Da VW Golf kom på markedet høsten 1997 som 1998-modell, erstattet den en Golf-generasjon som hadde fjernet seg mye fra originalkonseptet. Golf var blitt større og mer voksen, og med fjerde generasjon skulle den også bli mer luksuriøs med kvalitetsfølelse et godt hakk over konkurrentene.

Det er rent mye vann i havet siden VW Golf 4 regjerte i kompaktklassen, men rundt årtusenskiftet var VW Golf bilen som kombinerte de viktigste egenskapene best. Den ble riktignok overskygget av Ford Focus på sportslige veiegenskaper og Toyota Corolla på teknisk kvalitet, men totalpakken var av de beste.

VW Golf 4 kunne nemlig skilte med en solid totalkomfort, med behagelig fjæring, en bra lyddemping og ikke minst meget gode seter og sittestilling. Som vanlig var Golf-interiøret ryddig, men spesielt mot slutten av modellens levetid ble Golf-utfordret av mange konkurrenter på baksete- og bagasjeplass, som ikke var blant de største. Trenger du god bagasjeplass skal du kikke etter stasjonsvogn, er det god fremkommelighet kan du lete etter den relativt sjeldne 4Motion-versjonen.

Selv om VW som vanlig hadde en lang rekke motorvarianter til Golf gjennom de fem årene den var i produksjon, er det 1,6-liters bensinmotor på 100 og 102 hk som er den langt vanligste her i Norge. Det kom også 16V- og FSI-versjonen av denne på 105 og 110 hk.

MODELL-HISTORIKK

1997: VW Golf 4 lanseres som 1998-modell i september

1998: Sedanmodellen Bora lanseres

1999: VW Golf lanseres som stasjonsvogn. 2,0l/115 hk erstatter 1,8/125 hk, ny 1,9 TDI/115 hk diesel, samt VR6 2,8l/204 hk

2000: 1,9 TDI også med 100 hk, V5 2,3l/150 eller 180 hk.

2001: 1,6-liter også som 16-ventiler og FSI (direkte bensininnsprøytning). 1,9 TDI også som 130 hk.

2002: Sportsmodellen VW Golf R32, 1,6l/105 hk

2003: VW Golf V lanseres i september.

Selv om den første TDI-dieselen fant veien til Golf allerede i 1999 og fantes i versjoner på 90, 100, 110, 115, 130 og 150 hk kom ikke dieselboomen til Norge i tide til å slå voldsomt ut på salgsstatistikken.

Golf ble også levert med de særegne V5- og VR6-bensinmotorene, men den som kikker etter bedre ytelse vil nok ha bedre hell med seg i GTI-versjonen med 1,8-liters turbomotor på 150 eller 180 hk.

I dag koster en brukt Golf 4 ned mot 15.000 kroner. Dette er imidlertid tidlige modeller som har gått over 200.000 kilometer og har som regel den minste motoren på 1,4 liter og 75 hester. En bil fra riktig side av tusenårsskiftet og kilometerstand under 150 000 km koster fra rundt 35.000 kroner og oppover.

Våre bruktbilkilder forteller at VW Golf 4 holder en grei teknisk standard som brukt. I Svensk Bilprovnings 2008-kontroll ble 7 % av 2000-modellene underkjent, mens snittet er 16 %. For 1998-modellår var resultatene 21 % for Golf, mens snittet ligger på 27 %.

I ADAC's veihjelpstatistikk ligger Golf midt på treet, og for eldre modeller er det først og fremst feil på motorelektronikk, clutch og tenning som forårsaker stopp.

I Dekras tekniske kontroller klarer Golf 4 seg bra, og er noe bedre enn gjennomsnittet. Det er først og fremst bremser og eksosanlegg som får bemerkninger. Dessuten bør hjulopphenget sjekkes.

For biler med 100-150 000 km er 52,9 % av VW Golf 4 uten feil, mens 23 % har større feil. Med kilometerstand mellom 150-200 000 km er tallene 45,7 og 28,2 %.

Britiske What Car forteller også om feil i motorstyringen, i tillegg til rapporter om clutchslitasje og kranglete TDI-motorer - først og fremst 130 og 150 hk. På disse tidlige TDI-motorene må registerremmene skiftes hver 60 000 km. De anbefaler også en sjekk av understell og drivaksler.

VURDERING

+ God kvalitetsfølelse, behagelig fjæring, god sitte- og støykomfort, sikre veiegenskaper

- Noe snau bakseteplass, ikke spesielt sportslig veifølelse

SVAKHETER

Feil på sentrallås

Feil på elektriske vinduer

Elektrisk anlegg

Motorstyring

Skifte av registerrem på diesel

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

1,6/100-102 hk: Robust bensinmotor med tilstrekkelig kraft. Forbruk 0,7-1,1 l/mil

1,9 TDI/100-115 hk: Kraftig og sparsom dieselmotor som støyer noe. Forbruk 0,55-0,7 l/mil

1,8 T/150-180 hk: GTI-motor med kraftig mellomregister og solid akselerasjon. Forbruk 0,7-1,2 l/mil

VIKTIGSTE VERSJONER

Modell

Drivstoff

Hk

0-100, sek

Toppfart, km/t

Forbruk EU-mix, l/mil

1,6

B

102

12,7

185

0,8

1,9 TDI

D

100

11,3

188

0,52

1,9 TDI

D

110

10,6

193

0,49

1,9 TDI

D

130

9,6

205

0,52

1,8T

B

150

8,5

216

0,78

1,8T

B

180

7,9

222

0,84

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!