Kort sagt:

+ Flott motor

+ Lekkert utseende

+ Smoothie nr. 1 blant sportssedaner


- Overivrig VDIM på vinterføre

- Plassforhold

- Ikke manuell girkasse til bensinmotor

Lexus er Toyotas luksusmerke, og Lexus IS er modellen i programmet som først og fremst sikter seg inn mot BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4 som konkurrenter. IS har vært på markedet siden 2005, men har nå fått en mindre oppgradering.

De store tingene er det ikke, og dreier seg om en del visuelle endringer utvendig og innvending samt en ny drivstoffbesparende utveksling i sportsgirkassen.

Det viktigste er at Lexus' VDIM-system (Vehicle Dynamics Integrated Management) nå er standard i alle modeller. Det er et avansert aktivt sikkerhetssystem som skal gå lenger enn en vanlig stabilitetskontroll og samler informasjon fra flere sensorer, slik at det blir en god balanse mellom kjøreglede og -sikkerhet.

Lexus IS leveres i to hovedversjoner; IS 220d med 177 hk, 2,2-liters dieselmotor og IS 250 med 2,5-liters V6 på 208 hk og automatgir. Prisene starter på 421 200 og 535 300 kroner.

Konkurrerende biler:

Test: BMW 318d Touring

Prøvekjørt: BMW 3-serie facelift

Test: Mercedes C200 CDI stv

Test: Mercedes C220 CDI

Test: Mercedes C180K stv

=

Kjøreegenskaper: 4

Lexus beskriver selv IS-modellen som en kompakt sportssedan, noe som gir store forventninger til veiegenskapene. Det nærmeste sammenligningsgrunnlaget er fortsatt BMW 3-serie, selv om både Mercedes C-klasse og Audi A4 er blitt mer sportslige i sine ferskeste utgaver.

Og Lexus IS 250 kjører utvilsomt svært godt. Men noe av det sportslige engasjementet mangler: Alt du foretar deg med bilen, er enkelt og idiotsikkert, og gir ikke den mest inspirerende kjøreopplevelsen.

Vi kjørte bilen på vinterføre, og da er det irriterende at bare antispinnen kan slås av, og ikke hele stabilitetskontrollen. Det er en todelt kritikk, og underholdningsfaktoren er ikke den viktigste. Det at du ikke kan ha mye sideveis slipp i svingene, går ut over fremkommeligheten.

Du blir "bremset" ut av krappe svinger i oppoverbakke og får problemer med å opprettholde nok driv i bilen.

Les også:

Slik kommer du deg opp bakken, med video

Lei av å stå fast? Se tester av 76 firehjulstrekkere!

=

Motor: 5

I en tid da vi bare skal kjøre dreiemomentsterke oljebrennere, er det herlig å oppleve en kultivert, turtallsvillig, sekssylindret bensinmotor med den snerten 208 hk ved 6400 o/m sørger for. Maksimalt dreiemoment på 252 Nm kommer først ved 4800 o/m, da nevnte oljebrennere allerede har mistet pusten for godt.

Det som skiller drivlinjen fra toppkarakter, er automatkassen. Ikke kassen i seg selv, men det faktum at denne motoren skriker etter manuelt girskift. Automatgiret er ikke så kontant at det gir den rette sportsfølelsen, så vil du gire selv, må du gå for diesel.

Det virker litt selvmotsigende.

Ytelser: 4

Toppfart på 225 km/t og 0-100 km/t på 8,4 sekunder er kjapt nok for de aller fleste, men med en såpass drøy prislapp og sportssedan-stemplet i panna, er det ikke mer enn Lexus IS 250 må kunne skilte med.

Med såpass mye av pulveret høyt oppe i turtallsregisteret, er det igjen et visst savn etter en manuell girkasse, siden automaten ofte må jages for å havne i det turtallsområdet det er effekt å hente.

Les også:

Test av Lexus IS 220d (før oppgradering)

Alle Lexus-tester

=

Eksteriør: 5

Sukkertøyfaktoren er ekstremt høy på Lexus IS, og om Ahlgrens Bilar skulle komme i en designerversjon, burde de stanses ut etter Lexus IS-profilen.

Kanskje en smule identitetsløs rundt baklysene, men ellers er fasongen på IS et av de mest elegante og velformulerte sedanskrogene på markedet.

Interiør: 3

Det er en utpreget dualisme i vurderingen av de indre kvaliteter hos Lexus IS 250. Setene og utformingen av linjene innvendig er griselekker, mens selve dashbordet og betjeningen er mer på det jevne.

Derimot har bilen en definitiv manko på plasskontoen. I forsetene går det greit, men soltaket gjør at lange personer får problemer med takhøyden. Baksetet er på grensen til sportscoupé-trangt og bagasjerom på 380 liter er lite, selv i denne klassen.

Komfort: 5

Til å være sportssedan, er Lexus IS 250 forbløffende komfortabel. I mitt hode plasserer den seg nærmere Mercedes enn BMW, og har mer enn et snev av egenskapene vi forbinder med Jaguar: Mer en gentlemans GT-bil enn en ungdommelig gateracer.

En velpolert, soignert kjøreopplevelse - stillegående, harmonisk og velbalansert. Kun forstyrret av en og annen dult fra små ujevnheter i lav fart.

=

Sikkerhet: 5

Lexus IS ble EuroNCAP-krasjtestet i 2006, og klarte fem av fem stjerner for voksenbeskyttelse, fire av fem for beskyttelse av barn, og to av fire for fotgjengerbeskyttelse.

Den har mye utstyr for å øke sikkerheten når man kjører. Tross våre innvendinger mot at det ikke kan slås av, er det helt klart at VDIM-system som standard øker den aktive sikkerheten i forhold til tidligere.

Pris/utstyr: 3

Med en startpris på 535 000, som er blitt snaut 670 000 innen vår bil har fått snadder som adaptiv cruisekontroll, Mark Levinson multimediapakke og soltak, er ikke dette noen billig fornøyelse. Plassen tatt i betraktning står du heller ikke igjen med en følelse av å ha fått mye volum for pengene.

Det ville kreve en egen artikkel for å beskrive detaljene i multimediepakken, men vårt korte råd er: Om IS er "din" bil - ta deg råd.

=

Les hele saken
Den nye Lexus IS Cabriolet

">

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

På slutten av 80-tallet var jeg i Japan for å delta i lanseringen av Lexus' første modell - LS 400. Det underlige er at jeg drøyt 20 år etter kan kjenne igjen alle de ingrediensene som skulle gjøre Lexus til en seriøs BMW- og Mercedes-utfordrer.

Samtidig kjenner jeg igjen de samme svakhetene som har gjort at merket ikke er blitt det - i Europa, vel å merke. Kvalitet, komfort og lettheten i Lexus-tilværelsen er upåklagelig, samtidig som det maskuline; den flintaktige hardheten du finner hos BMW, mangler hos Lexus.

Et velsmakende, lekkert sukkertøy. Men litt for søtt, rett og slett.

Les også:

Den nye Lexus IS Cabriolet

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!