger.

F12berlinetta utgjør sågar et litt stikk til oksen i Sant'Agata Bolognese. Den har nemlig 40 hk mer enn Lamborghini Aventador.

Til tross for den enorme motoren veier bilen mindre enn en vanlig Passat, 1525 kilo

Den nye Ferrari-en skal være god for 340 km/t og gjøre 0-100 km/t på 3,1 sekunder. Den er dermed litt tregere enn Aventador, som skal greie 350 km/t og 0-100 km/t på 2,9 sekunder.

F12berlinetta er 4,618 meter lang, 1,942 meter bred og 1,273 meter høy. Til sammenligning er Aventador 4,780 meter lang, 2,030 meter bred og 1,136 meter høy.

Det er ikke bare kreftene som er omfattende i F12berlinetta. Forbruket skal være på rundt 1,5 liter per mil, og C02-utslippet på rundt 350 g/km. Temmelig formidabelt, med andre ord.

=

FEIL SPEKULASJON: Spekulasjonene antydet at den nye Ferrari-en skulle hete F620 GT, men det ble altså det langt mer velklingende F12berlinetta.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!