Tross all haussingen av karbonfiber fra Lamborghini og andre, vil Ferraris neste 599-erstatning bli enda en aluminiumrakett med frontplassert motor.

Ytelsen vil være omtrent den samme som for GTO, men den vil bli mye mer medgjørlig og levelig å kjøre enn den.

Motoren vil være utviklet fra GTO-ens, og produsere rundt 710 hester. Og det i et karosseri som er lettere enn i 599-erens. Bærerammen i aluminium bruker mange av de teknikkene som gjør FF så sterk.

=

FERRARI 599: Dagens bil har 720 hester. Neste vil ha rundt 710.

=

KARBON: Nye Enzo vil ha karbonpaneler

Og rammen vil bli mye lettere enn den i Ferrari FF, fordi den er kortere, ikke har bakseter og ingen firehjulsdrift.

Faktisk skylder F152 (internt kodenavn) mye til FF. Den opprinnelige planen var å bygge en tung og revidert 599, men FF viste seg å bli så bra at Ferrari innså at det var her de måtte satse.

Så F152 får all den beste teknologien fra Ferrari: Den syvtrinns overføringen med dobbelkløtsj, den delte bakakselen, e-differensialen (599 har ikke noe av dette), pluss en ny generasjon adaptive dempere og datastyrt sporings- og stabilitetskontroll.

Hvorfor ikke karbonfiber i karosseriet? Både McLaren og Lambo har gått dit, og Ferrari skal bruke det i etterfølgeren til Enzo.

Men Ferraris sjefsingeniør Roberto Fedeli mener at aluminium er enklere å produsere og reparere, og kan lages med nesten like lav vekt.

I hvert fall når du bruker rett type aluminium. Dessuten har Ferrari investert stort i sin egen fabrikk som lager aluminiumkarosserier, så da er det ingen vei tilbake.

Enzo karbon

Men for en mer spesiell og eksotisk maskin som etterfølgeren til Enzoen er karbon tingen. Den kommer også til neste år. Bilen har en V12, pluss avansert aero hentet fra F1. Siden den må være vesentlig raskere enn en GTO eller F152, vil den være så kjapp på banen at den sikkert vil bli en ny Stig-favoritt.

Lettere R8

Tross all praten om kraft, er det på vektsiden at den nye kampen mellom superbilene skjer.

For eksempel har Vi Menn Bil Top Gear vært i et bevoktet rom hvor karosseriet til neste generasjon (i 2013) av Audi 8 var gjemt. Og skallet - uten paneler - veier bare 198 kg, mens dagens veier 222 kg. Halvparten av det er i ekstrudert aluminium, men 15 prosent vil være bygd av karbonfiber.

Siden denne Audien vil bli utstyrt med en helt ny V8 turbomotor som klarer godt over 500 hester, vil den bli et nytt sprang videre i det evige ytelseskappløpet.

=

RRRRR: Neste R8 vil være lettere og stivere

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!