Nissan Juke-R

Den mørke siden av Nissan Juke

Dette er Nissan Jukes onde alter ego.

Baken min er omtrent der hvor du vanligvis finner skoene til baksetepassasjeren. Noe som betyr at jeg ikke kan se superbilene Ferrarien, Lamborghinien og Mercedesen som bråker på tomgang ved siden av, der jeg sitter, godt skjult bak en av B-bjelkene. Jeg kan ikke se mye i det hele tatt, når sant skal sies. Unntatt skyskrapere.

Håper de andre sjåførene forstår den visuelle knipen min. Og ikke helt skjønner hva de skal kjøre mot. Sinna, små gasspådrag viser at de er klare. Jeg holder tre fingre ut av vinduet til Nissans minste SUV. Jeg krummer én, så en til...

Juke-R er det som skjer når en junior 4x4 og en senior superbil blir paret. Se på det som et slags jordbruksprogram med genmodifisering. Her er en kompakt-SUV med utseendet til en dypvannsfisk spleiset med en superbil. Spleisingen har i hovedsak skjedd horisontalt, med Jukes øvre halvdel klasket på bunnen til Nissan GT-R. Høres kanskje enkelt ut, men er alt annet enn det.

Frankstein-aktig

Hele 250 mm måtte fjernes fra drivakselen til GT-R slik at alle fire hjulene kom på riktig plass innenfor den mer begrensede akselavstanden til Juke. Rattstammen måtte vippes oppover, og fjæringen justeres så den kunne motvirke den merkverdige nye vektfordelingen. Kupeen er et misforhold av begges, med brytere og skjerm fra GT-R – mikset sammen for å få plass på dashbordet – og konsollen til en Juke.

Du vil aldri i verden klare å overbevise noen om at dette ikke er noe mer enn en vanlig Juke. Spleiseprosessen har åpenbart ikke gått helt knirkefritt, noe som vises godt med de Frankenstein-aktige humpene og dumpene under teppet på gulvet. Det er heller ikke enkelt å overse sikkerhetsburet, racingsetene og beltene...

Som en Batman-skurk

Men nok om det, for det vi har her er en 485-hesters Nissan Juke. Med en lakkeringsjobb som har den samme effekten på lys som et svart hull. Bare se på den der den står; med samme onde tegneserie-attityde som en Batman-skurk!

=

DUELL I DUBAI: Kompakt-SUV mot superbil burde være rått parti. Men dette er ikke en hvilken som helst kompakt-SUV. © leebrimble

=
© leebrimble

Spesifikasjoner

Motor: 3799 ccm, 6 sylindre

Drift: Firehjulstrekk

Hk: 485

Nm: 587

0-100 km/t: 3,7 sek

Toppfart: 250 km/t

Vekt: 1806 kg

Pris: Finnes ikke

Todelt hekkvinge, støtfangere og kanaler i karbonkompositt, ekstra hjulbuer som sitter like tett rundt de 20-tommers hjulene som en badehette. Ondskap med glimt i øyet, det er Juke-R. Og slik føles den også. Underholdende. Slem. Dubai har aldri sett maken. Noe som sier en del, gitt at du her finner de aller fleste dyre og spesielle bilene som eksisterer.

Tenk på bilstrukturen i Dubai som en lagdelt bløtkake. Bunnen er lagd av vanlige japanske modeller, hvor den hvite (eller beige, for taxier) Toyota Camry utgjør krumtappen.

Over denne finner du SUV-klassen: Nissan Patrol, pluss europeiske og amerikanske alternativer, fra Porsche Cayenne til Lincoln Navigator. Og på toppen vagler de prangende påfuglene i superbil-klassen. Jepp, du ser mange Ferrarier, Porscher og Lamborghinier her ute.

Eller riktigere: Du hører dem. Bølger av lyd som kastes fram og tilbake mellom veggene til skyskraperne og gjør at områder i sentrum høres ut som gjenger av dinosaurer som slåss om retten til territorier.

