Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken

BMW 3-serie Coupé er vakker, kjøreglad og eksklusiv, og da har vi ennå ikke kommet til det beste:

I BØTTE OG SPANN: BMW leverer kjøreegenskaper i toppklasse som forventet, og xDrive-systemet er perfekt for norske kjøreforhold.

I BØTTE OG SPANN: BMW leverer kjøreegenskaper i toppklasse som forventet, og xDrive-systemet er perfekt for norske kjøreforhold. Foto: Andreas Handeland

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Fortsatt fasit-kjøreegenskaper

+ Lekkert utseende

+ Fin automatkasse

+ Sikker

- Høyrøstet diesel

- Dyrt ekstrautstyr

BMW 320d xDrive Coupé

  • Lengde, cm: 458
  • Bredde, cm: 178
  • Høyde, mm: 140
  • Egenvekt, kg: 1 530
  • Motor: R4, 1995 ccm
  • Effekt, hk: 163 v/ 4000 o/min
  • Dreiemoment: 350 v/1750 o/min
  • 0-100: 8,5 sekunder
  • Toppfart: 220 km/t
  • Forbruk, l/mil EU-mix: 0,59
  • CO2-utslipp, km: 156
  • Pris testbil, fra: 499 300 kroner

Endelig er nemlig firehjulsdriftssystemet xDrive tilgjengelig sammen med en avgiftsgunstig tolitersdiesel - dermed er den også en underholdningsvinner på vinterføre.

For ikke lenge siden kom Audi på banen med sin A5, som også er tilgjengelig med Quattro-firehjulsdrift. I likhet med BMWs coupé byr også den på glimrende kjøreegenskaper pakket inn i et lekkert og sporty skall, dog til en noe høyere pris en sin konkurrent.

Ellers blir den kommende E-klasse Coupé en utfordrer litt i samme gate. Riktignok litt større og tyngre, og hvordan den er å kjøre, gjenstår å se til når den kommer.

Kjøreegenskaper: 6

BMW 3-serie er en favoritt når det kommer til kjøreglede. Styrefølelsen er direkte som på en sportsbil. Bilen er velbalansert, og understellet akkurat så presist det burde være for å underholde doning.

Den i utgangspunktet bakhjulsdrevne BMW-en må på mange måter kjøres som nettopp en slik bil, siden det er akselen bak som i standardmodus får 60 prosent av momentet. Dersom det detekteres hastighetsforskjell på de to akslene, det vi si at bakakselen roterer fortere enn akselen foran, fordeles mer krefter til forhjulene.

Faktisk kan inntil 100 prosent av kraften overføres til hjulparet med mest grep.

Bilen er i stor grad overstyrt som en BMW skal være med sine sportslige og kvikke kjøreegenskaper, men samtidig sørger firehjulsdriften for god framkommelighet.

Litt for brede hjul satte på vår bil en liten stopper for de mest underholdende kjøreturen siden grepet i fronten da blir redusert. At xDrive-systemet er blant de mest underholdende på markedet, er det likevel ingen tvil om.

Bilen kjennes bitte lite tyngre enn en bakhjulsdrevet variant, men dette virker å ha lite innvirkning på kjøregleden denne bilen gir.

Les mer om hvordan ulike typer firehjulsdrift fungerer her!

Motor: 4

GRRRR: Fronten er sint og dynamisk, selv om coupèmodellen ikke har fått den samme visuelle faceliften som sedan- og stasjonsvognen.

GRRRR: Fronten er sint og dynamisk, selv om coupèmodellen ikke har fått den samme visuelle faceliften som sedan- og stasjonsvognen. Foto: Andreas Handeland

Tolitersdieselen på 163 hester og 350 Nm er en velkjent kraftpakke i BMW-sammenheng. I Coupé gjør den en akseptabel jobb uten å imponere voldsomt i forhold til andre oljebrennere på markedet i det samme effektleiet.

Den leverer bra med effekt forholdsvis lineært, men både bråker og vibrerer mer enn konkurrentenes nyere motorer.

Vår bil var utstyrt med en sekstrinns automatkasse. Fortsatt ville vi valgt bilen med manuelt gir siden den er såpass glad i lek og moro.

Likevel framstår girkassen som en av de beste tradisjonelle automatkassene på markedet. Den girer kjapt og mykt, og er med på notene under aktiv kjøring - spesielt i S-modus.

Hvis du vil dra den helt, ut finnes verstingen M3.

Ytelser: 4

Med såpass mye dreiemoment som denne bilen har, oppleves den selvsagt som meget sterk i de fleste turtallsområder. Derimot er den ikke sprekere enn det man forventer i en underholdende sportscoupé.

Sprinten til hundre gjøres unna på 8,5 sekunder, som er kjapt for en dieselbil, men i praksis føles ikke ytelsene spesielt voldsomme.

Men som forventet er draget i mellomakselerasjoner fra 2000 omdreininger og oppover meget bra - i kjent dieselstil.

Vi kjørte en Audi A4 på en 11 000 kilometers langtest.

Eksteriør: 5

BMW 3-serie Coupé er en vakker bil med elegante linjer og friske detaljer. Modellen har i skrivende stund ikke fått den samme visuelle oppgraderingen som sedan- og stasjonsvognmodellen har fått, sannsynligvis siden coupémodellen kun har vært på markedet i drøyt to år.

