Superbilen som er treigere enn en sprek hatchback. Neppe et slagord å skryte med, men den uomtvistelige sannheten er at fra 0 til 100 er den nye R8 V8 Spyder langsommere enn Audis egen RS3 - 4,8 sekunder mot 4,6 dersom du er glad i slike tall.

Dette må være i det minste litt pinlig for Audi, og potensielt uutholdelig flaut for eierne dersom de skulle oppleve at de blir etterlatt i eksosen til en stor kasse av en stasjonsvogn som koster mindre enn halvparten så mye. Men akkurat nå er jeg tilbøyelig til å la akkurat dette ligge, fordi dersom vi vet noe som helst om R8, er det at den ikke bør undervurderes. Og særlig ikke i V8-utførelse.

Jo, dette er grunnmodellen, og derfor per definisjon ikke noe å sammenligne V10-eren med, men selv om en lokal rundspørring antyder at opinionen stemmer imot meg, foretrekker jeg faktisk måten V8-eren kjører. Den er 60 kg lettere enn tieren og - med sjanse for å virke sær - det utgjør en stor forskjell som gjør den litt mer spenstig og greiere å kjøre.

En ting som alle av oss er enige om, er at vi liker cabrioen bedre enn coupeen. Jo, den er tyngre (med rundt 100 kilo), noe som får meg til å virke ekstremt ustadig når jeg nettopp har mast om hvordan den lettere R8 er bedre, men du må bare ta ordet mitt på at det du får igjen er verdt det.

=

570 000 KRONER: Du sparer mye på å velge V8-varianten. © FOTO: Lee Brimble

Fantastisk lyd

Det dreier seg ikke bare om kjøregleden med bare himmelen som tak over deg, selv om det naturligvis spiller en rolle. La oss kalle det et lydmessig akkompagnement - støy som ikke kan beskrive hva Spyderen tilbyr som coupeen ikke gir. Eller i det minste ikke leverer i samme grad.

Uansett; tid for en annen påstand; at lyden til V8-motoren er bedre enn den til V10. Flaggskipets 5,2 liter har denne herlige, fløyteaktige, smektende, rullende tonen som unektelig er vakker, men den 4,2-liters V8-eren høres mer farlig ut. Den bjeffer og har en sinna og grov kant som virkelig går under huden din og gjør at det kribler i deler av deg.

Hva summen av alt dette blir, i en rundkjøring eller på rette veier, er at V8 Spyder godt mulig kan være den fineste R8 som Audi lager. Og dermed også den fineste versjonen av en av tiårets beste sportsbiler. Ikke noe press her.

Motoren har blitt litt oppdatert siden R8 først kom på banen i 2007, og den har fått 10 hester ekstra underveis. Men den er fremdeles den selvpustende 4,2-literen som kom i den gamle RS4, og ikke den helt nye 450-hesters V8-eren fra RS5. Og hvis jeg er ærlig, har den ikke like mye trøkk som jeg husker.

=

VELKJENT: Alle som har sett innsiden av en Audi tidligere vil kjenne seg igjen. © FOTO: Lee Brimble

En girkasse dyppet i kaviar

Den er rask, men Spyderens vekt har gitt den en liten straff, og åtteren raser ikke gjennom alle girene. Likevel tror jeg den greit ville dra fra en RS3 over 100 km/t, og ingen turbomotor har noensinne hatt en gass- og motorrespons som kan matche denne. Og som jeg sa til å begynne med: ren fart er ikke hva denne bilen dreier seg om.

Det som teller like mye er at det er en herlig motor å bruke (særlig over 4500 o/min og enda mer særlig når den nærmer seg grensen på 8500 o/min), paret med en like herlig girkasse i form av den sekstrinns manuelle kassa. Den glir bare så enkelt og glatt fra gir til gir at det er som om hele saken er dyppet i kaviar. Det er en slik type girkasse som får deg til å gire ned bare for å gjøre det - ideelt sett også inkludert et godt og gratis forgassersmell.

For å nyte dette fullt ut, for virkelig å bade i lyden, dramaet og karismaen som V8-eren leverer så bra, antar jeg at du tror at du må ha taket nede. Stemmer ikke.

Å ta ned taket får Spyderen til å ta seg enda bedre ut, men kabinlarmen gjør at lydbølger fra den midtmonterte motoren blir litt borte ved meningsfylte hastigheter. Bruk i stedet det lille håndtaket bak takbryteren for å senke det elektriske bakvinduet. Dette funker ærlig talt som å fjerne et par øreklokker - klarheten blir utrolig bra, og volumet perfekt.

Og kjøringen? Ønsker du å være ultrapedantisk er coupeen måten å kjøre på, siden den er litt skarpere i kanten. Men hvem ønsker å være pedantisk når man har en bil som dette? Spyderen er 99 % like bra, og gir deg alle fordelene med friluftsliv også.

=

FANTASTISK: Girkassen er blant de aller beste som finnes. © FOTO: Lee Brimble

Gir deg selvtillit

Det finnes ingen strukturelle ustødigheter, så den tar svinger rent og gir deg hauger av selvtillit - ikke noe man kan si om hver eneste midtmotoriserte superbil. Bedre eller verre enn V10 Spyder? Igjen: Egentlig for tett til å skille, men det faktum at V8-eren matcher den 570 000 kroner dyrere V10-eren på alle områder som betyr noe, forteller deg alt du trenger å vite.

Den «mindre» modellen klarer seg uten den to-modus magnetisk tilpassede fjæringen, men standardoppsettet er svært godt avstemt. Og dersom du ønsker det imponerende comfort/sportvalget som demperne gir, finner du dem i listen over ekstrautstyr.

Det finnes også flere andre ting. R8 Spyder er verken en billig bil eller en spesielt velutstyrt sådan, og listeprisen på 2 772 000 kan raskt vokse til over tre millioner når du har bladd litt i brosjyrene. Er det egentlig nødvendig? Vel, testbilen vår til ca. 2,9 millioner var herlig bygd, designet og utstyrt slik du burde kunne forvente, men hadde ikke montert snacksy ekstrapynt i kupeen; ting som hever kabinmiljøet ytterligere.

Ideelt sett ville jeg likt å sitte litt lavere i kabinen, men som med girspaken er det ingen svakheter i vektingen og driften til pedalene og kontrollene.

Men la oss konkludere med å gå tilbake til spørsmålet jeg stilte: Er dette den beste R8-bilen? Andre ville kanskje nevnt V10 Spyder, de besatt av dynamikk ville kanskje gå for V8 coupe, men for meg er dette favoritten.

Les også:

Se The Stig teste Koenigsegg Agera R

De drøyeste Jeremy Clarkson-sitatene

Nye regler: Slik mister du lappen

=

DESIGNDETALJ: Slissene har ingenting med kjøling å gjøre. Det er et designgrep som er brukt for å skjule den høye hekken hvor taket gjemmer seg. © FOTO: Lee Brimble

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!