Juke-R ligger over alle disse tre lagene. Det er en liten Nissan. Det er en SUV. Den har en rekkesekser med dobbel turbo. Ikke rart folk er nysgjerrige. Sjåfører på Sheik Zayed-motorveien, som er ryggraden i landet, bråsvinger for å se nærmere på den. Men de bråsvinger mye her, så det er kanskje ikke en god indikator.

=

DARK SIDE OF THE JUKE: Mattsvarte Nissan Juke-R viser seg frem i gatene i Dubai. © leebrimble

Kjører som en kanonkule

Men Juke-R lar seg ikke påvirke av omgivelsenes nysgjerrighet denne kvelden. Kanskje årsaken er at jeg sitter så langt nede i den at jeg ikke ser hva som skjer.

Hvis jeg legger hånden min på toppen av rattet, føler jeg meg som en fyr i en rapvideo. Juke-R cruiser av sted. Motoren brummer, og fjæringen sender risting og støt gjennom hver eneste komponent.

Jo, for å ordne opp i effekten av ekstra høyde og en kortere akselavstand, har fjæringen i GT-R-en blitt stivet opp. Spiralfjærene, demperne og til og med sikkerhetsburet er stivet opp, noe som betyr at Juke-R oppfører seg som en jernbjelke.

Men det er helt greit, fordi den kjører som en kanonkule. Tett, tung (omkring 1806 kilos vekt), og ustoppelig målbevisst.

=

JUKE OF DUBAI: En Nissan Juke på masse steroider.

En rambukk

Om du skulle sammenligne den med en ordentlig bil måtte det bli BMW X6M, som det finnes en god del av i dette området. Men Juke R er egentlig så mye bedre.

Ikke misforstå – den er ikke så polert, og den har ikke de sammen egenskapene gjennom svingene som superkupeen X6M. Men pokker hvor raskt den kan komme dit du vil.

Bakhjulene sitter så nær forhjulene at det virker som om alle fire er på samme sted på asfalten samtidig. Selv i de aller krappeste svingene er det som om begge hjulparene treffer utgangen samtidig.

Trykk gassen i bånn i andre, og den spinner på alle fire når 587 Nm trykkes ned i veibanen. Den sjonglerer ikke kraften like nennsomt som en GT-R, og hvis du drar for hardt på ut av svingen vil den understyre.

Men kjører du den riktig, vil denne korte lille rambukken rase ut i horisonten med hylende hjul og eksosen brølende ut bak.

=

DUELL: En Lamborghini Gallardo er klar til å møte Nissan Juke-R. © leebrimble

Byr millioner for Juke-en

Men hvor rask er den? Det vi trenger her er noe å sammenligne med. Vi må finne ut hvor Juke-R hører hjemme i bilenes hakkeorden. Vi trenger en superbil. De finner vi i lommer utenfor de mest glitrende tårnene, de fineste restaurantene, de mest beryktede nattklubbene – med folk samlet rundt seg på kveldstid – eller rasende oppover og nedover gatene.

Det tar ikke lang tid før Juke-R trekker til seg folk. Og heller ikke lang tid før et kunnskapsrikt publikum begynner å finne ut hva se ser på. De er like fascinerte som jeg.

Noen er mer enn fascinert. De vil kjøpe den. Her og nå. Jeg tilbys et åttesifret beløp. Åtte siffer. Og det første tallet er ikke engang én. Eller to. Og jeg er heller ikke særlig i tvil om at fyren vil være i stand til å bla opp kontantene det er snakk om.

Jepp, sånn er Dubai: De rike folkene er ikke spesielt snobbete. De er faktisk ganske åpne, og de er glade i unike ting. Og det finnes bare to Juke-R i hele verden.

=

DUELL: 485 hk mot 570 hk, 587 Nm mot 540 Nm, 1806 kg mot 1485 kg. Nissan Juke-R i duell med Ferrari 458 Italia.

