Porsche Panamera

Gjerrigere enn en liten Renault

En Panamera som er gjerrigere enn en Clio? Ja visst, hevder Porsche.

GJERRIG: Nye Porsche Panamera S E-Hybrid blir Porsches gjerrigste bil. FOTO: Porsche

GJERRIG: Nye Porsche Panamera S E-Hybrid blir Porsches gjerrigste bil. FOTO: Porsche

Publisert Oppdatert

Porsche fornyer Panamera-samlingen med blant annet en modell selskapet kaller verdens første plug-in hybrid i luksusklassen. Panamera S E-Hybrid er navnet på nyvinningen.

Den elektriske enheten i hybridsystemet produserer 95 hk (70 kW), som er mer enn dobbelt så mye effekt som el-motoren på 47 hk (34 kW) i dagens S Hybrid-modell. Det er gjort mulig takket være et nyutviklet litium-ion-batteri på 9,4 kWh, som har mer enn fem ganger kapasiteten til nikkelbatteriet på 1,7 kWh i S Hybrid.

Koblet til en hurtiglader kan batteripakken lades på to og en halv time eller mindre enn fire timer med en konvensjonell stikkontakt.

Imponerende lavt forbruk

Det kanskje mest imponerende med Panamera S E-Hybrid er at forbruket ifølge Porsche er redusert med 56 prosent sammenlignet med S Hybrid. Der dagens modell i teorien skal ha et forbruk på 0,71 liter per mil, har S E-Hybrid et oppgitt forbruk på 0,31 liter per mil, som tilsvarer CO2-utslipp på 71 g/km. Det er mindre enn en Toyota Auris Hybrid

Det oppgitte forbruket er lavere enn i en Renault Clio 1,5 dCi med 90 hk, som er blant de gjerrigste bilene vi har kjørt i vår forbrukstest.

LITT GRØNN: At denne bilen skal greie et CO2-utslipp på 71 g/km virker nesten utrolig. FOTO: Porsche

LITT GRØNN: At denne bilen skal greie et CO2-utslipp på 71 g/km virker nesten utrolig. FOTO: Porsche

Under ideelle forhold skal bilen makte 36 kilometer på kun elektrisk drift. Men da denne rekkevidden ble oppnådd i den NEDC-definerte testen var både aircondition og varmeanlegg avslått. En mer realistisk rekkevidde vil ligge mellom 18 og 36 kilometer, ifølge Porsche. Den skal ha en topphastighet på 135 km/t når kun elmotoren går.

I tillegg til elmotoren er Panamera S E-Hybrid er utstyrt med en V6-er og den samlede effekten er på 416 hk. Den skal greie 0-100 km/t på 5,5 sekunder. Bilen vil koste 110 409 euro i Tyskland.

Laaang Panamera

LENGRE AKSELAVSTAND: Baksetekomforten ser ut til å være akseptabel i Executive-versjonen. FOTO: Porsche

LENGRE AKSELAVSTAND: Baksetekomforten ser ut til å være akseptabel i Executive-versjonen. FOTO: Porsche

I tillegg til den nye hybriden lanserer også Porsche to executive-versjoner med 15 centimeter lengre akselavstand, samt Panamera S og 4S med en helt ny V6-motor med biturbo. V6-eren erstatter dagens selvpustende 4,8-liters V8-er i Panamera S og 4S.

Tross mindre volum har nykommerne 20 flere hestekrefter og et dreiemoment som er økt med 20 Nm. Modellene skal ha 18 prosent lavere forbruk.

Bilene får verdenspremiere på bilutstillingen Auto China i Shanghai senere i april.

Tidlig neste år kommer Porsche med en helt ny dieselmotor på 300 hk/220 kW som erstatter dagens diesel-Panamera. Ny Porsche Panamera Turbo S og Panamera Turbo S Executive kommer også neste år.

Les også:

2013 - her er de beste sommerdekkene

Duellen en hel verden snakker om

Kulere Volvo får du ikke

Mercedesen som gir BMW og Porsche mareritt

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag