RASK: Du skal ha en ganske så kvass sportsbil om du skal parkere denne raketten fra Audi. Det hele stopper ved 250 km/t, men opp dit går det fort! © Audi

Del

Hva gjør man når man ønsker å skape kompaktklassens desidert grommeste bil? Jo, man tar en ekstrem femsylindret motor fra sportsbilen TT RS, og dytter ned under panseret på Golf-konkurrenten A3.

Resultatet blir så heftig, at selv Porsche- og Ferrari-sjåfører bør ta seg en ekstra kikk i bakspeilet neste gang en A3 ypper seg.

Vi har tidligere fått kjenne på denne kraftpakken på racingbane i Belgia . Motoren forener Audis tradisjon for heftig femmerlyd og rå kraft perfekt med nåtidens teknologi. Kort sagt betyr det masse kraft, herlig lyd og dreiemoment momentant og over hele registeret, uten at bensinforbruket blir like heftig som på 80- og 90-tallet.

Og selv om TT RS som sportsbil var litt understyrt og "tung" i snuta, var motoren nærmest perfekt i undertegnedes øyne.

Ursterk kraft

2,5-litersfemmeren med TFSI-teknologi yter voksne 340 hester og 450 Nm, som er vannvittige tall i en kompaktbil. Fullt dreiemoment er tilgjengelig allerede ved 1600 omdreininger! Fords Focus RS blir med sine 305 hester og forhjulsdrift nærmest som en smågutt å regne, selv i RS500-versjon. Og Subarus WRX STI blir mer reinspikka og spartansk enn RS3 i tillegg til å være vesentlig tregere. Og fetteren Golf R? Glem det.

LEKKERT GROMT: Legg merke til de røde sømmene som går i gjen i hele interiøret. Rødt betyr temperament! © Audi

Spurten til hundre sparkes unna på 4,6 sekunder. Det er eksempelvis like raskt som V8-modellen av Audis egen midtmotorbil R8, eller raskere enn Porsches gromme Carrera 4S. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t, og på en måte er jo det voksent nok i en Golf-konkurrent.

For de få

Audi RS3 har selvsagt Audis elektroniske Quattro-system. Det er egentlig et elektronisk Haldex-system, og ikke like underholdende som systemene vi finner på de større Audi-modellene, men hjelper sikkert godt til med grepet når alle de sprelske folene under panseret løper løpsk.

S-Tronic dobbelkløtsjet girkasse er standard, slik at føreren kan konsentrere seg fullt og helt om å kose seg med kjøringen.

RS3 er senket 25 mm i forhold til en vanlig A3, og den elektromekaniske styringen skal gjøre den dertil grommere å manøvrere. Dessuten har sporvidden økt, og både 19-tommers felger og ventilerte bremser er også på plass.

DISKRET: Bakfra er det lite som sladrer om effekten, med mindre du er Audi-entusiast. Da ser du de ovale eksosutblåsene, de brede skjermen og takspoileren med en gang. © Audi

For deg som bryr deg om sånt: Selv om det bor voldsomme krefter under panseret på RS3, er forbruket og utslippet holdt nede på et akseptabelt nivå. Den er oppgitt til 0,91 liter på mila, selv om det sikkert krever en fjærlett gassfot og nedoverbakke. Og utslippet er oppgitt til 212 gram per kilometer.

Marius Tegneby, informasjonsansvarlig hos den norske Audi-importøren Harald A. Møller, forteller at RS3 vil komme på norske veier våren 2011, men at antallet tusenlapper du må ut med fortsatt er usikkert.

Når en Audi TT RS med den samme motoren starter på drøyt 1,1 million, og lillebror S3 på 726 000 kroner, blir neppe RS3 heller noe annet enn en fjern drøm for de fleste av oss.

Les også:

Mye SUV for pengene

Går som en Porsche, men har plass til familien

De beste navigasjons-appene til iPhone

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!