Autobahn A4, retning Köln. Panamera og jeg har rullet sakte i det som føles som en evighet forbi et veiarbeidsområde. Veien er innsnevret, fartsgrensen 80, trafikken tett.

Bilen er tilgjengelig kun et par timer, og minuttene raser unna. Jeg begynner oppriktig å lure på om jeg i det hele tatt skal få muligheten til å finne ut av hva langdistansemaskinen er god for.

Ikke det at jeg vantrives.

Jeg sitter i et interiør fôret med vakkert skinn, i et komfortabelt og støttende sportssete. Her er det ikke et eneste lite knirk fra seter, dører eller dashbord. Ikke engang 20-tommershjul (ekstrautstyr), med 295/35-dimensjon bak, greier å ødelegge en komfort Porsche har jobbet hardt for å bygge inn.

Selv med slike valser er hjulstøy og ujevnheter tilstrekkelig dempet.

Med et stereoanlegg på 100 watt er det heller ikke noe problem å kvele den støyen som finnes med musikk.

Les også:

  • SUV-en Porsche Cayenne har fått dieselmotor og blitt mye billigere. Les prøvekjøringen her.
  • Cayenne får du også som hybrid.
Porsche Panamera V6 2010=

TYPISK PORSCHE: Panamera ser ikke ut som noen annen bil, men Porsche-trekkene er like fullt på plass. © Porsche

Tekniske data Porsche Panamera 3,6 V6 PDK

  • MOTOR, CCM:V6/3605
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:300/6200
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:400/3750
  • EGENVEKT, KG:1730
  • TILHENGERVEKT, KG:
  • LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM497 x 193 x 142
  • BAGASJEROM, LITER:445-1263
  • DEKKDIMENSJON:F: 245/50ZR18, B: 275/45ZR18
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,93
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:218
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:6,3
  • TOPPFART, KM/T:259
  • PRIS FRA, KR:1 247 000

Jeg har en bråte med knapper å leke meg med - jeg kan heve og senke bilen, stramme opp understellet, gjøre den sportslig og enda mer sportslig i girskift, gasspådrag og antisladdinnstillinger. "Möglichkeiten ohne Ende" ville tyskerne sagt.

Knappene virker. Det er som om hele bilen tar sats. Den strammer musklene, senene er i høyspenn, adrenalin tilsettes bensinen. Men får jeg trykke til? Nei da, veiarbeidet slutter aldri. Min plass er inneklemt mellom to brumlebasstrailere. Den østeuropeiske foran meg pruster ut et halvt tonn dieselsot hver gang sjåføren rører gassen.

Porsche Panamera V6 2010=

DIGER: Panamera er nesten fem meter lang og to meter bred. © Porsche

Porsche Panamera V6 2010=

SJEFSSTOLEN: Om baksetene er aldri så gode, er sjåførsetet den beste plassen i en Porsche. © Porsche

Merkverdig

Dette er et unikum av en bil. Bare 3 cm mangler på 5 meters lengde, bare 7 cm på 2 meters bredde. Den er rett og slett diger. En forutsetning da bilen ble konstruert, var at fire skulle ha god plass og utmerket sittekomfort. Jeg er 187 cm, og kan sitte bekvemt bak meg selv, i et sete like støttende som forsetet. Det er dette som er gran turismo - for en hel kjernefamilie.

Kravet til rommelighet la sterke føringer for designen. Om Panamera er pen? Mitt svar er et rungende nja. Jeg greier ikke finne ut hva jeg skal mene. Det rette ordet er kanskje slående, og det handler både om størrelsen og former en ikke kjenner fra andre steder enn Zuffenhausen. Stilen er egenrådig, og det er tøft i seg selv.

Så skjer det: Den evige "Baustelle", der det for øvrig ikke fantes en eneste veiarbeider, tar slutt. Køen løser seg opp. Lastebiler og Poloer finner sin plass til høyre, travle menn i dress og BMW raser inn i venstrefila før jeg har rukket å reagere.

Porsche-tester finner du her!

Jeg finner en åpning, setter på blinklyset, tråkker til med høyrefoten og skjærer til høyre. Dobbeltclutchkassen hopper ned flere gir i slengen, jeg rekker ikke følge med på hvor mange. Pila raser i været på den store, sentralt plasserte turtelleren, og 3,6-literen pisker alle sine 300 hk. V6-motoren rasper dempet, men tydelig.

På et blunk er høyrefilsfarta utlignet, og den går i det dobbelte av alt som er tillatt i Norge. Men Panamera V6 har mer på lager. Toppfarta er 259 km/t med PDK-kasse, og også på den andre siden av 200-merket drar den ufortrødent på.

Porsche Panamera V6 2010=

LUKSUS: Mye lær, mange knapper. Men knappene er ikke strødd rundt - de er plassert med en logikk sjåføren fort lærer seg. © Porsche

Jo da, for meg går dette fort nok i massevis. V6-erens 400 Nm gjør at den kjennes sterk når du lunter rolig av gårde, og de 300 hestene sparker fra når turtallet nærmer seg rødmerkingen. Det er slik det skal være i en GT-bil fra en av verdens mest renommerte bilfabrikker. V8 er ikke noe absolutt krav - og uansett meningsløst dyrt (1 695 000 kroner for S, 2 365 000 kroner for Turbo).

De som har det virkelig travelt, kan dessuten senke akselerasjonstidene med 0,2 sekunder med tilleggsutstyret Sport Chrono Plus med launch control.

Trenger du mer plass enn Cayenne kan by på? Sjekk ut nye BMW 5-serie stasjonsvogn!

Porsche Panamera V6 2010=

PASSENDE: Foran et tysk slott er Panamera på hjemmebane. © Porsche

Porsche Panamera V6 2010=

GOD PLASS: Panamera byr på fullverdig sittekomfort også i de to setene bak. Selv lange menn har plass nok. © Porsche

Mye av det meste

Tida renner ut, det haster med å finne noen fine svinger på en landevei. Jeg vil kjenne på virkningen av at motoren er bygd flatt og plassert så langt bak i motorrommet som mulig, og av at batteriet er plassert bak for å gi gunstig vektfordeling. Men trafikken har tetnet til, og noen få svinger i litt ivrig tempo er alt vi får ut av det.

Det holder til å gi en følelse: De beste bilbyggerne greier å bygge en solid dose sportslighet inn i en selv en stor og tung bil. Porsche hører med til de beste.

Pluss: God plass for fire, miksen av komfort og sportslighet, passelige ytelser

Minus: Bagasjerommet er for lite for fire på tur

Vimennbil.no har testet 500 biler. Testene finner du her!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!