ALIBI: Baksetet fungerer mer som et kjøpsalibi for ""sjefen"" i huset, enn som noe egnet sted for mennesker på lengre turer.

ALIBI: Baksetet fungerer mer som et kjøpsalibi for ""sjefen"" i huset, enn som noe egnet sted for mennesker på lengre turer. Foto: Andreas Handeland

Men den tidløse og dynamiske designen står ikke tilbake for noe særlig annet av den grunn.

Vår bil hadde M-sportspakke montert, som blant annet inneholder en aerodynamisk utvendig pakke. Pakken koster 31 500 kroner, men det gjør mye med bilens utseende, og sender tankene i retning av verstingmodellen M3.

Lexus IS er en lekker sak som skal stjele BMW-kunder.

Interiør: 4

BMW-interiøret forandrer seg ikke stort fra modell til modell - noen liker det klassiske, førerorienterte og enkle miljøet, andre ikke. Veldig spennende er det kanskje ikke, men et godt polstret ratt, god ergonomi og godt støttende sportsseter gjør trivselsgraden meget høy.

Den eksklusive følelsen er ikke helt på linje med det vi finner i en påkostet Audi, men materialvalgene og den generelle kvalitetsfølelsen er helt på topp.

Plass er nok neppe førstepri dersom du vurderer en bil med coupéform, for bakseteplassen er ikke egnet til noe særlig annet enn som nødseter på kortere distanser. Men hva ofrer man ikke for lekre former?

Komfort: 4

Sportssetene - en del av M-sportspakken - er på fasitnivå, dersom du liker litt hard støtte og god polstring vel å merke. Rattet kan justeres godt imot føreren, så de fleste vil også finne en god posisjon.

Understellet er selvsagt strammere enn på vanlige familiebiler, likevel blir det feil å kalle det ukomfortabelt. Til sammenligning har Audis S-line-understell en tendens til å drepe fjæringskomforten på en langt mer effektiv måte. BMW-en tilbyr på dette området et bedre kompromiss.

BAYERSK: Interiøret er umiskjennelig bayersk, men med sportsseter og plostret M-ratt blir trivselsfaktoren likevel helt på topp.

BAYERSK: Interiøret er umiskjennelig bayersk, men med sportsseter og plostret M-ratt blir trivselsfaktoren likevel helt på topp. Foto: Andreas Handeland

Når det gjelder støy, er det stort sett de brede dekkene og motoren som gjør litt nummer av seg, uten at det påvirker kjøreopplevelsen i nevneverdig grad.

Sikkerhet: 5

Det nærmeste referansepunktet vi har for hvor trygg 3-serie Coupé er i en kollisjon, er EuroNCAPs test av den vanlige 3-serien. Den fikk fem av fem mulige stjerner for voksensikkerhet og fire av fem for barnesikkerheten.

Derimot er den lite skånsom mot fotgjengere den eventuelt måtte treffe, her fikk den kun én av fire mulige stjerner.

ESP-systemet, på BMW-språk kalt DTC, fungerer meget godt. Det slår inn og hjelper til litt senere enn en del andre systemer på markedet. Det passer bilens karakter, lekne oppførsel og gode manøvrerbarhet godt.

Se alle våre BMW-tester!

Pris/utstyr: 4

Siden xDrive nå er tilgjengelig med tolitersdieselen, har inngangsbilletten for å få seg en firehjulsdrevet BMW blitt vesentlig billigere. På papiret er ikke startprisen på 469.700 kroner heller så ille sett opp mot A5 2,0 TDI Quattros prislapp på 481 900 kroner.

Problemet er bare at BMW-er, og tyske biler generelt inkludert Audi, nærmest er ribbet for utstyr som basismodeller. Samtidig er ekstrautstyret veldig kostbart.

Vår bil hadde som nevnt M-pakken, en Comfort-pakke, automatgir og noen andre småting og endte på 577.659 kroner. Flott bil som generelt sett holder seg godt i verdi, men likevel oppleves dette som dyrt for en trang fireseter med firesylindret motor og et gjennomsnittlig utstyrsnivå.

KJØREBIL: Bilen er sprek nok, men det er gortsatt egenskapene på svingete vei som imponerer mest.

KJØREBIL: Bilen er sprek nok, men det er gortsatt egenskapene på svingete vei som imponerer mest. Foto: Andreas Handeland

FIN MOTORSERIE: En rekke sterkere motorer er tilgjengelig, det hele toppes av M3-modellen med 420 turtallhester.

FIN MOTORSERIE: En rekke sterkere motorer er tilgjengelig, det hele toppes av M3-modellen med 420 turtallhester. Foto: Andreas Handeland

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris 499300

Konklusjon

Som egobil er BMW 320d xDrive Coupé et drømmeobjekt for deg som liker å kjøre bil. Kjedelige kjøreturer vil definitivt høre med til sjeldenhetene, og bilen vil alltid kunne lokke fram et smil om munnen, spesielt på vinterføre.

Motoren er aldrende, men presterer likevel godt og jobber i god harmoni med automatgiret. Firehjulsdriften gir både ekstra trygghet og framdrift på uggent føre.

Det fine er at du også kan få tilnærmet den samme pakka i stasjonsvogn-format også. Det negative med disse bilene er at de for de fleste beveger seg godt over den økonomiske smertegrensa.

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 3-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag