Det viser seg at vi nordmenn fortsatt er forholdsvis konservative når vi velger bil. De samme fargene som har dominert i en årrekke troner fortsatt på toppen. Nesten 70 prosent av bilene som har blitt solgt i skrivende stund er, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, lakkert i svart, grå eller sølv. Hvit har blitt sett på som en trendfarge i noen år, og den fortsetter å øke i popularitet. I 2005 ble det bare solgt 650 hvite biler, mens i år har omtrent 8500 mennesker valgt å få sin nye bil lakkert hvit.

Hvit anses helt klart som en trendfarge, og dermed er det vanskelig å si hvordan den vil holde seg. Hvis populariteten plutselig faller, kan disse bilene få seg en smell på bruktmarkedet. Dette så vi blant annet med hvite biler på 90-tallet.

Slik kommer du opp bakken på glatta

- Litt sært publikum

Jostein Olsen er daglig leder i Spectra Auto, og har drevet med bruktbilsalg siden midten av 80-tallet, og var dermed med på den forrige bølgen av hvite biler.

- Da måtte vi ofte gå ned 10 000 kroner på prisen hvis bilen var hvit, sier han. Nå er det derimot mulig å få solgt hvite biler igjen, men Olsen mener det er et litt sært publikum som velger hvitt. Han tror likevel ikke man vil oppleve den samme uselgeligheten som man gjorde på 90-tallet.

- Det er alltid noen som vil ha hvit bil, men sølv, svart og grå er definitivt det tryggeste, avslutter han.

Mini Countryman=

ØKER FORTSATT: Antallet kunder som velger hvit bil øker fortsatt. © Egil Nordlien HM Foto

Verdens høyeste andel dieselbiler

Dieselandelen her til lands fortsetter å øke. Hver fjerde bil som har blitt solgt ny her til lands i år, har en dieselmotor under panseret . Dermed er Norge blant de landene med høyest dieselandel i hele verden. Dette har utviklet seg gradvis siden begynnelsen av 2000-tallet. Da var dieselandelen under 15 prosent. I 2007 kom en avgiftsomlegging som gjorde at andelen gikk fra 50 til 70 prosent nærmest over natta.

Også andelen biler med drift på alle fire øker. I år tipper den 25 prosent med god margin. Det betyr at hver fjerde nyregistrerte bil her til lands i år har firehjulsdrift. Det er forståelig når man ser hvordan føret har vært de siste ukene. Firehjulsdrift gir mye bedre fremkommelighet, og gir også føreren en større trygghetsfølelse bak rattet. Bare ikke la deg lure til å tro at det bremser bedre med firehjulsdrift.

Øyer 10022010 Subaru Legacy=

EN FJERDEDEL: Firehjulsdriftandelen øker også jevnt og trutt. © Egil Nordlien HM Foto

Golf er bestselgeren

Totalt hadde det blitt solgt 117 618 biler ved utgangen av november. På toppen av merkestatistikken troner Volkswagen, med en markedsandel på 15,2 prosent. De to neste plassene okkuperes av Toyota og Ford. Den klart mest solgte modellen i år er den evig populære Volkswagen Golf. I år har det blitt registrert omtrent 7 700 nye Golfer her til lands. Volvo V70 og Toyota Avensis kniver om andreplassen, men svenskene har i skrivende stund overtaket.

Nordmenns drømmebil ser altså ut til å være en svart eller grå Volkswagen med dieselmotor og firehjulsdrift. Det viser seg at vi fortsatt er et forholdsvis konservativt folk - i motsetning til for eksempel kineserne. I 2008 var farger som gull og oransje inne på topplistene deres. Det tar nok en stund før noe lignende skjer her til lands.

Hva som er grunnen til det konservative fargevalget kan man bare spekulere i, men Dr. Peter Weil ved University of Delaware mener det har sammenheng med at sølv utstråler velstand.

Her på berget har vi også unektelig en kultur som forteller oss at det er feil å skille seg for mye ut. Kanskje kan dette være på vei ut, da vi oftere ser unge mennesker med fargerike biler. Flere av småbilene som har blitt lansert de siste årene har kommet i friske farger.

Les også:

Årets råeste bilopplevelser

Bilene som er best i test

Slik kjører du på glatta

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!