Top Gears Topp 10

De ti verste superbilene

Ingenting er som en god superbil, men disse er ikke i nærheten av gode superbiler. Ta fram spypose og solbriller, og les. Hvis du orker.

CAPARO T1: Den stopper eller tar fyr. Her er den fotografert i et sjeldent øyeblikk hvor den faktisk fungerer.
CAPARO T1: Den stopper eller tar fyr. Her er den fotografert i et sjeldent øyeblikk hvor den faktisk fungerer. Foto: FOTO: Wikimedia
Sist oppdatert

1. Weber Faster One (2008)

Dette sveitsiske monsteret skulle ha 900 hk og en toppfart på godt over 400 km/t. Bare to problemer her: ingen har noensinne kjørt den, og den ser ut som en¿ ja, en bil lagd i Sveits. Urmaker, bli ved din lest. Fy flate.

2. DeLorean DMC-12 (1981)

Den så ut som en superbil, og gikk som den gamle oslotrikken. Med en 130 hesters Peugeot V6 i stedet for flukskapasitatoren i filmversjonen kom den for sent til sin egen begravelse. Med katalysator brukte den over 10 sekunder til 100 km/t. Harddiskversjonen er mye kulere.

3. Vector M12 (1995)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En viss J. Clarkson kalte dette «den verste bilen i hele verden». M12 var en ombygd Diablo med sjarmen til en ambolt og den tekniske kvaliteten til en sovjetisk Lada. Fikk Lamborghini til å virke som en fornuftig og pålitelig bil.

4. Caparo T1 (2007)

Beskrevet som en «F1-bil til veibruk», og de 575 hestene drar den til 100 km/t på fem sekunder. Problemet er at som regel gjør den ikke det, men vil i stedet stå stille eller eventuelt brenne opp. Eller begge deler.

5. Panther 6 (1977)

Panteren hentet inspirasjon fra Tyrrell P34 (F1-bilen som Jody Scheckter kalte «en drittbil»), og hadde en 8,2-liters V8 med dobbel turbo. Den skulle gå i 320 km/t, noe som aldri ble verifisert. Vanskelig å forstå hvorfor.

6. Ferrari 400 (1976)

Må ikke forveksles med 400 Superamerica fra 50-tallet (som var super). Dette var en grusom lissom-GT, og den første Ferrarien med automatgir. Produsert for dørgende late amerikanere, men kom aldri til butikkene i Statene. Uffda.

7. Aston Martin Virage (1989)

Ble unnfanget i jappetiden på 80-tallet, og lansert under depresjonen på 90-tallet. Virage var en middels kjøreopplevelse og lurvete bygd, og selv om den kostet over 200 000 pund i dagens penger (1,8 mill kr) kom lyktene fra en Audi 200.

8. Mitsuoka Orochi (2005)

James May ble forgapt i denne rariteten, men han er litt rar. Bilen er inspirert av Honda NSX, men ikke på langt nær så rask, pen eller akseptabel. Den 230 hesters Orochien minner om en bunnfisk ute av sitt naturlige miljø.

9. Lamborghini Jalpa (1981)

I seg selv ikke en stygg bil, men den led av prissettingen som et nyttig og rimelig alternativ til Countach. Det er like smart som å være en vennlig, vegetarisk hvithai. Eller en prippen pornostjerne. Eller å lage alkoholfri vodka.

10. Jaguar XJ220 (1992)

Dette monsteret gjorde 350 km/t og var datidens raskeste, men XJ220 kunne vært så mye mer. Kundene betalte depositum for en 4-hjulsdrevet hyperbil med V12-er. De fikk en bakhjulsdrevet V6-er. Noen ble litt småsure for dette.

Les også:

Vi intevjuet Top Gear-regissøren

Norges ti råeste bruktbiler

Slik får du gatas blankeste bil

Denne saken ble første gang publisert 30/04 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også