Tekniske data

MOTOR, CCM:V6/2967

EFFEKT, HK VED O/MIN:250/3800-4400

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:550/1750-2750

EGENVEKT, KG: 1880

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM 497 x 193 x 142

BAGASJEROM, LITER:445

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,65

CO2-UTSLIPP, G/KM:172

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:6,8

TOPPFART, KM/T:242

PRIS FRA, KR:1 037 000

Da Porsche lanserte Cayenne i 2002 var det tilløp til opptøyer blant Porsche-entusiaster verden over. Deres elskede Porsche kunne da ikke nedverdige seg til å lage en traktor. De skulle lage sportsbiler.

Så enkelt var det. Etter hvert skjønte de fleste at sportsbilmakerne fra Stuttgart gjorde en genistrek da de lanserte Cayenne. Den gjorde nemlig at de tjente penger. Masse penger. Som i sin tur kunne brukes på å utvikle de bilene entusiastene nærmest beskyttet med sitt liv.

Kjempet mot diesel

Da det opprinnelige Cayenne-bråket omsider hadde lagt seg, valgte Porsche å lansere den med dieselmotor. Opprørerne rustet seg på ny til kamp.

- En Porsche skal da ikke ha oljebrenner under panseret, var mantraet som gikk igjen. De lærte seg imidlertid å leve med dette også, og mange nærmest unnskyldte det med at Cayenne var en SUV.

Men hva kommer de til å si nå? Ingeniørene i Stuttgart har puttet en dieselmotor i Panamera. En sportslig Porsche - riktignok med fire dører, men like fullt en sportslig Porsche. Med dieselmotor.

Jeg legger hodet mitt på entusiastblokka når jeg sier at det fungerer glimrende.

SPLITTER FOLKET: Vårt inntrykk er at Panamera er en polariserende bil. Enten elsker man utseendet, eller så hater man det.

SPLITTER FOLKET: Vårt inntrykk er at Panamera er en polariserende bil. Enten elsker man utseendet, eller så hater man det. © FOTO: Achim Hartmann

38 kilo ekstra isolasjon

Hadde det vært dieselkakling og ketsjupeffekt som kjennetegnet denne bilen, hadde jeg nok vært enig med de som mener at en Panamera ikke skal ha dieselmotor.

Her har de imidlertid stappet inn 38 kilo ekstra isolering sammenlignet med bensinvariantene. Det gjør at det skal mye til før du hører at det er en dieselmotor når du sitter på innsiden.

Selv ved mye gassing og høyt turtall har ikke treliteren noen utpreget diesellyd.

250 hester

Motoren er den etter hvert velkjente treliteren fra Audi, men Porsche-gjengen har tuklet litt med elektronikken. Det gjør at den yter fem hester mer enn under panseret på en Audi, og etter opptellingen i innhengingen ender man på 250 hester.

Det gjør ikke dette til noen superbil, men gir deg mer enn nok krefter i det daglige. Sprinten til hundre skal gå unna på 6,8 sekunder, og toppfarten er 242 kilometer i timen. Ferietrafikk på Autobahn gjorde at vi måtte gi oss litt før dette, men den trekker jevnt hele veien til det dobbelte av det som er maksimal tillatt hastighet her til lands.

GOD PLASS: I baksetet er det både komfortabelt og rommelig.

GOD PLASS: I baksetet er det både komfortabelt og rommelig. © FOTO: Achim Hartmann

Kanskje sterkere diesel i fremtiden

Da vi spurte Porsche-ingeniørene om hvorfor de ikke hadde valgt den nye 313-hesteren fra Audi med to turboer, var svarene noe flyktige. Plass ble nevnt, men det viktigste er nok at denne dieselversjonen ikke skal være raskere enn noen av bensinvariantene.

De ble likevel antydet at 313-hesteren kunne bli et alternativ senere hvis denne modellen slo an. Det er altså ikke usannsynlig at vi får se en Diesel S i løpet av et par år.

Det samme gjelder for øvrig for firehjulsdrift. Dette ble også begrunnet med utfordringer knyttet til dieselmotoren, men med litt tid i tenkeboksen kan vi nok få se en firehjulsdreven variant også.

Fjerner dieselmerke hvis du ber om det

På utsiden er det lite som sladrer om at dette er en dieselmodell. På forskjermene finner du et dieselmerke, men det fjerner Porsche for deg hvis du ikke vil reklamere for høyere NOx-utslipp. De gjør det til og med helt gratis.

LANGTURER: Porsche fremhever dieselmodellen som en langturbil.

LANGTURER: Porsche fremhever dieselmodellen som en langturbil. © FOTO: Achim Hartmann

Rett over millionen

På innsiden er alt som i andre Panameraer. Det betyr fire fantastisk gode sportsstoler, god bakseteplass og interiørkvalitet i toppklasse. Bilene vi kjørte var fylt til randen med ekstrautstyr, men ifølge Porsches norske representant er det forholdsvis vanlig. Å bruke sekssifrede beløp på utstyr er verken unormalt eller spesielt vanskelig.

Vår bil var utstyrt med 19-tommere, og uavhengig av hvilken modus du velger på demperne føltes den aldri stump. Det er likevel snakk om en sportslig og forholdsvis stiv bil, men på tyske veier bød ikke det på noen problemer.

Til Norge kommer det også en nedtrimmet versjon med 211 hester og like mye dreiemoment. Elektronikkunstnerne hos Porsche har imidlertid sørget for at verken toppfart eller akselerasjon lider nevneverdig av denne nedtrimmingen. Vi har ikke de eksakte tallene enda, men Porsche sier toppfarten vil bli et par kilometer i timen lavere og at den vil bruke noen få tideler lengre på sprinten til hundre.

Prisen for 211-hesteren, naturlig nok den som har størsteparten av salget her til lands, er 1.037.000 før ekstrautstyr. Prisforskjellen opp til 250-hesteren vi kjørte vil bli på mellom 50 og 100 tusenlapper - neppe verdt det, med andre ord.

Les også:

Top Gear har kjørt den aller siste 911-en av dagens generasjon

Så fort må du kjøre for å miste lappen

Vi har testet 570 biler

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!