Bruktbilguide: Kompaktbiler

Superkjøpene i Golf-klassen

På jakt etter bil i kompaktklassen? Her er fire nesten nye bruktbiler du definitivt bør se nærmere på.

Foto: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kompaktklassen er populær, både i Norge og i det store utland. Det gjør at bilprodusentene satser tungt i dette segmentet. Det gjør at du som bilkjøper har mye å velge mellom, noe som egentlig er positivt. Likevel betyr det også at det kan være vanskelig å vite hvilke biler som er verdt å satse pengene sine på, og hvilke man bør styre unna.

Vi har valgt ut fire biler i denne klassen, og vurdert blant annet feilstatistikk, hvordan vi opplevde bilen da den var ny og hvor fornøyde eierne har vært med bilholdet sett under ett. Alt dette gjør at du som bruktbilkjøper har et godt grunnlag når du skal plukke ut den bilen som passer best for deg.

De feilene vi lister opp i vurderingene er kjente, modellrelaterte feil. Det betyr ikke at andre ting kan feile akkurat den bilen du vil ha. Derfor gjelder det, som alltid, å sjekke bilen nøye. Dersom du ikke føler deg kompetent til å avdekke feil og mangler, kan det lønne seg å ha med en bilkyndig venn når du skal se på bilen.

Når vi har vurdert markedet, har vi tatt utgangspunkt i biler som har gått under 100.000 kilometer. Grunnen til dette er at det rundt dette tidspunktet dreier seg mer om oppfølging og vedlikehold enn modellrelaterte feil og mangler.

Les mer om hva du må passe på når du kjøper bruktbil her

Peugeot 307 (2001-2007)

307-modellen var den viktige VW Golf-utfordreren i Peugeots modellprogram. Den kan være et godt alternativ som brukt, men bør plukkes med omhu.

Disse bilene solgte godt her i landet, og det betyr at utvalget på bruktmarkedet er forholdsvis stort. I skrivende stund er det 303 forskjellige modeller med kilometerstand under 100.000 til salgs.

Den vanlige kombimodellen med 1,6-liters bensinmotor ligger lavest i pris. Disse koster fra ca. 80.000 kroner og oppover. Stasjonsvognutgaven SW starter på i overkant av 100.000 kroner med samme motorisering. For samme prisen får du også kombimodellen med dieselmotor.

307 kom også også i en CC-variant med foldetak i metall. Den ligger en del høyere enn de to søsknene i pris. De billigste bilene koster fra cirka 170.000 kroner.

Les hele vurderingen av bilen her

Volkswagen Golf IV (1998-2003)

VW Golf 4 var en småsnobbete kompaktbil med mange sterke sider. Den ser også ut til å holde seg godt som brukt.

Golf har alltid vært en populær bil, og dermed er utvalget stort også her. En tidlig firer-Golf med mindre enn 100.000 kilometer på telleren får du for rundt 60.000 kroner.

Også her ligger stasjonsvogna noen titusener høyere i pris. Golf kom også i kabrioletversjon, og her varierer prisene. Den billigste som ligger ute for salg nå, vil selgeren ha 80.000 kroner for.

Dieselmodellene er det relativt få av, og de som ligger ute for salg er en hel del dyrere enn de bensindrevne versjonene. Du må et lite stykke over 100.000 kroner før du finner en dieselmodell med lav kilometerstand.

Les hele vurderingen av bilen her

Toyota Corolla (2001-2007)

Det som skulle bli den siste fulle modellversjonen av Toyota Corolla ble også den beste. Med de vanlige Toyota-dydene intakt.

Toyota har stort sett alltid høy annenhåndsverdi. Mye av dette kan tilskrives bilenes gode kvalitetsry. De aller fleste er villige til å betale ekstra for å slippe unna problemer.

Foto: Terje Bjørnsen

Høy annenhåndsverdi gjelder også for niende generasjon Corolla. De billigste bilene vil selgerne har rundt 110.000 kroner for. Da får du en 1,4-liter under panseret. Hvis du vil ha litt mer krefter, må du gå for 1,6-literen som ligger noen tusenlapper høyere i pris. Forskjellen er likevel ikke voldsomt stor.

Dieselmodellene er en god del dyrere, og de billigste bilene ligger ute til priser fra 150.000 og oppover.

Les hele vurderingen av bilen her

Ford Focus (1998-2004)

Det var ingen over og ingen ved siden. Den første Ford Focus var den mest velkjørende bilen i klassen, og holder fortsatt høy standard.

Den siste bilen vi har valgt å ta med i denne oversikten er første generasjon Ford Focus. En tidlig modell med 1,4- eller 1,6-liters bensinmotor får du for rundt 60.000 kroner. Hvis du er på utkikk etter stasjonsvogn, får du også de til omtrent samme pris.

Også her er det få dieselbiler til salgs, og de som finnes er forholdsvis dyre. 100.000 kroner er i skrivende stund det selger vil ha for den billigste dieselbilen.

Hvis du vil ha en verstingmodell, kan du gå for ST- eller RS-versjonen. Førstnevnte har 173 hester under panseret. De billigste av disse ligger ute til rundt 140.000 kroner. Vil du ha den absolutt verste, må du nok belage deg på litt leting. For øyeblikket er det kun én RS til salgs, og prisforlangende er 280.000 kroner.

Les hele vurderingen av bilen her

Foto: Terje Bjørnsen

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning