Peugeot 308 SW

Knallpris på ny stasjonsvogn

Nye Peugeot 308 stasjonsvogn vil koste fra 242 000 kroner. Så mye koster konkurrentene.

BLANT DE STØRSTE: Peugeot 308 SW blir blant stasjonsvognene i kompaktklassen med mest bagasjeplass. Den blir også blant de aller billigste stasjonsvognene med diesel. FOTO: Peugeot
BLANT DE STØRSTE: Peugeot 308 SW blir blant stasjonsvognene i kompaktklassen med mest bagasjeplass. Den blir også blant de aller billigste stasjonsvognene med diesel. FOTO: Peugeot
Sist oppdatert

Nye Peugeot 308 stasjonsvogn er Peugeots viktigste modell i år, og importøren håper å selge 800 biler innen utgangen av 2014.

Billigste versjon blir med laveste utstyrsnivå Access, og en gjerrig 1.6-liters HDi-dieselmotor med 92 hk og femtrinns manuell. Prisen på denne versjonen starter på 242 000 kroner.

Versjonen med den antatt gjerrigste motoren vil koste fra 272 000 kroner med utstyrsnivå Active. Da får man en 1,6-liters e-HDi-dieselmotor med 115 hk og sekstrinns manuell girkasse. CO2-ustlippet er oppgitt til 85 gr/km.

Toppmodellen er 308 SW Allure med 2,0-liters BlueHDi-dieselmotor med 150 hk og sekstrinns automatkasse. Den koster fra 322 000 kroner

Stort bagasjerom

308 stasjonsvogn blir blant de aller største im kompaktklassen når gjelder bagasjeplass. Det er oppgitt til å 610 liter. Det er større enn mellomklasse-storselgeren VW Passat.

Kun nye Honda Civic Tourer har større oppgitt bagasjeromsplass. Den rommer enorme 624 liter.

Peugeot 308 SW er 4,585 meter lang. Til sammenligning er Civic Tourer 4,535 meter lang, mens bestselgeren blant stasjonsvognene, Skoda Octavia, er 4,66 meter lang.

DYREST: Toppmodellen 308 SW Allure med toliters diesel med 150 hk og automatgir vil koste fra 322 000 kroner. FOTO: Peugeot
DYREST: Toppmodellen 308 SW Allure med toliters diesel med 150 hk og automatgir vil koste fra 322 000 kroner. FOTO: Peugeot

Kan fås med sportspakke

I likhet med kombiversjonen, er stasjonsvognen bygget på en såkalt modulplattform. Det skal ifølge Peugeot bidra til at vekten har gått ned med 140 kilo kontra dagens 308 SW. Det skal gi vesentlig bedre kjøreegenskaper enn forgjengeren.

Nye 308 kan fås med Driver Sport-pakke, som ifølge Peugeot innebærer tyngre styring, mer gassrespons, raskere girskift, girhendler bak rattet på automatkasse, mer motorlyd, rød instrumentbelysning og digitale instrumenter relatert til sportslig kjøring.

Innvendig er SW lik som kombien. Det vil si et veldig ryddig interiør der det meste styres ved hjelp av knapper på rattet og en stor touchskjerm i dashbordet.

Peugeot 308 SW lanseres i august.

Sammenlignet med konkurrentene

Modell

Motor

Bagasjerom

Maks bagasjerom

Pris

Peugeot 308 SW

1.6 HDi-diesel 92 hk

610 liter

1660 liter

242 000 kroner

Honda Civic Tourer

1,8 bensin 142 hk

624 liter

1668 liter

260 000 kroner

Toyota Auris Touring Sports

1,33 bensin 100 hk

530 liter

1658 liter

223 000 kroner

Ford Focus

1,0 Ecoboost bensin 100 hk

505 liter

1495 liter

233 000 kroner

Skoda Octavia

1,2-liters bensin 115 hk

610 liter

1740 liter

235 500 kroner

VW Golf

1,2-liters bensin 85 hk

605 liter

1620 liter

242 800 kroner.

Tall fra produsenter og Opplysningsrådet for veitrafikken

Les også:

NOE DYRERE: Sammenlignet med 308 kombi har SW et pristillegg på 10 000 kroner. FOTO: Peugeot
NOE DYRERE: Sammenlignet med 308 kombi har SW et pristillegg på 10 000 kroner. FOTO: Peugeot Foto: www.curtet.com mob:+33609097896

Så mye må du betale for en brukt Peugeot 308

Tre stasjonsvogner fra øverste hylle

Nå tar også dette merket allroad-bølgen

Denne saken ble første gang publisert 12/03 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også