Helt siden Range Rover Evoque ble presentert som konsept for tre år siden, har interessen for mini-Range Rover-en vært enorm - også her til lands. Så mange som 160 personer bestilte bilen uten å vite prisen.

Er du veldig interessert i bil generelt, i Range Rover Evoque spesielt eller bare sånn passe interessert i bil, så bør du ta turen til Norges Varemesse på Lillestrøm denne helgen. Nå arrangeres Norges viktigste bilutstilling, Oslo Motor Show.

Vi Menn Bil Top Gear er behørig til stede på messen, og på vår 300 m2 store stand i D-hallen, skjer det mye. Flere fete biler vil stå utstilt, og på en 60-tommers storskjerm kan du med egne øyne se hvordan vi tester biler.

Vi har testet nesten 600 biler

Tre varianter av Evoque

På Vi Menn Bil Top Gear-standen kan du også studere Range Rover Evoque med egne øyne. Tre forskjellige modeller av bilen vil stå utstilt.

Vi har selvsagt testet Evoque på norsk føre, og testen kan du lese vimennbil.no. Sjekk også siste utgave av Vi Menn Bil Top Gear. Der kan du lese Top Gears massive test av bilen. Evoque ble testet både i skotsk gjørme, over is og stein på Island, i Dubai-ørkenen og på Las Vegas Strip.

Evoque kan fås i utstyrsversjonene Pure, Dynamic og Prestige, og motorprogrammet er det samme for femdørsmodellen som for coupémodellen. Man kan velge mellom to 2,2-liters turbodieselmotorer på henholdsvis 150 eller 190 HK, samt en bensinmotor på 240 HK.

Den rimeligste varianten med forhjulstrekk vil koste fra 450 000 kroner, men den blir tilgjengelig først i januar, mens 4x4-versjonene er i butikken nå. Femdørsutgaven av Range Rover Evoque kommer til å begynne på 449 900 kroner, og coupéen på 459.900 kroner.

=

MØT OSS: På Vi Menn Bil Top Gears stand på Oslo Motor Show kan du se blant annet seg MINI Coupé, Ranger Rover Evoque og Jaguar XF 2,2D. © Pål Andre Skogen

Gocart-følelsen

Det dreier seg ikke bare om Range Rover Evoque selvsagt. På vår stand kan du også ta nye MINI Coupé nærmere i øyesyn. Den føyer seg inn i rekken av MINIs stadig ekspanderne modellutvalg.

Nærmere gocart-følelsen på vanlige veier er neppe mulig å komme med registrert bil. Sporty fjæring, stivt chassis og lavt tyngdepunktet sørger for - for å ikke glemme motorene som spenner fra 120 hk til 211 hk.

Coupeen kjennetegnes ved at karosseriet har kraftig skrånende A-stolper, bakre del av taket skrår nedover bakruten, og den karakteristiske bakparten er utstyrt med en integrert spoiler som heves automatisk for å gi ekstra marktrykk.

Mini-MINI-en kommer i fire varianter: Cooper Coupé, Cooper SD Coupé, Cooper S Coupé, samt toppmodellen John Cooper Works Coupé.

=

PÅ STAND: MINI Coupé

Billigere luksus

På Vi Menn Bil Top Gear-standen kan du også sjekke ut nye Jaguar XF 2,2D, som er Jaguars satsning på firesylinders diesel. Dette er modellen som skal booste salget av Jaguar XF i Europa, siden den blir vesentlig billigere enn V6 diesel-modellen og V8-eren.

Og siden motoren er en sementsekk lettere enn V6-eren, er den også bedre i krappe svinger, ifølge Top Gear.

Motoren er ikke det eneste nye her: Overføringen er en åttetrinns ZF, slik som BMW bruker i nye 5-serie. Land Rover og Jaguar adopterer gradvis denne i alle sine biler med langsstilt motor. Den nye Jaguaren har også et stopp/start-system.

=

PÅ STAND: Jaguar Xf 2,2D

Stem på Årets bil

Vi Menn Bil Top Gear skal i samarbeid med Dagbladet kåre Årets bil 2012, og din stemme kan være med å avgjøre. I alt 24 biler er plukket ut som kandidater til Årets bil 2012, og flere av de aktuelle bilene vil du finne utstilt på Oslo Motor Show. Stem på Lesernes favoritt her

Les også:

Slik er "billig"-Jaguar-en

Herlig design på den aller tøffeste SUV-en

Test av vinterdekk 2011 2012

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!