Kort sagt:

+ Kraftfull diesel

+ Gode ytelser

+ Lekkert interiør

+ Fin balanse

+ Komfort ivaretatt

+ Lavt forbruk


- Diskutabelt eksteriør

- Prislappen

Audi A5 3,0 TDI henvender seg i et lite segment av kjøreglade fireseters coupéer. Den kjører svært bra, og vil henge på veletablerte konkurrenter som BMW og Mercedes, takket være vesentlig bedre vektfordeling enn A4. Det spesielle med vår testbil er en treliters turbodieselmotor som jobber gjennom en sekstrinns manuell kasse, som igjen plantes i bakken via Audis kjente Quattro-system. Sånt blir det moro av!

En litt småsær, og sikkert langt i fra korrekt design, overskygges av lekre detaljer, en fantastisk og momentsterk motor, samt herlige kjøregenskaper (nesten) på BMW-nivå. Medaljens bakside er selvsagt at det koster skjorta for den herlige pakken.

Kjøreegenskaper

Audi A5 har kjøreegenskaper det virkelig svinger av. Vektfordelingen er, takket være lengre akselavstand og forflytting bakover av motor og girkasse, mange hakk bedre enn på A4. Dette resulterer i en bil med flott balanse, herlig veigrep og ikke minst mindre følelse av understyring - som Audi har "slitt med" på mange av sine sporty modeller opp i gjennom årene. Om ikke bilen føles ut som den mest lettbeinte på markedet, får man umiddelbart følelse av å ratte en kompakt og godt sammenskrudd bil.

Quattro-systemet sørger i tillegg for en svært trygg og forutsigbar kjøreopplevelse, og er sterk vanedannende på vinterføre.

Motor

I disse dager hvor diesel nærmest har blitt en selvfølge for mange når de skal handle bil, er det godt å se at dette også gjelder sportslige modeller. Trelitersdieselen er et kjent arbeidsjern vi kjenner fra både A4, A6, A8, Q7 og ikke minst Allroad. I kombinasjon med automatgir gir den ofte helt greie ytelser, men ikke noe overraskende godt fraspark. Testbilen var heldigvis utstyrt med manuelt gir, noe som virkelig satte en spiss på kjøreopplevelsen. Det er her man virkelig kjenner motorens potensial, enten man befinner seg på 2- eller 5 000 omdreininger på turtallsklokka. Den trekker herlig uansett turtall, og har lydbilde som virkelig burde sette en standard for dieselmotorer uansett fabrikkant. Girkassen er tight og fin, men kunne kanskje vært hakket mer tettsteget - sånn for sportslighetens skyld&

Ytelser

Hadde noen for tre år tilbake fortalt meg at jeg i nærmeste fremtid skulle kjøre en dieselbil som nådde hundre på 5,9 sekunder, ville jeg anbefalt vedkommende en tur til fastlegen. I A5 3,0 TDI er dette en realitet. Med en slik akselerasjon og en motor som byr på masse power uansett turtall, skal det hardt gjøres å kjøre fra denne bilen - selv med enda større motorer. Spesielt i typiske forbikjøringshastigheter er den rå, kanskje enda kjappere enn forventet.

Eksteriør

Audi A5 har et design det ikke er veldig lett å bli klok på. Samtidig som enkelte detaljer er fantastiske, som for eksempel LED-lyktene foran, er linjene litt "verken fugl eller fisk". Med det mener vi at det er en litt for stor blanding av runde og rette linjer, omtrent som en blanding mellom en Audi A4 sedan og en BMW 3-serie coupé. På en annen side tiltrekker bilen seg voldsomme mengder oppmerksomhet, og de aller fleste forbipasserende vi snakket med rettet tommelen opp.

Interiør

Noe særlig penere enn dette kan det ikke gjøres. Audi A5 har klare likheter med de øvrige av konsernets påkostede modeller. Sportsetene i skinn er av beste sort og gir herlig støtte både i siden og under lårene, og når i tillegg rattet kan justeres både i høyden og i dybden blir sittestillingen kjapt meget god. Dashbordet er lekkert og materialkvaliteten plukket fra øverste hylle. Bakseteplassen er blant de bedre i klassen, og to voksne kan finne seg greit til rette på tur. Bagasjerommet er også rommelig, litt lavt under taket riktignok, men stort nok for en helgetur på hytta.

Komfort

Selv om Audi A5 er satt opp slik at man gjerne velger en svingete vei ekstra hjem fra jobb, går det ikke så mye på bekostning av komforten som fryktet på forhånd. Den som utelukkende er på jakt etter fjæringskomfort kanskje heller burde hoppet over i en Mercedes CLK eller noe annet "mindre" svingvennlig. Men når det gjelder kompromisset mellom kjøreegenskaper og komfort, har Audi absolutt truffet spikeren på hodet i utviklingsfasen. Verken vind-, hjul- eller motorstøy er av den plagende sorten, sistnevnte er kun til glede - til tross for at vi her kjører diesel. Ellers har Audi et stort sett velfungerende klimaanlegg, som enkelte ganger kan kjøle ned litt for mye, til tross for at det står i autofunksjon.

Sikkerhet

Audi A5 er ikke kjørt i noe uavhengig kollisjonstest hos EuroNCAP, så hvordan den vil opptre i en eventuell situasjon er vankelig å si. Det som er sikkert er at bilen har et høyt nivå av sikkerhetsutstyr som standard, blant annet beltestrammere, ESP, kollisjonsputer, sidekollisjonsputer, trepunktsbelter og hodestøtter. Dessuten har den et eget system som tørker bremseskivene i hastigheter over 70 km/t automatisk.

Pris/utstyr

En A5 3,0 TDI koster fra 686 900 kroner og er med det ingen kvantumsmodell. Ekstrautstyr tar Audi seg som vanlig godt betalt for, noe som gjør at testbilens prislapp lander på 829 940 kroner. På en annen side holder som regel godt utstyrte Audi-er seg godt i pris, og med et forbruk på 0,72 liter per mil på blandet kjøring er den økonomisk i drift.

Det ryktes om en 1,8 TFSI-variant med 170 hester og forhjulstrekk. Da kan du bli Audi A5-eier for rundt 400 000 kroner. Det finnes også en S-variant kalt S5 med V8 og 354 hester - til den nette sum av 1 150 000 riksdaler.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Audi A5 er en bil vi gjerne skulle ha tilbrakt mer tid med, rett og slett fordi den gir fra seg et spesielt og litt annerledes inntrykk. For det første er følelsen av å kjøre en lynrask bil med enorm dieselmotor og manuelt gir langt fra hverdagslig. For det andre er kvalitetsfølelsen og tanken på at man ratter noe spesielt tilstede stort sett hele tiden - uansett hva man måtte mene om bilens utvendige design. Som vanlig er det synd at prisen man må betale er uoppnåelig for de fleste, spesielt hvis man ønsker seg litt mer utstyr enn den har som basismodell.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!