=
NEDTELLING: Tre, to, en © leebrimble

En total eksplosjon

Tre unge eiere av superbiler plukker opp hansken. Jeg vet også om et sted vi kan dra til. Nissan, som er like ivrige som jeg etter å finne ut hva Juke-R er god for, har funnet et område. Så derfor, mens dagen gryr, følger jeg en Ferrari 458, en Lamborghini Gallardo og en Mercedes SLS til Dubai Marina. Herfra er det opp til meg. Jeg føler meg hul innvendig, men ute av stand til å trekke meg.

Vi bestemmer en bane. Humøret mitt stiger. Det er ikke mye plass å kjøre på, og den vi har er med 90 graders svinger og korte langsider, som skapt for andre gir. Den glatte overflaten passer også for Juke-R.

Men humøret daler fort igjen. Det slår meg plutselig at selv om Nissan-bilen er kraftig, har de andre tre omkring 80 hester mer. Og veier vesentlig mindre. Dessuten viser målene at Juke-R er tre knyttnever høyere, og to skolengder – størrelse 42 – kortere enn de andre.

Startlinjen venter. Jeg fatter ikke at de vil kjøre mot meg samtidig. Jeg har ingen anelse om hvor flinke de er – skal jeg prøve på en rask start og prøve å dra fra dem, eller begynne langsomt og prøve å hente dem inn i løpet av fem runder? Det finnes bare én metode som er verdig Juke-R: En total eksplosjon i første sving, og en samtidig demonstrasjon av veigrep og råskap.

Jeg krummer siste finger..

=

BANE: Flat out, og så stupe inn i svingen. © leebrimble

Nissan slår Ferrari. Jøss

Bang. Selv ikke en 4WD Gallardo kan matche den eksplosive utskytningen i akselerasjon. Jeg tviler også på at den bremser like kraftig. Den stuper og blir lett bak, men jeg knuser mine konkurrenter i første svingen.

Mens jeg slåss med drepende krefter, kan jeg ikke skjønne hvordan noen av dem skal kunne komme seg forbi meg nå.

Jeg merker av Lamborghinien er tett bak meg, og ser den iblant i speilet gjennom sikkerhetsburet.

Ferrarien og Mercedesen kommer tilbake etter en tregere start og tar igjen Gallardoen, men ikke meg. Ifølge vår mann med stoppeklokke på sidelinjen, bruker Juke-R 29,2 sekunder på en runde.

Beste tid for 458-eren er 29,5, og den kom seg aldri forbi Lamboen. Juke vinner pent og ryddig. Nissan slår Ferrari. Jøss.

Først er jeg lettet over at det er over, og at vi klarte det. Etterpå er jeg mest imponert over hva Nissan faktisk har skapt. Noe som gjør det enda mer synd at ingen flere vil bli produsert. Om du da ikke har flere titall millioner til overs.

Men har du det, kan det jo være bryet verdt å spørre dem.

=

MONSTER: Dypvannsmonsteret trives godt på land. © leebrimble

Kommentarer:

Terje Bjørnsen Fagansvarlig motor

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Untitled Document
SLIK FINNER DU VÅRE BILTESTER:

På forsiden av TopGear

BMW i8

Er dette den viktigste bilen i 2014?

BMW i8 er ikke en framtidsbil. Det bare virker sånn.

Lamborghini Huracan, Sierra Nevada mountains, Spain.  Photograph: James Lipman // jameslipman.com=

Den beste Lamborghinien

Hils på Gallardo sin arvtaker.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Vet du hvorfor du skal putte vippetangen i bh-en?

Her er skjønnhetstriksene enhver kvinne burde kunne.

artikkel bilde

Denne øl-quizen bør du klare

Greier du ikke disse enkle spørsmålene, er det jaggu dårlig stelt.

artikkel bilde

Boligkjøps-quizen du neppe klarer

Selv om du strengt tatt burde...

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Denne siden er en del av Klikk.no

Fagansvarlig motor:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktsjonssjef:

    Martin Jansen

  • Ansvarlig redaktør / direktør:

    Axel Walø

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på TopGear

Den beste Lamborghinien

Hils på Gallardo sin arvtaker.

Erstatter ikke bensinbilen helt, men nesten...

Ennå ikke kommet til Norge, men allerede en suksess.