VURDERING

+ Livlige, trygge veiegenskaper, presis styring, god fjæringskomfort, bra plassforhold, stort bagasjerom (stasjonsvogn), presis girkasse, gode ytelser

- Middels kvalitetsinntrykk, visse svakheter i finish, gjennomsnittlige motoregenskaper, delvis upraktisk betjening, noe lang girutveksling

SVAKHETER

Feil på elektrisk anlegg

Feil på motorstyring

Ulyder fra karosseri

Løst eksosanlegg

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

1,6/100 hk: Tilfredsstillende basismotor, noe lang utveksling. Forbruk 0,65-1,0 l/mil

2,0/130-170 hk: Sportslig ST170-modell med meget gode ytelser, vanlig 130 hk med bra ytelser og trekkraft, middels bra gange. Forbruk 0,8-1,2 l/mil

1,8 TDCi/100-115 hk: Moderne turbodiesel med gode ytelser, meget god trekkraft. Forbruk 0,5-0,8 l/mil

Den første Focus-versjonen er fortsatt en attraktiv bruktbil, noe bl.a. veiegenskapene sørger for. For allerede fra starten i 1998 viste

Focus konkurrentene hvor skapet skulle stå når det gjelder kjøreglede og presisjon. Styringen er svært presis og bilen følger lydig ordrene fra føreren. Focus styrer kvikt og villig inn i svingene, samtidig som hekken holder seg godt plantet på veien og gir nøytrale egenskaper.

I kombinasjon med ESP er Focus både velkjørende, underholdende og trygg. Når du så kombinerer strålende veiegenskaper med et godt komfortnivå, er det ikke rart at Focus er en attraktiv bruktbil i den tøffe kompaktklassen.

Når du leser gamle sammenligningstester av den første Ford Focus, får den skryt for at fine dynamiske egenskaper følges godt opp av de praktiske kvalitetene. I kombiversjon har Focus tilstrekkelig bakseteplass til å fungere som en grei familiebil så lenge barna er barn og ikke tenåringer. Bagasjeplassen holder en bra standard i kompaktklassen. For en familie med litt større ting som skal på plass, er stasjonsvognsversjonen et bra alternativ. Sedanversjonen har aldri hatt stor popularitet i Norge og er således ganske sjelden også på bruktmarkedet.

Innvendig har Ford gitt Focus litt original linjeføring, noe som sørger for en småsprek dashborddesign. Seter og sittestilling er bra, uten å hevde seg helt i toppen. Kvaliteten kan man kategorisere på samme vis. Eksemplarer fra perioden 1998-2000 sliter med en del ulyder fra karosseriet. Dessuten er ting som dørhåndtak og holdere for hattehylle og bagasjeromstildekning relativt skrøpelig. Etter faceliften høsten 2001, ble dette bedre.

Den mekaniske standarden er det imidlertid lite å si på, noe bl.a. Dekra-statistikken viser. Ford Focus ligger bedre an enn gjennomsnittet, og av bilene som har gått mellom 100 og 150 000 kilometer sklir 52,9 prosent av bilene gjennom uten feil mot snittet i klassen på 47,8. For biler med mellom 150 og 200 000 kilometer på telleren er de samme tallene henholdsvis 44,3 og 40,9 prosent.

Britiske What Car forteller om en del problemer med hjulopphenget - spesielt på eldre biler med høy kilometerstand. Elektriske feil kan forekomme, og automatkassene byr på mer trøbbel enn de manuelle variantene.

Motormessig er Focus absolutt vanligst med 1,6-liters bensinmotor på 100 hk. Den fungerer greit nok, men utvekslingen i girkassen er dessverre litt for lang for norske fartsforhold. Dieselboomen rakk aldri å innhente den første Focus, men 1,8 TDCi med 100 eller 115 hk er å anbefale. Er du sportslig anlagt, kan GTI-modellen ST170 være et artig alternativ. Passe sprek, og enda mer polerte veiegenskaper enn med standardoppsett.

Prismessig plasserer Focus seg rimelig likt som andre biler fra samme tid. Det betyr at de billigste bilene koster rundt 10 000 kroner, og at prisene strekker seg til i overkant av 70 000 kroner for en sen modell med kilometerstand et stykke under 100 000. Når det er snakk om såpass gamle biler er det imidlertid viktig å huske på at den generelle tilstanden og oppfølgingen til bilen betyr mer enn kilometerstand.

Modellhistorikk

1998: Focus erstatter Escort i kompaktklassen. Bensinmotorer fra 75-130 hk.

1999: Sedan og stasjonsvogn (januar), 90 hk diesel (februar), ESP kan leveres

2001: Facelift, 115 hk TDCi dieselmotor

2002: Sportsversjon ST170 med 2,0/173 hk

2003: Spesialmodell Focus RS med 215 hk to-liters turbomotor

2004: Ny Focus lanseres som 2005-modell høsten 2004.

VIKTIGSTE VERSJONER

Modell

Drivstoff

Hk

0-100, sek

Toppfart, km/t

Forbruk EU-mix, l/mil

1,6

B

100

10,3

185

0,68

1,8

B

115

10,2

198

0,76

2,0

B

130

9,2

201

0,85

2,0 ST170

B

173

8,2

216

0,91

RS

B

215

6,7

232

1,01

1,8 D

D

90

12,4

180

0,54

1,8 TDCi

D

100

11

185

0,54

1,8 TDCi

D

115

10,6

196

0,54

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!